Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avPatrik Mattsson
1
Prepress/premedia På prepress skapas ett tryckfärdigt original –Levererar: film, plåt eller digital fil Anpassning för tryckmetod och efterbearbetning Begränsningar från tryckprocessen –Endast fyra färger tillgängliga ( normalt) –Ej variabel färgstyrka (gäller ej djuptryck)
2
Anpassning till tryckning Hela synliga färgrymden kan återges genom att blanda tre grundfärger Fyrfärgstryck med standardiserade processfärger –Cyan, C –Magenta, M –Gul, Y –Svart, K Färstyrkan varieras genom rastrering, variabel punktstorlek
3
Färgblandning C M Y K
4
Tonåtergivning
5
Rastrering - parametrar Rastertäthet, anges i l/cm eller l/tum Rastervinklar för delfärgerna Standardiserade rastervinklar: Svart: 45° Magenta: 75° Cyan: 15° Gult: 0°
6
Rastertäthet Tryckmetodl/cml/tum Offset, dagstidning34-4085-100 Offset, mattbestruket54133 Offset, glättat bestruket60150 Vattenfri offset offset4001000 Screen4085 Flexo50120 Djuptryck80200
7
Rastrering
8
Färgblandningssystem Additiv färgblandning baseras på rött, grönt och blått: R+G+B=vitt Tillämpning: teve Subtraktiv färgblandning ger svart –Tillämpning: tryckning
9
Additiv och subtraktiv färgblandning
10
Ljus - elektromagnetisk strålning 400 500 600 700 våglängd, nm Vitt ljus Isaac Newton Visade 1704 att vitt ljus kan delas upp i det synliga spektrumet med ett prisma
11
Additiv färgblandning Additiv färgblandning baseras på primärfärgerna RGB. Princip: delfärger adderas. Tillämpning: färgteve. Sekundärfärger: Rött +Grönt = Gult (Y) Rött + blått = Magenta(M) Grönt + Blått = Cyan (C) Tertiärfärg: Rött + Grönt + Blått = Vitt B G R
12
Subtraktiv färgblandning Subtraktiv färgblandning baseras på primärfärgerna CMY. Tillämpning: tryckning Sekundärfärger Cyan + Magenta = Blått Cyan + Gult = Grönt Gult + Magenta = Rött Tertierfärg Cyan + Magenta + Gult = svart (K) RGBC**M**Y**RGBC**M**Y**
13
RGB 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm Blå Grön Röd
14
CMY 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm Cyan Magenta Gult
15
Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Vitt papper
16
Tryckning med röd färg Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Tryckning med röd färg ger röd reflektion pappersyta
17
Tryckning med röd och grön färg Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Tryckning med röd och grön färg ger ingen reflektion, dvs svart Tryckning med valfri RGB kombination ger alltid svart, dvs RGB går ej att använda som tryckfärger då övertyck kommer att ske. pappersyta
18
Varför CMYK? Vitt ljus, RGB Tryckfärger, RG Exempel: R+B=K Tvåfärgskombinationer med RGB ger alltid svart.
19
Varför CMY? Vitt ljus, RGB Tryckfärger, CM C M Exempel: C+M=B Tvåfärgskombinationer med CMY ger RGB
20
Tvåfärgskombinationer av CMY ger RGB % 400 500 600 700 % % Cyan Magenta Gult cyan + magenta = blått cyan + gult = grönt magenta + gult = rött
21
Princip för färgseparering RGB Negativ signal RGB signal Filter Rött Grönt Blått Cyan Magenta Gult R=180/256, G=17/256 och B=100/256
22
Princip för färgseparering,exempel RGB Negativ signal RGB signal Filter Rött Grönt Blått v Cyan Magenta Gult v Att trycka rött med CMY
23
Transformering från RGB till CMY R = 1,0-C G = 1,0-M B = 1,0-YC,M,Y ligger mellan 0-1 Detta gäller för helt ideala och gäller ej i verkligheten och är därför en dålig förenkling.
24
Beräkning av procentuell CMY från RGB Demichels ekvation ger area Neugebauers ekvation ger area korrigerad för tryckfärgens kulöregenskaper
25
Bildläsare - scanner Flatbäddscanner Trumscanner
26
Inläsning av bild Att beakta vid inläsning av bilder –Typ av bildoriginal (dia, påsikt och format) –Tonkomprimering (pappersberoende) –Typ av motiv (ljus, mörk eller normal) –Förstoring i tryck –Rastertäthet i tryck
27
Tonomfång
28
Anpassning efter bildtyp
29
Upplösning vid bildläsning
30
Rätt ordning i bildbehandling 1. Beskär bilden 2. Rätt upplösning 3. Ställ svart- och vitpunkt 4. Justera ljushet och kontrast 5. Justera kulörstick 6. Justera vissa kulörer 7. Retusch/friläggning 8. Arkivera 9. Bildskärpning 10. Separation 11. Spara i lämligt format
31
Kantskärpa
32
Tryckanpassning Följande moment ingår i tryckanpassning: –Färgmängd –Gråbalans Akromatisk repro GCR UCR –Punktförstoring –Färgskala
33
Tonåtergivning
34
Total färgmängd
35
Underfärgsborttagning - GCR/UCR
36
Gråbalans
38
Tryckanpassning Traditionell metod Färghanteringssystem –ICC profiler
39
Färghantering - ICC
40
Testform
41
Tryckanpassning - nödvändiga inställningar I Photoshop eller motsvarande bildbehanslingsprogram måste följande tryckanpassingar göras: Färgläge Inställning CMYK obs ej RGB Tryckpressanpassning Antingen punktförstoring eller ICC-profil
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.