Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Varför reklam? Öka försäljningen
2
Reklamen ska: Ge kunskap om företaget, dess produkter
Resultera i handling – KÖP! Skapa attityd – positiv bild kring företaget
3
3 typer av reklam: Lyfta fram fakta och information och övertyga om att produkten är bäst (bäst i test, räcker länge…) Framhålla emotionella argument (du blir populär, alltid rätt – ofta mode, godis…) Vädjar till plånboken – lågt pris
4
Viktigt Upprepning! Målgruppsanpassning
Namn, symboler, slogans, logotyper – igenkänning!
5
Reklamens påverkan Direkt: vi köper varan
Indirekt: förmedlar attityder, värderingar, visar ideal, vägen till lycka och framgång
6
AIDA Attention - uppmärksamhet Interest - intresse Desire - behov
Action - handling
7
Reklam består av bilder o foton som visar en fantasivärld
Orden är noga utvalda för att övertyga, locka… Målgrupp! Medvetna strategier…
8
Diskutera: Vilket är ditt favoritmedium?
Fundera över all reklam du sett (TV, bio, tidningar, nätet…) Vilka typer av produkter är vanligast i reklamsammanhang? Varför? Vilken är din favorit-resp. hatreklam? Vilken målgrupp vänder sig dessa reklamer till? Varför gillar/ogillar du dessa? Vad tilltalar dig i en reklam? Går du på reklammakarnas tricks..? Vilken är den mest lättlurade målgruppen tror du?
9
Exempel Reklamombudsmannen
10
Läxa: Följ TV-reklamen en kväll!
Finns det reklam som återkommer flera gånger? Hur många? Hur långt är inslaget? Vilken typ av produkt marknadsförs? Vilka är de vanligaste reklamorden? Gör en reklamordlista!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.