Ladda ner presentationen
1
SERVICE MANAGEMENT Lunds universitet Campus Helsingborg
2
HELSINGBORG 120 000 invånare Mysiga butiker, restauranger & kaféer
Stort kulturutbud i en liten storstad Spännande uteställen & nattliv 20 minuter till Danmark Berätta om Helsingborg: Helsingborg är en mysig stad som har det mesta. Uteställen, kultur, sport och fritid. Sedan tar det ju bara 20 minuter till utlandet och drygt 1 timma till en världsstad….
3
CAMPUS HELSINGBORG Campus Helsingborg en del av Lunds universitet
Här studerar 3000 studenter under ett och samma tak Erbjuder 13 unika utbildningsprogram och ett antal fristående kurser God samverkan med samhället säkrar verklighetsanknytning och studenternas anställningsbarhet Forskning bedrivs tillsammans med fakulteterna i Lund och i nära samarbete med näringsliv och offentlig sektor De flesta är runt 22 år och majoriteten på utbildningen är tjejer (77 %). Många har läst Samhälle eller Natur på gymnasiet. Studenterna representerar 55 riktnummerområden. Efter gymnasiet är det vanligt att man varit ute och jobbat ett tag både utomlands och i Sverige.
4
SERVICE MANAGEMENT INRIKTNINGAR PÅ PROGRAMMET:
Health / Hotel & Restaurant / Retail / Tourism UTBILDNINGAR I SAMARBETE MED LTH Food Management Logistics Service Management Industrial Service Management De flesta är runt 22 år och majoriteten på utbildningen är tjejer (77 %). Många har läst Samhälle eller Natur på gymnasiet. Studenterna representerar 55 riktnummerområden. Efter gymnasiet är det vanligt att man varit ute och jobbat ett tag både utomlands och i Sverige.
5
KANDIDATPROGRAMMET 3 år – 180 p – Filosofie kandidatexamen
Grundläggande behörighet samt Matematik C & Samhällskunskap A Ledarskap, ekonomi, marknadsföring och organisation Tvärvetenskapligt Möjlighet att läsa en termin utomlands 1500 sökande till 295 platser
6
STUDENTEN 80% kvinnor 62% är mellan 20-23 år
78% har läst samhälle eller natur på gymnasiet 14% av studenterna är födda utomlands 84% har arbetslivserfarenhet från relevanta branscher De flesta är runt 22 år och majoriteten på utbildningen är tjejer (77 %). Många har läst Samhälle eller Natur på gymnasiet. Studenterna representerar 55 riktnummerområden. Efter gymnasiet är det vanligt att man varit ute och jobbat ett tag både utomlands och i Sverige.
7
STUDENTLIV Kåren Stampus Villan Rabatter Bostäder Pendling
Berätta om studentlivet: Kåren för Service Management heter Service Management Ekonomerna. De välkomnar er när ni börjar och är sedan verksamma som studentrepresentanter i syfte att påverka och utveckla utbildningen. Stampus är en studentorganisation för alla Campus studenter. Här arbetar studenter ideellt för att du ska må bra under din studietid. Idrott, fester, spex och kultur. Rabatter. Stampus jobbar för att du som student ska få så många rabatter som möjligt. På resor, mat, kläder ja på allt. Helsingborgs företag välkomnar dig med specialerbjudanden. Bostäder. Det finns bostad till dig i Helsingborg. Antingen kan du hyra lägenhet, rum eller bo kollektivt. Sedan har vi också studentlägenheter runt om på stan. Dessa lägenheter är oftast nybyggda och fräscha med hög standard, men samtidigt relativt dyra. Pendling. Campus ligger ca 5 min från Knutpunkten där bussar, tåg och färjor anländer. Våra studenter pendlar bl a från Malmö, Lund, Hässleholm och Köpenhamn
8
55 PARTNERFÖRETAG Skrytbild!
Skrytbild! Det här är några utav våra partnerföretag. Partnerföretagen bidrar bland annat till utbildningen genom att föreläsa, ge uppdrag åt studenterna och berätta vad som behövs på marknaden. Många av företagen erbjuder också studenterna extrajobb, sommartjänster och traineetjänster. 8
9
Kursstruktur (År 1&2) Health H&R Retail Tourism Service Management
Servicesektorns framväxt Konsumtion, kommunikation och identitet Specialkurs 1 Specialkurs 1 Specialkurs 1 Specialkurs 1 År 2 Marknadsföring, organisation & ledning Under ett år läser du fyra 10 poängs kurser. Varje kurs är 10 veckor lång. En kurs per år är specifik för den inriktning som du valt, resten är gemensam. Under andra året har du chans att åka utomlands under kursen Serviceföretagens internationalisering. Redovisning och ekonomistyrning Specialkurs 2 Specialkurs 2 Specialkurs 2 Specialkurs 2 Serviceverksamheternas internationalisering. Metodkurs
10
Strategi och verksamhetsstyrning Möjlighet att söka till
Kursstruktur (År 3) Health H&R Retail Tourism År 3 Valbar menykurs Specialkurs 3 Specialkurs 3 Specialkurs 3 Specialkurs 3 Strategi och verksamhetsstyrning Kandidatuppsats Möjlighet att söka till MASTERPROGRAMMET Sista kurserna under år 3 och 4 innebär att du tillsammans med en eller två kurskamrater skriver din kandidat och magisteruppsats.
11
FOOD MANAGEMENT Verksamheters karaktär och förutsättning
Food Service Management Livsmedels biologiska och kemiska grunder Kundrelationer Infrastruktur Ekonomi och verksamhetsstyrning Maten i samhället Organisation och ledarskap Kvalitetsstyrning Affärsmannaskap År 1 År 2 År 3 Näringslära och Functional food Kandidatuppsats Denna meny av kurser kan du välja ifrån under två tillfällen på programmet.
12
LOGISTICS SERVICE MANAGEMENT
Verksamheters karaktär och förutsättning Service Management Logistik, enhetslaster och dess utrustningskomponenter Kundrelationer År 2 Infrastruktur Ekonomi och verksamhetsstyrning Förändringsprocesser i försörjningskedjor Organisation och ledarskap År 3 . Kvalitetsstyrning Affärsmannaskap Komplexa logistiska system Kandidatuppsats
13
Bra med utbildningen enligt studenterna
”Tvärvetenskapligheten och förankringen med näringslivet” ”Undervisningen är anpassad efter vad som händer i samhället” ”Valmöjligheter i kurser man vill fördjupa sig i” ”Att det är nytt, unikt och upp till oss att visa vad vi går för” ”Inriktningarna” ”Många spännande fall från verkligheten” ”Den nära kontakten med lärarna” ”Att lära sig analytiskt och kritiskt tänkande”
14
Antagningspoäng 2008 Health 16,01 (11,6)
Inriktning/program Genomsnitt Lägsta poäng Health 16,01 (11,6) Hotel & Restaurant 16,30 (10,0) Retail 16,71 (14,3) Tourism 16,63 (12,08) Food Management (9,59) Logistics Service Management (11,06) Besök verket för högskoleservice för att läsa mer om antagning och poängstatistik.
15
Examinerade studenter 2007
Butikschef, The Body shop Privatrådgivare, Swedbank Inköpare, Esprit Butikschef, Vila Produktchefssupport, Bergendahls Inköpare, Siba Area Sales Manager, First Hotels Receptionschef, First Hotel Reisen Lagerchef, MQ Guest service supervisor, Clarion Sthlm Back office och logistikansvarig, Ljus i Hus Enhetschef, Attendo care Booking & Revenue Manager, First Hotels Global Training Manager, Sony Ericsson Reconciliation Manager, Nordea Köpenhamn Livs- & pensionsrådgivare, Länsförsäkringar Management Trainee, First Hotels Assistant front Office Manager, Grand Hotel Projektledare, Sony Ericsson Arbetsledare, Bauhaus Aspirantprogrammet Kundtjänst, SEB Turismsamordnare, Laholms kommun Kreditkortsansvarig, Cerdomo Partners Egen företagare inom produktutveckling Projektledare, Region Skåne Butikschef, Cartell Operativ arbetsledare, SJ
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.