Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Prepress/premedia På prepress skapas ett tryckfärdigt original –Levererar: film, plåt eller digital fil Anpassning för tryckmetod och efterbearbetning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Prepress/premedia På prepress skapas ett tryckfärdigt original –Levererar: film, plåt eller digital fil Anpassning för tryckmetod och efterbearbetning."— Presentationens avskrift:

1 Prepress/premedia På prepress skapas ett tryckfärdigt original –Levererar: film, plåt eller digital fil Anpassning för tryckmetod och efterbearbetning Begränsningar från tryckprocessen –Endast fyra färger tillgängliga ( normalt) –Ej variabel färgstyrka (gäller ej djuptryck)

2 Anpassning till tryckning Hela synliga färgrymden kan återges genom att blanda tre grundfärger Fyrfärgstryck med standardiserade processfärger –Cyan, C –Magenta, M –Gul, Y –Svart, K Färstyrkan varieras genom rastrering, variabel punktstorlek

3 Färgblandning C M Y K

4 Tonåtergivning

5 Rastrering - parametrar Rastertäthet, anges i l/cm eller l/tum Rastervinklar för delfärgerna Standardiserade rastervinklar: Svart: 45° Magenta: 75° Cyan: 15° Gult: 0°

6 Rastertäthet Tryckmetodl/cml/tum Offset, dagstidning34-4085-100 Offset, mattbestruket54133 Offset, glättat bestruket60150 Vattenfri offset offset4001000 Screen4085 Flexo50120 Djuptryck80200

7 Rastrering

8 Färgblandningssystem Additiv färgblandning baseras på rött, grönt och blått: R+G+B=vitt Tillämpning: teve Subtraktiv färgblandning ger svart –Tillämpning: tryckning

9 Additiv och subtraktiv färgblandning

10 Ljus - elektromagnetisk strålning 400 500 600 700 våglängd, nm Vitt ljus Isaac Newton Visade 1704 att vitt ljus kan delas upp i det synliga spektrumet med ett prisma

11 Additiv färgblandning Additiv färgblandning baseras på primärfärgerna RGB. Princip: delfärger adderas. Tillämpning: färgteve. Sekundärfärger: Rött +Grönt = Gult (Y) Rött + blått = Magenta(M) Grönt + Blått = Cyan (C) Tertiärfärg: Rött + Grönt + Blått = Vitt B G R

12 Subtraktiv färgblandning Subtraktiv färgblandning baseras på primärfärgerna CMY. Tillämpning: tryckning Sekundärfärger Cyan + Magenta = Blått Cyan + Gult = Grönt Gult + Magenta = Rött Tertierfärg Cyan + Magenta + Gult = svart (K) RGBC**M**Y**RGBC**M**Y**

13 RGB 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm Blå Grön Röd

14 CMY 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm 100 80 60 40 20 0 % Reflektans 400 500 600 700 våglängd, nm Cyan Magenta Gult

15 Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Vitt papper

16 Tryckning med röd färg Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Tryckning med röd färg ger röd reflektion pappersyta

17 Tryckning med röd och grön färg Infallande vitt ljus, RGB Reflekterat ljus Tryckning med röd och grön färg ger ingen reflektion, dvs svart Tryckning med valfri RGB kombination ger alltid svart, dvs RGB går ej att använda som tryckfärger då övertyck kommer att ske. pappersyta

18 Varför CMYK? Vitt ljus, RGB Tryckfärger, RG Exempel: R+B=K Tvåfärgskombinationer med RGB ger alltid svart.

19 Varför CMY? Vitt ljus, RGB Tryckfärger, CM C M Exempel: C+M=B Tvåfärgskombinationer med CMY ger RGB

20 Tvåfärgskombinationer av CMY ger RGB % 400 500 600 700 % % Cyan Magenta Gult cyan + magenta = blått cyan + gult = grönt magenta + gult = rött

21 Princip för färgseparering RGB Negativ signal RGB signal Filter Rött Grönt Blått Cyan Magenta Gult R=180/256, G=17/256 och B=100/256

22 Princip för färgseparering,exempel RGB Negativ signal RGB signal Filter Rött Grönt Blått v Cyan Magenta Gult v Att trycka rött med CMY

23 Transformering från RGB till CMY R = 1,0-C G = 1,0-M B = 1,0-YC,M,Y ligger mellan 0-1 Detta gäller för helt ideala och gäller ej i verkligheten och är därför en dålig förenkling.

24 Beräkning av procentuell CMY från RGB Demichels ekvation ger area Neugebauers ekvation ger area korrigerad för tryckfärgens kulöregenskaper

25 Bildläsare - scanner Flatbäddscanner Trumscanner

26 Inläsning av bild Att beakta vid inläsning av bilder –Typ av bildoriginal (dia, påsikt och format) –Tonkomprimering (pappersberoende) –Typ av motiv (ljus, mörk eller normal) –Förstoring i tryck –Rastertäthet i tryck

27 Tonomfång

28 Anpassning efter bildtyp

29 Upplösning vid bildläsning

30 Rätt ordning i bildbehandling 1. Beskär bilden 2. Rätt upplösning 3. Ställ svart- och vitpunkt 4. Justera ljushet och kontrast 5. Justera kulörstick 6. Justera vissa kulörer 7. Retusch/friläggning 8. Arkivera 9. Bildskärpning 10. Separation 11. Spara i lämligt format

31 Kantskärpa

32 Tryckanpassning Följande moment ingår i tryckanpassning: –Färgmängd –Gråbalans Akromatisk repro GCR UCR –Punktförstoring –Färgskala

33 Tonåtergivning

34 Total färgmängd

35 Underfärgsborttagning - GCR/UCR

36 Gråbalans

37

38 Tryckanpassning Traditionell metod Färghanteringssystem –ICC profiler

39 Färghantering - ICC

40 Testform

41 Tryckanpassning - nödvändiga inställningar I Photoshop eller motsvarande bildbehanslingsprogram måste följande tryckanpassingar göras: Färgläge Inställning CMYK obs ej RGB Tryckpressanpassning Antingen punktförstoring eller ICC-profil


Ladda ner ppt "Prepress/premedia På prepress skapas ett tryckfärdigt original –Levererar: film, plåt eller digital fil Anpassning för tryckmetod och efterbearbetning."

Liknande presentationer


Google-annonser