Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Unified communication Presentation samt demo. Martin Klasson, Oktober 2007.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Unified communication Presentation samt demo. Martin Klasson, Oktober 2007."— Presentationens avskrift:

1

2 Unified communication Presentation samt demo. Martin Klasson, Oktober 2007

3 Unified Communication Drivkrafter Ekonomi Att tänka på Demonstration Frågor

4 Drivkrafter

5 Vad har drivit våra kunder? Man betalar mycket pengar för telefonkonferenser som tjänst Man önskar ta bort säkerhetshålen med chattprogrammen, men användarna ser stora fördelar med direktmeddelanden Man vill veta var man får tag i en expert, och genast se om denne är inloggad Man tittar på att införa videokonferens, eller att ersätta ett äldre videokonferenssystem Man vill integrera befintlig rumsbaserad videokonferens med desktop- lösningar Man tittar på IP-telefoni

6 Innehåll Innovativ kommunikation tillgänglig teknik (i separata system) Vanligt språk NärvarostödhänvisningssystemSe om någon är tillgänglig IP-samtalIP-telefoniPrata med varandra, mötas GruppsamtalKonferensbryggaPrata med varandra, flera stycken! VideosamtalVideokonferensSe varandra DirektmeddelandenChattprogramSkriva en lapp Dela dokumentCollaboration / netmeeting / tjänster Titta på en gemensam presentation emailE-mailprogramSkriva ett brev

7 Ekonomi

8 Vad kostar det att mötas? 8 personer på chefskonferens i externa lokaler 70.000 IT-rådet träffas i interna lokaler 45.000 Styrelsemöte, 5 personer träffas 3 timmar 36.000

9 Vad kostar det att inte träffas? Görans kund har ett problem Han frågar Henrik som sitter på huvudkontoret i Stockholm Henrik måste fråga Erika som är expert i frågan och sitter i Göteborg Erika kollar först med sin chef som jobbar hemifrån den här dagen innan hon återkommer till Henrik …som återkommer till Göran …som återkommer till kunden … hur lång tid tar detta?

10 Effektivitet i organisationen Nomaden – behöver alltid vara tillgänglig! –Sällan inne, alltid på resande fot –Mest externa kontakter/möten –”pappersarbete” (dvs datorarbete) typiskt utanför normala arbetstider eller inte alls –Typexempel: Säljare, chaufförer Experten – behöver vara tillgänglig och hushålla med tiden! –Jobbar både inne och ute i fält –Mycket interna kontakter (som jagar honom/henne) –Mycket arbete vid datorn –Många möten –Typexempel: konsult, ”personlig bankman” Administratören – behöver ofta nå andra –Alltid inne, ”alltid” vid datorn –Externa såväl som interna kontakter –Sällan i möte –Typexempel: ekonomi, administration Mobilitet Mötesverktyg, video, chatt Närvarostöd, chatt

11 Effektivitet i organisationen Chefen – behöver prioritera sin tid –Jobbar både vid skrivbordet och ute –Externa såväl som interna kontakter –Svår att nå! –Många möten –Mycket arbete utanför normala arbetstider och utanför kontoret (hotell etc) –Typexempel: mellanchefer, ledningsgrupp, VD Kundtjänst – behöver skicka frågor vidare –Alltid inne, ”alltid” vid datorn –Fokus på externa kontakter –”Aldrig” i möte –Typexempel: kundtjänst, support helpdesk Osv… Mötesverktyg, konferens, mobilitet Närvarostöd, chatt, konferens

12 Att tänka på

13 Strategi – vägen fram Inget svar är rätt för alla Vad är viktigast – prioritera! Var kan man spara kostnader? Vad måste ersättas av det som finns, vad kan man ha kvar? Men viktigast: Hur ser MÅLBILDEN ut?

14 Ta reda på hur det totala ser ut: IP-telefoni / e-Möte QoS Lastbalansering WANLAN VPN Telefoniväxel Brandväggar Autentisering Säkerhet

15 Pilot OCS Åtgärdsplan Målbild för utrullning Befintliga möjligheter med avseende på: Nätets hälsotillstånd Topologikarta Klientbestyckning Säkerhetsparametrar Förstudie Initiera Optimera Utifrån definierad kravbild anpassas infrastrukturen för att möta pilotens driftskrav. Kvalitetssäkring Uppsättning av pilotmiljön sker i en anpassad test miljö. Implementation Under avgränsad tidsperiod testas piloten under satta förhållanden. Pilot i drift Piloten avslutats Med genomgång Och resulterar i: Åtgärdslista Kostnadsunderlag Tidsplan Detta samlas i en slutrapport. Uppföljning Implementera Utvärdera

16 Pilot OCS Åtgärdsplan Insamling av befintlig infrastruktur: Inventering av aktiv utrustning Nätverkets hälsotillstånd Bestyckning och konfiguration av klienter Applikationer och mjukvaruversioner Nätverkstopologi Prestanda/kapacitet över WAN och LAN Säkerhetsparametrar Befintlig IP-plan: Trafikprioritering Routing VLAN Förstudie Samtliga definierade aktiviteter i åtgärdsplan genomförs för att skapa en optimal driftmiljö för piloten. Detta kan exempelvis innebära: Mjukvaruuppgraderingar Konfiguration av trafikprioritering Förändringar i brandväggspolicy Otimering av routingvägar Kvalitetssäkring

17 Kvalitet in = kvalitet ut PlaneringFörändringDrift Kvalitetssäkring Low Level Design Analys Förstudie Kompetensstöd Projektledning Rådgivning Implementering- stöd Dokumentation Driftsstöd Support o Service Regelbunden Drift

18 Demonstration

19 Kontakt martin.klasson@ipnett.se


Ladda ner ppt "Unified communication Presentation samt demo. Martin Klasson, Oktober 2007."

Liknande presentationer


Google-annonser