Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avTorbjörn Abrahamsson
1
6.2.20121 Årsrapportering över lärcenterverksamheten, personalutbildning, studierådgivning & kurser i allmänkompetenser och Alcuin Tove Forslund, Lärcentret, 6.2.2012 tove.forslund@abo.fitove.forslund@abo.fi, www.abo.fi/lc/www.abo.fi/lc/
2
Årsrapporter www.abo.fi/personal/lcarkiv www.abo.fi/personal/lcarkiv Rapport över lärcenterverksamheten i Åbo år 2011 Rapport över personalutbildningen vid ÅA år 2011 Rapport över studierådgivning och kurser i allmänkompetenser vid ÅA år 2011 Rapport över Alcuin-projektets verksamhet år 2011 Slutrapport över projektet "Alcuin - en lärande toppenhet" åren 2009-2011 Årsrapportering av toppenheternas verksamhet år 2011/Institutionen för psykologi och logopedi Årsrapportering av toppenheternas verksamhet år 2011/Handelshögskolan vid Åbo Akademi 6.2.20122
3
Personal Lärcenterchef (tjänst 2004), 100 % Studierådgivare (tjänst 2005), 100 % Amanuens (tjänst överfördes 2009 från CSK), 70 % LC / 30 % CSK Projektledare för Alcuin (2009-2011), 50-100 % > Projektledare för Forskarskolan & grundutbildningsprocesser (2012-), 100 % Planerare (projektanställd 65 % 2011), (tillsvidareanställd 55,2 % 2012-, kompletteras med projektanställning) > 80 % Praktikanter (2011, 8 mån), delade med kvalitetsenheten IT-lärare (2011 ca 17 %) + fr.o.m. 2012 Studiepsykolog, 100 % Kvalitetskoordinator (överfördes från allmänförvaltning), 100 % 6.2.20123
4
Stöd för utveckling av undervisningen 6.2.20124
5
5 Lärcentret koordinerar tills. med personalärenden + planerar och undervisar på framför allt kurser i IT, undervisning & lärande, rådgivning: –Öppna korta kurser, seminarier skräddarsydda för olika målgrupper (närstudier + online-föreläsningar) –Beställningskurser vid enheterna –Lunchseminarier (lunchsemla + demo/inledning + diskussion) –”Skuggning” – följa med kollegers undervisning –E-guider för användningen av programvara + inspelade föreläsningar –Verktygslådan för ny undervisande personal –Handledarutbildning 2 sp –Minikonferens där lärare presenterar god praxis för varandra –Individuell handledning (för IT-program, nätkursplanering, skriva lärandemål, kursutvärdering och övriga frågor som berör lärande ) –Kvotplatser på kurser och seminarier utanför ÅA Personalutbildning: www.abo.fi/personal/kurskatalog samarbete med personalärenden www.abo.fi/personal/kurskatalog
6
Allmänt om personalutbildningen 2011 Seminarier drog folk: –Dyslexi-seminarium –Seminarium om sociala medier –Läsplattdag Tillgängligheten till PU ökade –Ca 50 kurser/seminarier (1/3) via video- konferens eller Adobe Connect –Många seminarier bandades och finns tillgängliga på webben –Produktion av videoföreläsningar –Första webbinarieserien (via Adobe Connect), samarbete med EduLab Samkörning av kurser för personal och studerande (bl.a. IT och informationskompetens) Systematisering av möjligheterna till personalutveckling på engelska (men ännu litet utbud) Ny anmälningsdatabas 6.2.20126
7
Dyslexi-seminarium Verktygslådan för ny undervisande personal Pedamässan 6.2.20127
8
Personalutbildning vid ÅA åren 2009-2011 6.2.20128 Notera att tematiska uppdelningen av kurserna har förändrats genom åren
9
Nätkursprojekt finansierade av SÅA Ledningsgruppen för nätstödd undervisning fördelade medel (30.000 e) till 12 ämnen Handledning för kursproduktionen enligt projektens behov + slutseminarium 6.2.20129
10
Teknisk och pedagogisk handledning 6.2.201210
11
6.2.201211 Handledning i och stöd för användning av teknik (i undervisningen) och för utveckling av undervisningen För vad? –Moodle – för kurser och för mötesrum –För produktion av videomaterial (i Mimers Brunn): Adobe Presenter & Captivate, Camtasia, skrivskärm, Pinnacle –E-tent –Adobe Connect – för föreläsningar (online och inbandning) + för möten –MinPlan (i viss mån) –Diverse teknik såsom e-lomake, ÅA:s bloggverktyg, Urkund etc. –Planera nätkurser, skriva lärandemål, kursutvärdering I hurudan form? –Individuell eller smågruppshandledning –Svar på frågor (mejl, telefon) –Öppna kurser
12
Lärcentrets individuella handledning åt personalen åren 2010-2011 6.2.201212. Totalt antal h handledning Totalt antal kontakter Antal ämnen (el. motsv. enheter) 2011Ca 130Ca 120Ca 40 2010Ca 100Ca 75Ca 20
13
Individuell handledning åt personalen år 2011 6.2.201213
14
Moodle - samarbete med DC Uppdatering och nyproduktion av guider till Moodle ver. 1.9 (senhösten 2010 - våren 2011): ca 40 guider Ökning i antal deltagare på personalutbildningarna i användningen av moodle Introkurs i Moodle – effektiverad informationskanal till instruktörerna 6.2.201214
15
Adobe Connect –ökad användning i bl.a. personalutbildningar > indirekt sätt att göra redskapet bekant ÅA:s bloggverktyg –ny programvara togs i bruk (kommunikationsenheten) –LC ger användarstöd Camtasia + skrivskärm –anskaffades till Mimers Brunn (DC) –LC ger användarstöd 6.2.201215
16
Multimediaproduktion 16 Totalt ca 230 h produktionsarbete: (Här ingår inte ljudfilsproduktion för CSK) Exempel: Videoproduktion Skrivskärmen i användning
17
Övrigt pedagogiskt stöd Följande guider gavs ut: –Guide för undervisande personal, nr 6/2011 (tryckt publikation; uppdatering) –Handledningens a-ö. Handledning av examensarbetet inom grundutbildningen, nr 7/2011 (tryckt publikation; ny) –Guide för kurs- och undervisningsplanering, nr 8/2011 (tryckt publikation; omarbetning av tidigare version) –Guide för kandidatskribenter, nr 9/2011(tryckt publikation; ny) Följande nätföreläsningar gjordes: –Nya beslut i examensstadgan om handledning (21 min.) –Inststure som hjälp vid uppföljning av utbildningen (7 min.) 6.2.201217
18
6.2.201218
19
6.2.201219 Kurser och stöd för studerande i allmänfärdigheter och nybörjarrådgivning / nytt 2011 Nätkurserna Akademiska studiefärdigheter (ASF) á 1 sp –Kurserna utökades från 3 till 8 kurser –Kurserna i informationssökning gavs två ggr/år Ökning av integreringen av IT-undervisning i ämnenas kurser Arbetsgrupp för studerandestöd i Vasa –Förslag på utökat utbud av kurser i allmänfärdigheter Vasa Guide för kandidatskribenter Samarbete med CSK kring Skrivstöd 10 år (seminarieserie och mässa)
20
Deltagare på ASF 1-8 år 2011 6.2.201220
21
Antal studerande som avlagt ASF- kurserna 2007-2011 6.2.201221 Tabell: Erbjudna kurser
22
Lärcentrets individuella handledning för studerande (klinikverksamhet) år 2010-2011 6.2.201222
23
Tillgänglighet för studerande med funktionsnedsättning Dyslexi-seminarium (samarbete med CSK) Tillgänglighetsnätverk för högskolorna i åbo- regionen –Ordförandeskapet vid ÅA år 2011 (Johanna Hedenborg) Kompensatoriska hjälpmedel för studerande med funktionsnedsättning –Installeras i grupprum på LC, på bärbar dator som kan lånas och på campusbiblioteken Tillgänglighetsbroschyr (jämställdhetskommittén) 6.2.201223
24
Användarstöd för MinPlan Produktion av stödmaterial (fyra nätföreläsningar) –Att skapa och redigera kurser i MinPlans kursdatabas (26 min.) –Att komma igång och hitta information i MinPlan (personalvy) (23 min.) –Hur samarbetar MinPlan, Sture/Inststure, TeRes och auditoriebokningen med varandra? (13 min) –Introduction to MinPlan (6 min) Personalutbildning (sju kurser) Utveckling av MinPlan – Studieklimatundersökningen 2011/specialdel: Studerandes erfarenheter av MinPlan. Rapport om Studieklimatundersökningens specialdel om MinPlan Arbetsgrupp för MinPlan > förenklingsförslag 6.2.201224
25
Särskilda projekt 6.2.201225
26
E-tent (samarbete med TY) –Åtgärder för att få enheterna att ta i bruk e-tent –Utvärdering med studenterna –Förbättrad tillgänglighet till utrymmet i Åbo –E-tentutrymme i Academill/Vasa Toppenheter inom utbildningen (samarbete med kvalitetsenheten (samarbete med kvalitetsenheten; SÅA-finansiering) –Åtgärder för att stöda samarbete mellan toppenheterna –Stöd i utvecklingsarbetet 6.2.201226
27
Alcuin – utveckling av undervisningen samarbete med kvalitetsenheten (samarbete med kvalitetsenheten; SÅA-finansiering) Översyn över processerna som ingår i lärandemål, bedömning samt undervisningsplanering Systematik för handledningsprocessen samt handledarutbildning inom grundutbildningen Systematik för studentrespons och utvärdering av kurser och utbildningar Översyn över processerna kring forskarutbildningen Översyn över processerna beträffande stöd för genomströmning –stöd för skrivande av kandidat- och magisteravhandlingar Kvalitetsenheter inom undervisningen Studieklimatundersökningen 2011 samt som specialdel en användarenkät för MinPlan Utvecklingsarbete inom grupper Undervisning och utbildning för personalen och studerande Uppgörande av stöd- och informationsmaterial 6.2.201227
28
6.2.201228 Sakkunniguppgifter Ordförande- och sekreterarskap i arbets-, lednings- och referensgrupper 2011, bl.a.: –Tillgänglighetsnätverket för högskolorna i åboregionen –Arbetsgrupp för studerandestöd i Vasa –Arbetsgrupp för utveckling av MinPlan –Referensgrupp för universitetspedagogiken –Ledningsgrupp för nätstödd undervisning –Arbetsgrupp för screencastingprogramvara –Utvärderingsgruppen för den virtuella inlärningsmiljön –Studerandes utvecklingsgrupp Deltagande i arbets-, lednings- och referensgrupper, exempel 2011: –Ledningsgrupp för webben och arbetsgrupp för nya webben –Lähde työelämään-projektet –Ledningsgrupp för HF:s samarbetsutredning –Strategiarbetsgrupperna –Studenthälsans hälsogrupp –Rådet för pedagogisk utveckling vid CSK –eRappu-nätverket för åbohögskolorna –Peda-forumnätverket i Finland –Coimbragrppens E-Learning Task Force
29
Information www.abo.fi/lc och larcentret@abo.fi www.abo.fi/lclarcentret@abo.fi Personalutbildning: www.abo.fi/personal/kurskatalogwww.abo.fi/personal/kurskatalog –ny kurskatalog fr.o.m. 2012 Lärcentrets nyhetsbrev i elektronisk form fr.o.m. 2011 Första bloggen vid ÅA: blogs.abo.fi/larcentret/blogs.abo.fi/larcentret/ Lärarbloggen november 2011-: blogs.abo.fi/lararbloggen/ blogs.abo.fi/lararbloggen/ ruta i MfÅA fr.o.m.2011: Kvalitet och utveckling av utbildningen Posters Guider 6.2.201229
30
6.2.201230
31
Kvalitetssäkring av den egna verksamheten Verksamhetshandbok Lednings-, referens- och arbetsgrupper Dokumentation/Årsrapportering Verksamhetsplan som följs upp Måndagsmöten Team för kärnverksamheterna: arbetsmöten (mötesanteckningar) 6.2.201231
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.