Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnton Nilsson
1
Styrmedel och prognoser Bör prognoserna utgå från politiska mål? 11/24/2010
2
Hur styrmedel bör hanteras beror på: Vem är prognosen till för? Experter och beslutsfattare Allmänintresset Vad är prognosen till för? Policyanalyser Del i beslutsprocess (exempelvis infrastrukturplanering) Synen på modell och verklighet Prognosen som förutsägelse om framtiden Prognosen som analyshjälpmedel Vad ger prognosen trovärdighet? Representativitet = hög ”lokal” trovärdighet? Genomskådlighet = hög ”global” trovärdighet?
3
Politiska mål och riktlinjer i prognoser Beslutad politik bör i princip ingå i prognoserna – drivmedelspriser, fordonskostnader, transporttider, etc. är till stor del materialiserade politiska beslut Politiska mål och ambitioner som är viljeinriktningar (som inte beslutats) bör däremot i princip inte ingå i basscenarier: Svåra att tolka och översätta till modellformat Svårt att dra gränsen för vad som ska tas med och vem som avgör OK med ej beslutad politik i känslighetsanalyser och alternativscenarier Ingen knivskarp gräns mellan beslutad och aviserad politik Olika underlag måste kvalitetssäkras på olika sätt Omvärldsförutsättningar – realt oförändrade eller från offentliga källor Transportsystemförutsättningar – dokumenterade myndighetsgemensamma och forskningsgranskade processer, typ ASEK Projektspecifika förutsättningar – väldokumenterade som t.ex. i SEB:arna
4
FörEmot -Prognosen blir orealistisk annars -Kan öka trovärdigheten om regeringen formulerat direktiven tydligt -Indirekt importeras ändå politiska prognoser i underlaget (BNP-utveckling, branschstruktur, etc) -Tjänstemannabeslut med oklar legitimitet skapar liknande osäkerhet (exvis indata som fordonskostnader och biljettpriser) -Strävan mot ökad politisk förankring av hela planeringssystemet -Var sätter man gränsen för vilken politik som ska styra prognosen? -Svårt avgöra hur politiska mål ska tolkas och operationaliseras -Vid vilken beslutsnivå sätter man gränsen – tjänstemannanivå, pro- position, ministeruttalande, rege- ringsdeklaration, departements- beslut? -Risk för cirkelresonemang (framför allt vid styrmedelsana- lyser) -Kan ha mest kosmetisk effekt (olika effekter tar ut varandra) -Prognosförutsättningarna blir snabbt överspelade
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.