Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avJohanna Hansson
1
Design & Utvärdering, 5 poäng Informationsvisualisering Skellefteå, 00-04-04 Ö-vik, 00-04-05 Umeå, 00-04-11 Informatik A.3
2
Om föreläsningen Problem förknippade med informationsåtkomst Visualisering ett av flera stöd för informationsåtkomst Exempel på visualiseringstekniker
3
Information som resurs Information kan betraktas som en resurs som möjliggör och stöder: –beslutsfattande –olika slag av handlingar och aktiviteter IT: en “informationsresursteknik” –databaser –kommunikation, –hypermedia
5
Problem förknippade med informationsåtkomst Kognitiv överbelastning –många valalternativ –vilka länkar ska följas? Desorientering –var är jag? –var är jag på väg? –var kom jag ifrån?
6
Sökmotorer Kategoriseringar
7
Artefakter som informationsbärare De påtagliga egenskaperna (färg, form, vikt, etc) påverkar hur vi tolkar artefakten –“Character of things” Vad händer när informationsbärare virtualiseras?
8
Informationsvisualisering Definition 1: –“the process of transforming data, information and knowledge into visual form making use of human’s natural visual capabilities”. Gershon m fl (1998) Defintion 2: –“The use of computer-supported, interactive, visual representations of abstract data to amplify cognition” Card m fl (1999)
9
VR & visualisering inom medicin
11
Navigering i hypermedia “Users orient themselves by visual cues, just as they are walking or driving through a familiar city. However, there is no natural topology for an information space, except perhaps that higher level concepts go on the top or on the left side, so until one is familiar with a given large hyper document, one is by definition disoriented”. Conklin, Hypertext: An Introduction and Survey
12
Dynamiskt karta över en web site
13
Gestaltning av programkod final class Vikarie extends VisstidsAnställd { protected TillsVidareAnställd ordinarieAnställd; public Vikarie(int anstNummer, String anstNamn, String anstStart, String anstSlut, TillsVidareAnställd ordinarie) { super(anstNummer,anstNamn, anstStart, anstSlut); ordinarieAnställd = ordinarie; } public void setOrdinarie(TillsVidareAnställd ordinarie) { ordinarieAnställd = ordinarie; } public TillsVidareAnställd getOrdinarie() { return ordinarieAnställd; } abstract class VisstidsAnställd extends Anställd { //Nedanstående Stringattribut avser datum med formen åååå-mm-dd protected String anställningSlut; public VisstidsAnställd(int anstNummer, String anstNamn, String anstStart,String anstSlut) { super(anstNummer,anstNamn, anstStart); anställningSlut = anstSlut; } public void setSlutDatum(String anstSlut) { anställningSlut = anstSlut; } //Abstrakt metod; måste implementeras i en subklass public abstract String getSlutDatum(); }
14
ThemeScape
15
WebBook och WebForager
16
Visualisering av sociala mönster
17
Cone Tree & Perspective Wall
18
Forskningsproblem Att finna en vetenskaplig grund för design av informationsgränssnitt –Hur ska stora informationsmängder gestaltas på skärmen så att de uppfattas som meningsfulla? –Är sådana designprinciper praktiskt tillämpbara?
19
Teoretiskt grund för mina forskarstudier Teorier om meningsfullhet –hur kommer det sig att vi uppfattar vår omvärld som meningsfull (eller meningslös)? –“Experiential realism” (Lakoff, Johnson, m fl) Metaforer har stor betydelse i vårt meningsskapande –vi begripliggör abstrakta fenomen i termer av mer konkreta –kognition har sin grund i kroppsliga erfarenheter –Ex.: Teorier som byggnader, argumentation som krig, kvantitet som vertikalitet.
20
SchemaSpace En miljö för gestaltning av hierarkisk web- information Ett virtuellt informationslandskap som gestaltar –ämnestillhörighet –kvantitet –hierarkisk struktur
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.