Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLina Lindqvist
1
Föreläsningsanteckningar 9802161 Kortfattat om programmeringsmetodik Ola Ågren Hur det går till att göra ett program
2
Föreläsningsanteckningar 9802162 Dagens ämne: Programbyggnad n Hur skriver man program? n Varför gör man som man gör?
3
Föreläsningsanteckningar 9802163 Vad behövs vid programmering? n Kunskaper om/Färdigheter i: problemområdet lösningsområdet material metoder
4
Föreläsningsanteckningar 9802164 Problemområdet n Känn till problemet innan du försöker göra en lösning!
5
Föreläsningsanteckningar 9802165 Lösningsområdet n grundläggande datatyper n grundläggande algoritmer n programspråk
6
Föreläsningsanteckningar 9802166 Material n editorer n språktolkar Kompilatorer - översätt, sedan kör Interpretorer - översätt och kör rad för rad n felsökningsverktyg n programbibliotek
7
Föreläsningsanteckningar 9802167 Metoder n problemanalys n problemlösningsmetodologi n arbetsmönster n organisationer n validering & utvärdering
8
Föreläsningsanteckningar 9802168 Metaforer för programmering n Instruktionsmetaforen n Problemlösningsmetaforen n Adaptionsmetaforen
9
Föreläsningsanteckningar 9802169 Instruktionsmetaforen n Programmering är att instruera datorn vad den skall göra Fördelar –Enkel att ta till sig –Enkel modell Nackdelar –Att lära sig programmera är INTE att lära sig programspråk –Det som går att uttrycka i vanligt språk är inte direkt översättningsbart
10
Föreläsningsanteckningar 98021610 Problemlösningsmetaforen n Vad skall göras? Hur skall det göras? Lösningen är en relation från ett definierat tillstånd till ett annat. Fördelar –Lätt att se bortom programspråket –Återanvändningsbara programelement Nackdelar –Hur gå från lösning till kod? –Stirra sig blind på detaljer
11
Föreläsningsanteckningar 98021611 Metodik problemlösningsmetaforen n uppgiftsformulering n algoritmkonstruktion n verifikation n kodning n testning och avlusning n validering n dokumentering n underhåll
12
Föreläsningsanteckningar 98021612 Adaptionsmetaforen n När fungerar inte problemlösningsmetaforen Omgivning som ändrar sig Programmet påverkar ömgivningen Interaktiva system n Hur fungerar det Gradvis anpassa programmet till miljön n Nackdel När färdig?
13
Föreläsningsanteckningar 98021613 Metoder n Botten upp (bottom up) Börja med de saker som finns tillgängliga Utöka dessa till man fått ett färdigt program n Toppen ner (top down) Skriv huvudslinga översiktligt Förfina de olika delstegen till programmet färdigt
14
Föreläsningsanteckningar 98021614 Kopplingen till förra föreläsningen n Om man använder bottom up så kan abstrakta datatyper (ADT) ses som tillgängliga element i språket n Om man använder top down så är det bra att anpassa sig så att man kan använda ADT
15
Föreläsningsanteckningar 98021615 Sammanfattning n Tänk innan du gör något! Ju senare man upptäcker ett fel desto dyrare att rätta till n Arbeta lungt och metodiskt Skjut inte upp allt till sista sekunden jämt Jobba inte X veckor/månader med den intressanta delen av ett program för att sedan rafsa ihop resten på en kväll
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.