Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avPer-Erik Öberg
1
Umeå 3-4 okt Medieplanera jämställt Karta: Naturskyddsföreningen i Norrbottens län
2
Umeå 3-4 okt Karta: Naturskyddsföreningen i Norrbottens län Tanya Jendersen www.nll.se/jamlik
3
Umeå 3-4 okt Kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. (SOU 2005:66) Jämställdhet Jämlikhet GenusKönGenusordning NormMångfald Diskriminering
4
Umeå 3-4 okt Hållbar jämställdhet
5
Umeå 3-4 okt Varför medieplanerar vi? Syfte… Vilka mål finns? – Hur säkrar vi att målen är jämställda? Ex… Finns kartläggningar? (4R) – vet vi hur det ser ut? Hur följer ni upp? – Följer vi upp/kön, görs analyser? Ansvarig…. Kön som indelning! (Obs! Andra relevanta variabler för medieplaneringen; ålder, religion, etnicitet, funktionsnedsättning, sexualitet och identitet….) …och överfört till medieplaneringen:
6
Umeå 3-4 okt Arbetet handlar både om -kvalitet (makt och inflytande) & -kvantitet (jämn fördelning). Kvalitet: Vilka är flickornas och pojkarnas behov när de kommer till biblioteket? Kvantitet: Hur använder flickor, pojkar, män och kvinnor våra medier och tjänster.
7
Umeå 3-4 okt Bodens stadsbibliotek 2009
8
Umeå 3-4 okt 2010 nyrenoverade biblioteket
9
Umeå 3-4 okt Genrerummet
10
Umeå 3-4 okt 2010 Fantasi & magi Fantasi & magi Bestånd: 421 Utlån: 1903 Utnyttjandegrad: 4,5 Utlån kön: flickor 1466 och pojkar 437 Nya ex: 85 Gallrade:28
11
Umeå 3-4 okt 2010 Spänning Bestånd: 440 Utlån: 1855 Utnyttjandegraden: 4,2 Utlån kön: flickor 1517 och pojkar 338 Nya ex. 64 Gallrade: 22
12
Umeå 3-4 okt Exempel på målsättningar: Övergripande mål: Vi vill exponera våra böcker så att både pojkar och flickor lockas till läsning och utlån. Delmål: Vi vill öka utlån av kärleksböcker hos pojkar därför att det är bra för pojkar (och i förlängningen samhället) att läsa om känslor och träna sig i att hantera olika känslor. Övergripande mål: Föräldrarna är en viktig målgrupp som ska känna sig välkomna på biblioteket. Delmål: Vi vill att både mammor och pappor kommer till biblioteket med sina barn och besöker våra arrangemang.
13
Umeå 3-4 okt Faktorer som kan påverka: Beståndets innehåll Omslagen Uppställning av medierna Benämningen på genrerna Bokprat/boktips Att majoriteten av personalen är kvinnor
14
Umeå 3-4 okt Vad kan vi mäta? Vilka lånar vad Vilka besöker biblioteket Hur ser beståndet ut Hur: Beskrivning hur man ska gå till väga, vem som ansvarar, när det ska vara klart
15
Umeå 3-4 okt medieplanering.wordpress.com ann-kristin.kohkoinen@boden.se elisabet.andersson@boden.se ulla.adolfsson@boden.se birgitta.markusson@nll.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.