Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAlexander Bergqvist
1
För kunskap och bildning Utvärdering -men vad händer sen Henrik Laurén resurscenter 14.01.2008 www.oph.fi/svenska
2
2 För kunskap och bildning PISA 2000 2003 2006 Ma (SF) 502 534 533 Ma (F) 536 544 548 Na (SF) 502 524 531 Na (F) 538 548 563
3
3 För kunskap och bildning
4
4
5
5 MATEMATIK INLÄRNING ÅK 1 - 9
6
6 För kunskap och bildning
7
7
8
8
9
9 NÅGRA VIKTIGA FAKTORER Undervisningsspråket Undervisningsspråket Sociokulturella skillnader Sociokulturella skillnader Konkurens om studieplatser Konkurens om studieplatser Skolornas interna bedömning Skolornas interna bedömning Lärarnas behörighet Lärarnas behörighet
10
10 För kunskap och bildning
11
11 För kunskap och bildning PRESTATIONER I LÅNG MATEMATIK II 1991-1995 1996-2000 2006 Antal prestationer/år 12.000 12.400 11.600 Medeltal poäng 30 25 27 Svaga prestationer* 17 % 29 % 29 % * <18p/60p
12
12 För kunskap och bildning UTVECKLING AV UNDERVISNINGEN I Undervisningens viktigaste funktion är att skapa optimala förutsättningar för elevernas inlärningsprocesser dvs. lärare kan inte skapa inlärningsprocesser endast förutsättningarna för processerna t.ex. experiment
13
13 För kunskap och bildning UTVECKLING AV UNDERVISNINGEN II Målinriktad/problembaserad t.ex. - övergången grundskola andra stadiet - experiment som inlärningsredskap BAKGRUNDSFAKTORER - > 400 utbildningsenheter - ca 4000 lärare - små kommunala resurser - statens roll ?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.