Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
svart - mellan dröm och verklighet www.magazine.se/ webbdesign
4
robert@magazine.se UPPDRAG Nordens ledande designbyrå 30 tryckta och 10 webbtidningar Skapar koncept, design och avancerade webbtekniklösningar Vi har professionell repro och hanterar komplexa projekt med många språk. Arbetar med stort nätverk av redaktioner, journalister, fotografer och illustratörer. Direkt mot kund, eller med redaktionella partners eller reklam- och PR-byråer.
5
robert@magazine.se ROBERT RYBERG Chef Digitala Medier på Magazine AB Författare till Grafisk Kokbok Lärare på diverse skolor Tidigare: KTH/gt, grafisk konsult, Universum, Spray
6
robert@magazine.se MAGAZINES KUNDER Acacia AB Agvald & Partners ASG AB Bildhuset Celexa Cementa Värld Damernas V Electrolux Ericsson Företagaren Gambro AB IDG Iggesund Paperboard IKEA ITT Flygt Journalisten Kommunaktuellt Kungliga Dramatiska Teatern LO/TCO/SACO Luftfartsverket Microsoft Netcom Consultants Olof Palmes Int. Centrum Perstorp AB Probi AB SCA Scala Business Solutions N.V. SKF Stadsmissionen i Stockholm Svenska Kommunförbundet Säljarnas Riksförbund Veckorevyn Vin & Sprit AB Volvo
7
svart - mellan dröm och verklighet ATT SKAPA FRAMGÅNG
8
robert@magazine.se DU BESTÄMMER INTE Enda vägen till framgång är att anpassa sig till användaren
9
svart ANVÄNDBARHET
10
robert@magazine.se Webbsidan upp till 40% verktyg och 60% information Webbdesign är mycket likt industridesign snarare än grafisk design DESIGN PÅ WEBBEN ÄR MER ÄN ESTETIK
11
robert@magazine.se ANVÄNDARGRÄNSSNITT Vad är ett gränssnitt? Varför tänka på detta Design på webb / traditionell grafisk form
12
robert@magazine.se
15
VAD ÄR ETT GRÄNSSNITT? In- och utmatning samt återkoppling Grafisk Kommunikation
16
robert@magazine.se ETT BRA GRÄNSSNITT /1 Ska vara konsistent Ska vara konventionellt Ett verktyg att användas Gå snabbt att lära Hjälpa användaren att utföra och förstå
17
robert@magazine.se ETT BRA GRÄNSSNITT /2 Datorn ska inte verka dum Användaren ska inte känna sig dum Ge få misstag Trygg miljö bra Visa möjligheterna Allt för att maximera användbarheten!
18
robert@magazine.se VIKTIGAST Överblick Navigation Position Dessutom Avsändare Datering Kontakt
19
robert@magazine.se TYPER AV INTERAKTION Kommando Inmatning Manipulation Återkoppling
20
robert@magazine.se VAD NÄR? Effektivitet kontra Lärbarhet Det är lättare att känna igen än att komma ihåg.
21
svart texten är bortglömd TEXTEN ÄR BORTGLÖMD
22
robert@magazine.se TEXT ÄR SVÅRT Besökarens vill inte läsa Läsaren är otålig Informationsmängden är enorm Det är lätt att gå därifrån Läshastigheten är låg Typografin styrs av användaren Texten är högsta abstraktionsgraden av information
23
robert@magazine.se LÄSHASTIGHET Tal: 120 ord/min Datorskärm: 150 ord/min Skrivmaskinstext: 200 ord/min Ordbehandlad utskrift: 320 ord/min Professionellt typograferad text: 460 ord/min
24
robert@magazine.se Texten är ett verktyg också Hjälptexter/ledtexter/funktionell text ska vara korta med möjlighet till längre fördjupning. Måste visa rätt och avslöja Hjälp läsaren att fatta rätt läsbeslut. FUNKTIONELL TEXT INFORMATIV TEXT
25
robert@magazine.se ETT FALL Webb för naturupplevelser i Nebraska Testad utifrån –att utföra en uppgift –fel som användaren gör –hur mycket man minns av webbtjänsten –hur man minns strukturen –subjektiv känsla för webbtjänsten
26
robert@magazine.se NORMAL TEXT Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge
27
robert@magazine.se HALVERAD LÄNGD In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. Carhenge 58%
28
robert@magazine.se PUNKTER Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge (86,598)Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 47%
29
robert@magazine.se OBJEKTIV TEXT Nebraska has several attractions. In 1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge 27%
30
robert@magazine.se ALLTIHOP In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124%
31
robert@magazine.se HUR SKRIVER MAN? /1 Kort text Sammanfatta i punkter Ha bara ett budskap per mening Strukturera texten hierarkiskt/logiskt Markera viktiga ord med fetstil (ej med färg eftersom det blandas ihop med länkar)
32
robert@magazine.se HUR SKRIVER MAN? /2 Hjälpsamma rubriker Bara det som syns finns Använd omvänd pyramid - slutsatsen först Betydelsefulla underrubriker
33
robert@magazine.se
34
SLUTSATSER Texter som gjorts för tryck passar sällan på webben direkt Myndighetssvenska inte bra –långa bakvända meningar med flera satser. Det går att förbättra sig!
35
robert@magazine.se HUR TYPOGRAFERAR MAN? Ej kursivt (fult) eller understruket (länkar) Fetstil bra Punktuppställningar Skärpa och kantutjämning vid behov Peta i grafikbaserad text för hand Använd ej färgad text (länkar)
36
svart SKAPA ORDNING
37
robert@magazine.se STRUKTURMODELLER Hypertext Hierarki Flerval Flöde Frågor och svar Svart låda
38
robert@magazine.se
46
HUR STRUKTURERA? Låt användarna bestämma strukturen! Givetvis inte utifrån organisationens struktur. Kombinationer av modellerna
47
robert@magazine.se NAVIGATION Runt 7 huvudgrupper/länkar Ett klick till sök, hjälp och karta Länka på rätt sätt. Adressen ska leda rätt Kombinera navigation, position och överblick
48
robert@magazine.se
50
svart texten är bortglömd FOTOGRAFIET ÄR SAKNAT
51
robert@magazine.se BILDER Skarpa och tydliga Beskär fram det viktiga Symbolbilder Snabba (”speca” bredd och höjd) Effekter förvirrar
52
robert@magazine.se
54
FÄRG Länkfärg Symbolik Indelning av sidan Navigation Färgsatt text Kulöromfång Färgblindhet
55
svart - mellan dröm och verklighet www.magazine.se/ webbdesign
56
svart texten är bortglömd KONKRETA TIPS
57
robert@magazine.se NO FRAMES! Bokmärken fungerar ej Titel fungerar ej URL visas ej Utskrifter blir ofta fel Rullningslister tar plats och stör
58
robert@magazine.se VALSITUATIONER Metafor/Knappar Snabb/Effektfull Upplevelse/Nytta Titta/Interagera Profil/Experimentell Generell/Personanpassad Erfaren/Oerfaren Öppen/Teknikkrav
59
robert@magazine.se ARBETSGÅNGEN 1 Behovsanalys 2 Prioritering 3 Informastionsstrukturering 4 Utformning av Gränssnitt 5 Testning 6 Drift 7 Utvärdering
60
robert@magazine.se VERKTYG Strukturskisser Dispositionsdesign Interaktionsmodeller Lapptest Video REAL
61
robert@magazine.se VAD GER FRAMGÅNG? Leva upp till läsarens förväntan Relevant innehåll Nytta och mervärde! Vara nära läsaren Innehåll anpassat till webben Delaktighet hos användaren
62
robert@magazine.se TEKNIK FÖR FRAMGÅNG Skiljer design, teknik och innehåll Enkel att använda Tillåter interaktivitet Lätt att bygga ut och förändra T I DD
63
robert@magazine.se RESURSER FÖR FRAMGÅNG Dedicerad personal Både informations- och teknikkunniga Satsa på förarbetet Vad händer när man webben växer - använd publiceringssystem Utvärdera och bygg om vid behov - webben lever
64
robert@magazine.se VILKA ÄR PROBLEMEN? Kunderna fast i traditionellt tänkande Blir ett sidoprojekt - liten budget Tro om att det går automatiskt Tro om att parallell publicering finns
65
robert@magazine.se KRAV PÅ INNEHÅLLET Text (läsning sker annorlunda) Bild (låg upplösning och litet format) Designen och layout (begränsad) Designen mer än estetik och informationsförmedling
66
robert@magazine.se VAD KRÄVS? Utnyttja webbens styrkor och funktioner Ta hänsyn till webbens svagheter Avsätt arbete speciellt för webben Nytta och mervärde
67
robert@magazine.se FRAMTIDEN? Bättre mediaanpassning Personliga tjänster Hård nischning Nya finansieringssätt Samband Webbtjänster drivna som en tidning - med ett redaktionellt nyhetsdriv.
68
robert@magazine.se CYKELSÄLLSKAPET Gissa och behovspröva Testa Omvärdera Dra nytta av erfarenheter
69
svart - mellan dröm och verklighet HUR ARBETAR MAGAZINE?
70
robert@magazine.se TEKNIKEN VI ANVÄNDER Eget databasbaserat publiceringssystem byggt kring moduler Öppen lösning Flexibelt att bygga om Standardkomponenter Standardkommunikation Bygger på SQL-ODBC och komponenter
71
svart exempel ROBERT KLAGAR
72
robert@magazine.se
84
svart - mellan dröm och verklighet www.magazine.se/ webbdesign
85
robert@magazine.se robert ryberg magazine ab repslagargatan 15 118 46 stockholm +46 8 462 27 45 +46 70 723 00 84 robert@magazine.se www.magazine.se
86
svart
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.