Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Nacka Kommun 21 april 2010 Sven@Hamrefors.se
Kreativt ledarskap... eller innovativt ledarskap... eller värdeskapande ledarskap Nacka Kommun 21 april 2010
2
Kreativitet kan gynna innovation.
Innovation är att öka värdeskapandet genom att tänka och göra på nytt sätt
3
Nätverksamhället
4
Värdenätverk Värdekedja A B C D Kund Uppströms Nedströms Värdenätverk
G Kund A D F C
5
Nätverksekonomin Kollektivt värdeskapande Beroenden Osäkerhet
Hastighet Position
6
Affärsskapande Potential för Sannolikhet för affärstillfälle
att kunna skapa affärstillfälle Tid
9
Affärsskapande Potential för Sannolikhet för affärstillfälle
att kunna skapa affärstillfälle First mover advantage Second mover advantage The early bird gets the worm Tid The second mouse gets the cheese
10
First mover Second mover
Innovation Innovation/imitation Tillfället Systematiken Egna resurser Nätverksresurser Inifrån&ut-strategi Utifrån&in strategi Skapa tillfälle Ta tillfälle Absorbera osäkerhet Fördela osäkerhet
11
Tagare av affärstillfälle
Nätverkets hierarki Värde Makt Unicitet Beroende Osäkerhet Skapare av affärstillfälle Tagare av affärstillfälle Förlorare En Darwinistisk miljö…
12
Lite teori… nämligen Kaosteori!
13
Kaosteori Ordning Kaos Förändring
14
Perspektivförändring
Minnen Nyfikenhet (Ordning) (Kaos) Perspektivförändring
15
Handlingsförändring Idé Verklighet (Ordning) (Kaos)
16
Utvecklingsmiljö Samlande idé Variabilitet i aktivitet
(Ordning) (Kaos) Utveckling
17
Exemplet Post-it lapparna
Tunt på tunt 20% frihet Nätverk Champions
18
Exemplet Post-it lapparna
20% frihet Nätverk Champions Ingenjör med dåligt lim Pastor med lösa lappar
19
Fokus för affärsskapande
20
”The Pain” En person i en situation Känns, men är inte artikulerad
Kan bli en fantasi Body shop Absolut vodka
21
Erbjudandet Förändrar situationen - skapar upplevt värde. Exempel: Absolut vodka Gör att fantasin blir verklighet. Exempel: Post-it Stärker vissa institutioner men bryter mot vissa. Exempel: Body shop There is more than one way to skin a cat. Exempel:Wachtell, Lipton, Rosen & Katz
22
Slipa verksamhetsidén
23
Modevarianter Störst, bäst och vackrast, 1980-tal, CBS
Bra på att göra, 1990-tal, uttunning
24
Funktion Stödja helhetstänkandet och ge utrymme för variabilitet i lösningar
25
Roll Se sin roll ur omvärldens ögon i beaktande av sin kärnkompetens
Exempel: Vi skall spara pengar tillsammans med våra kunder
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.