Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avSara Ek
1
The Agile Supply Chain Competing in Volatile Markets by Martin Christopher Grupp 13 Elin Gunnarsson Sandra Larsson Berenice Torres Sanja Petkovic
2
Agenda Introduktion Vad är agility? Vad krävs för att uppnå agility? Komplexitet - en barriär mot uppnådd agilit Kundorderpunktens betydelse Slutsats och egna reflektioner
3
Introduktion Turbulent och volatil marknad numera normen Snabb men även hög nivå av flexibilitet Vägen till fortsatt överlevnad är agility
4
Vad är Agility? En kompetens som omfattar organisationsstrukturer, informationssystem, logistikprocesser och framförallt tankesätt Inte samma som lean! Lean handlar om att göra mer med mindre Att vara agile handlar om att vara snabbfotad och följsam Exempel från bilindustrin
5
Vad krävs för att uppnå Agility? Marknadskänslig Virtuell distributionskedja Process integration Nätverksbaserad
6
Komplexitet - en barriär mot uppnådd agility Reducera komplexitet genom att: Bryta ner funktionella silos Använda värdeskapande processer Utveckla human resource strategin
7
Kundorderpunktens betydelse Kundorderpunkt: där produktionen övergår från att vara prognosstyrd till att vara kundspecifik Postponement: att använda gemensamma komponenter och halvfabrikat i så stor utsträckning som möjligt En kombination av Lean och Agile är här möjlig
8
Slutsats och egna reflektioner Logistik och SCM som nyckel för att uppnå konkurrensfördelar Platt organisation, stort eget ansvar, hög kompetens Betydelse av företagskultur (Japan vs västerlänska företag) Betydelsen av olika segment
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.