Ladda ner presentationen
1
KLOCKAN När startar den och när stannar den?
1
2
Matchklocka och spelklocka - vad är vad och hur fungerar de?
Klockan som anger matchens längd. Rullar eller står still beroende på situation. Spelklocka 40 eller 25 sekunder för lag A att sätta bollen i spel beroende på hur förra spelet slutade Spelklockan ställs alltid på 40 sekunder utom vid lag eller domartimeouts (25 sek).
3
Klockan startas beroende på hur den stannas
BOLL-LINJESPEL (”vanliga” spel) Klockan startas beroende på hur den stannas
4
BOLLINJE-SPEL Springspel som slutar inne på plan och inte ger lag A första försök: Matchklockan fortsätter rulla Spelklockan (40 sek) startas direkt när spelet är över.
5
BOLLINJE-SPEL Springspel utanför sidlinjen:
Stanna matchklockan när spelaren är över sidlinjen och spelet är över Spelklockan (40 sek) startas direkt när spelet är över. Matchklockan startar på HDs signal ”veva klockan” Undantag: mindre än 2 minuter kvar av 2:a eller 4:e kvarten (”2 minuters mekanik”)
6
BOLLINJE-SPEL Springspel som resulterar i 1:a försök för lag A:
Stanna matchklockan när spelaren är över linjen att nå och spelet är över Spelklockan (40 sek) startas direkt när spelet är över Matchklockan startar på HDs signal ”veva klockan”
7
BOLLINJE-SPEL 4:e försök för lag A:
Stanna matchklockan när spelet är över. Första försök för lag A eller B Matchklocka och spelklocka startar beroende på vilket lag som har första försök. Första försök för lag A: Spelklocka 40 sekunder (om inte mätning gjorts, dvs domartimeout - 25 sek) Matchklocka startar på HDs signal ”veva klockan” Första försök för lag B: Spelklocka 25 sekunder på klarsignal, matchklocka på bollstart
8
BOLLINJE-SPEL Passningar
Mottagen passning - samma mekanik som springspel Ej mottagen passning - stanna klockan när den rör vid marken eller vad som helst utanför planen Spelklockan (40 sek) startar direkt när spelet är över Matchklockan startar på bollstarten vid nästa spel
9
BOLLINJE-SPEL Turnovers (fumble/interception/downs):
Stanna matchklockan Starta spelklockan (25 sek) på klarsignal Starta matchklockan på bollstarten
10
2 MINUTERS MEKANIK Med mindre än 2 minuter kvar av 2:a eller 4:e kvarten: ALLA spel utanför sidlinjen - matchklockan startar på bollstarten Inga ändringar i övrigt
11
TIMEOUTER Lagtimeout (av spelare på plan eller HC på sidlinjen):
Stanna klockan så fort som möjligt 90 sekunder inklusive spelklockan (25 sekunder) Matchklockan startas på bollstarten Spelklockan (25 sek) startas på klarsignal Domartimeout (straffutmätning, skador): Matchklockan ska vara som om timeout inte funnits.
12
SPARKSPEL Matchklockan stannar ALLTID efter ett sparkspel, oavsett hur det slutar.
13
BOLL-LINJESPARK Samma klockmekanik som vanliga bollinje-spel FÖRUTOM
Om sparken landar på marken och ingen lag B-spelare vill returnera den, förklaras bollen död och klockan stoppas ELLER Bollen går orörd in lag B:s endzone - touchback, stanna klockan Bollen går orörd ut över sidlinjen - stanna klockan
14
Samma klockmekanik som vanliga bollinje-spel
SPARKMÅLSFÖRSÖK Samma klockmekanik som vanliga bollinje-spel FÖRUTOM Spelet dör när bollen passerar genom målstolparna eller rör vid vad som helst utanför planen Om sparken landar på spelplanen eller i endzone framför målstolparna så gäller samma mekanik som vid punt
15
FRISPARK/AVSPARK Spelklocka startar på klarsignal
Matchklocka startar på beröring av bollen Om bollen går orörd utanför sidlinjen eller in i endzone: ”stanna klockan” för att visa att spelet är över (även om den faktiskt aldrig startat) Spelklockan startar på klarsignal Matchklockan startar på bollstarten.
16
POÄNG Klockan stannar ALLTID när något lag gör poäng.
Nästa spel efter TD eller FG är P.A.T - endast 25 sek spelklocka, ingen matchklocka Efter Safety: Frispark
17
ÖVERTID Endast spelklocka, ingen matchklocka.
Spelklockan har samma mekanik som 1-4 kvarten.
18
NÅGRA FRÅGOR?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.