Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Mannen och kvinnan i reklamen
2
Konsumentverkets undersökning:
”Trender, attityder, fördomar i reklam” Konserverar gamla värderingar Förlegat kvinnoideal Sex, nakenhet
3
Skillnader kvinnor – män:
Kvinnor återfinns oftare i reklam Män dominerar i övrigt i media
4
Kvinnan i reklamen: Ung (20-35) Sexig Passiv (dock i hushållet aktiv)
Hemmet Ensam, inåtvänd Arbete: lägre befattning än män
5
Mannen i reklamen: Attraktiv Vältränad
Ibland ”mogen ålder” dock oftast ung Aktiv
6
Stämmer detta???? Granska några reklambilder/filmer:
Vilka produkter gör män resp kvinnor reklam för? Hur framställs männen och kvinnorna? Vilka ideal finns i reklamen? Försök hitta reklam som inte följer det traditionella könsrollsmönstret!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.