Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHenrik Pettersson
1
1 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 B-WIM Mätningar 2002 – 2003 Resultat Vilka konsekvenser kan våra mätningar ge?
2
2 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge
3
3 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Analys av mätningarna RÅDATA från mätplatserna Allmän kontroll av data Gallring och justering med avseende på extremvärden Behandling av justerad data Efterbearbetning av analysresultaten
4
4 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 RÅDATA Två filtyper erhålls – –NACQ – innehåller enskilda fordon –NSWD – innehåller trafikströmmen Ca 5 GB per mätplats (10-14 dagar)
5
5 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Allmän kontroll av mätdata
6
6 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Extremvärden Totalvikt Klassificering Axellast QI – passningsmått Fler fordon på bron
7
7 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Omkörning på bron
8
8 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Resultat av mätningarna Redovisning av antal standardaxlar per tungt fordon för samtliga mätplatser Redovisning av tre mätplatser Nogrannhetsberäkningar Konsekvenserna av felbedömning av antalet standardaxlar
9
9 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Standardaxeln
10
10 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Standardaxlar per tungt fordon Rikt 1Rikt 2 Örnsköldsvik0,230,41 Storvik1,161,56 Västerås3,393,87 Strängnäs1,822,32 Sparreholm0,550,71 Forserum0,970,91 Lagan2,682,21 Oskarshamn1,372,29 Färjelanda0,890,93 Grästorp1,872,40 Kinna1,921,85 Borensberg1,040,91 Motala1,341,45 Mjölby3,40 B
11
11 Tomas Winnerholt Transportforum 2004Mjölby
12
12 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby
13
13 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby
14
14 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby
15
15 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby
16
16 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Oskarshamn
17
17 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Oskarshamn
18
18 Tomas Winnerholt Transportforum 2004Oskarshamn
19
19 Tomas Winnerholt Transportforum 2004Oskarshamn
20
20 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Sparreholm
21
21 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Sparreholm
22
22 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Sparreholm
23
23 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Sparreholm
24
24 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Noggrannhetsberäkningar
25
25 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Dimensionerande fordon enligt VÄG 94 Ett exempel
26
26 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Teoretisk livslängd
27
27 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Möjliga konsekvenser - dimensionering Möjligt att noggrant ta reda på ESAL/tungt fordon. Möjligt att dimensionera med ”sanna laster” det vill säga axel för axel Möjligt att använda simuleringsteknik för att även ta hänsyn till temperaturvariationer VDM 03
28
28 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 VägDimensioneringsModell 03 Spänningar och töjningar för varje kombination av axlar som passerar. Tillskott till nedbrytning för varje belastningstillfälle. Temperaturfördelning i vägkroppen, varje timme. Vattenfördelning i terrassen, varje timme. Tack
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.