Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avErika Bengtsson
1
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund 2012-03-06
2
Patientstyrt lärande enl Vifladt- Hopen Utgå från patientens egen situation Ge information vid rätt tidpunkt ATT, HUR och VAR
3
Standardmetod för kvalitetsutveckling av kursträffarna Planläggning Genomförande Evaluering
4
Kriterier för stödperson Levt med sjukdomen en tid eller vara närstående Bearbetat sin situation och beredd på att dela med sig Kunskap om andra människors erfarenheter
5
Kriterier för resursperson Erfarenhet i ämnet Känna sig trygg i situationen Träffar aktuell patientkategori i sin dagliga funktion
6
Planläggning Planeras av resurspersoner och stödpersoner redan från början Vad har patienten behov av att lära sig nu? Vad bör man lägga vikt på? Hur ska upplägget se ut för att man ska ha mest nytta av informationen? Träff på neutral plats
7
Vår senaste kurs... Planeringen: Kontakt med PIL: tid och lokal bokas Riktad inbjudan går ut till aktuella patienter under hösten (15-20 st) Träff med stödpersoner Utlysning på kliniken att det är på gång ny träff
8
Genomförande Samma stöd- och resurspersoner som planerat Stödpersonen inleder Vardagserfarenheter Rikligt med tid för att dela erfarenheter ”Smarta knep” -mer fokus på hantering än sjukdomshistoria Resurspersonen ger korta svar
9
Vår senaste kurs... Start: måndag 14/11 16-18,30 Träff 1: Presentation och planering, igen Träff 2: PeritonealDialys och den friska njuren Träff 3: Transplantation Träff 4: Studiebesök på Bloddialysavdelning och fysisk träning.
10
Evaluering Efter varje möte och sista gången för hela kursen Nästa möte/kurs planläggs utifrån dessa Naturlig utveckling av träffarna
11
Deltagarnas tankar… Bra att få höra andras frågor Byta erfarenheter – få bekräftelse Avlastande för närstående Igenkännande Positiva till fler ”kurser”/träffar Fler frågor på mottagningen
12
Mina tankar… Svårt att ”sitta på händerna” men också… Bekvämt att inte kunna förbereda utan bara följa diskussionen… Lärorikt, vidareutbildning… Praktiskt att se vilka frågor som kan tas upp i det individuella samtalet. Litteraturstudie visade…
13
Njurklinikens utveckling av patientundervisning Njursviktspatienter med ett val av behandling framför sig erbjuds kurs 1g/termin Etablerats även på dialysavdelningarna och för transplanterade patienter Vårt internat som funnits sedan 1990-talet utvecklats med mer engagemang av erfarna patienter
14
Tack för oss! Carina Holmesson Njurklinikens mottagning Tel 046/171915 carina.holmesson@skane.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.