Ladda ner presentationen
2
Retorikens ”tre musketörer”
Aristoteles betonade att ett övertygande tal måste innehålla tre viktiga ingredienser: Ethos, logos och pathos
3
Ethos: Hur talaren upplevs av åhörarna.
Logos: Talaren vädjar till publikens förnuft. Pathos: Talaren vädjar till publikens känslor Pathos Logos Ethos T Den som griper till våld visar att hans argument har tagit slut. (Kinesiskt ordspråk)
4
ETHOS Talaren måste väcka sympati, roa och behaga
Anknyt till publikens behov och intressen. Skapa vi-känsla Kroppsspråket
5
LOGOS Tala till publikens förnuft Fakta, statistik, logiska resonemang
Bevis Talaren kan hänvisa till trygghet och hälsa
6
PATHOS Väcka publikens känslor och beröra publiken
Medkänsla, ilska mot orättvisor, stolthet, glädje Vanligt i reklam
9
Se hur man kan övertyga med ethos, logos, pathos
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.