Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAdam Eliasson
1
Västerås, juni 2001 Huddinge, Karlstad, Mora, Sigtuna, Söderhamn, Uppsala, Västerås och Östhammar Arbete i blandade basgrupper med tio deltagare i varje grupp för kontinuerlig dialog. Diskutera fram formerna för en projektplan.
2
Östhammar, september 2001 Kommunernas utkast till projektplaner diskuterades Kommundiskussion om vad man lärt sig och hur man går vidare
3
Karlstad, december 2001 Arbete med projektplanerna -Karlstad: skolutvecklingsavtalet FOU01 -Huddinge: fler behöriga lärare -Sigtuna: kopplingen ASK och läraravtalet -Uppsala: organisationsutveckling och systematisk uppbyggnad av lärande och kunskap, tiden -Västerås: arbetsmiljö, arbetsorganisation, kompetensutveckling
4
Sigtuna, februari 2002 Det första arbetande året. Fem målområden (arbetsorgansation, utvecklingsmöjligheter, högskolesamverkan, näringslivssamverkan och information) Nationell handlingsplan
5
Uppsala, maj 2002 Gabriella Ekström, Lärande ledare Lars Svedberg, På väg mot den goda skolorganisationen
6
Söderhamn, september 2002 Nationella årsredovisningen 2001 Lars Waldestrand, styrning och ledning av skolan Diskussion kring att ”stå upp” för projektet Attraktiv Skola Vad menas med karriärtjänster?
7
Huddinge, november 2002 Generationsväxling (Malmömodellen) Praktisk kunskap (Ingela Josefson)
8
Västerås, februari 2003 Informationsstrategi (Lars Jederlund) Papers inför Skola.se i augusti 2003
9
Östhammar, maj 2003 Årsredovisning 02 Inför Skola.se
10
Karlstad, oktober 2003 Finnes/sökes från Skola.se Nora: förståelsebaserad skolstyrning Strömstad: alternativ arbetstidsmodell Umeå: G-kraft
11
Sigtuna, september 2004 Temakonferenserna ur ett hälsoperspektiv Inför Skola.se 2004 Inför 2005
12
Sammanfattning 2001: Vad är projektet Attraktiv Skola? (Planer och diskussioner) 2002: Vad är en attraktiv skola? (Externa experter föreläser) 2003: Egna idéer och inslag (Egna experter föreläser) 2004: Konkret erfarenhetsutbyte (Diskussioner)
13
Reflektioner Unika mötesplatser för kommunerna med diskussion och erfarenhetsutbyte kring läraryrket Större – men inte tillräckligt stor – inblick i andra kommuners insatser i ASK ASK har möjliggjort kontinuitet, haft en tydlig målinriktning Avhoppen (Mora, Söderhamn, Östhammar) hade varit ännu fler utan ASK.
14
Reflektioner Ökad medvetenhet om styrkor, svagheter, hot och möjligheter i den egna kommunen Vad är gemensamt, vad är unikt vid rekrytering, behållning och utveckling av lärare? Ökad samsyn om problem och möjligheter mellan tjänstemän, fack och politiker
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.