Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Agenda Vilka är VisitSweden Nuläge Framtidsmöjligheter Utmaningar
3
Utlandsnärvaro från Tokyo till New York 13 utlandsmarknader Våra kontor finns i: Danmark Köpenhamn Finland Helsingfors Frankrike Paris Holland Weesp Italien Milano JapanTokyo KinaPeking Norge Oslo Ryssland Moskva SpanienBarcelona StorbritannienLondon Tyskland Hamburg USA New York
4
Så här arbetar VisitSweden
5
Nuläge Kännedom Norska turismens omfattning Konkurrenssituation Dagens arbete
6
Østlandet Sør Nord-Norge Østlandet Nord Sørlandet Vestlandet Midt-Norge BAS 2.61 DINKS 2.43 AF 2.58 Whops 2.83 2.742.512.743.01 2.922.762.873.13 2.332.212.362.46 2.342.252.292.52 2.572.392.552.73 2.482.242.442.69 Ingen kännedom (1) Hört talas om men känner inte till (2) Känner lite till (3) Känner ganska bra till (4) Känner mycket bra till (5) Kännedom av Värmland - genomsnitt Källa: VisitSweden/YouGov 2011. Bas: Samtliga respondenter (4847)
7
Østlandet Sør Nord-Norge Østlandet Nord Sørlandet Vestlandet Midt-Norge BAS 1.58 DINKS 1.43 AF 1.58 Whops 1.76 1.691.451.691.94 1.831.861.762.04 1.451.471.461.49 1.351.211.381.45 1.541.421.601.64 1.501.491.501.58 Kännedom av attraktioner, nöjen och upplevelse i Värmland * Ingen kännedom (1) Känner till ett fåtal attraktioner, nöjen och upplevelser (2) Känner till några attraktioner, nöjen och upplevelser (3) Har ganska bra kunskap om vad som erbjuds (4) Har mycket goda kunskaper i det som erbjuds (5) Källa: VisitSweden/YouGov 2011. Bas: Samtliga respondenter (4847)
8
Østlandet Sør Nord-Norge Østlandet Nord Sørlandet Vestlandet Midt-Norge BAS 3.06 DINKS 2.91 AF 3.07Whops 3.16 3.112.883.113.27 3.323.183.213.45 2.883.113.002.81 2.842.652.902.94 3.032.973.073.03 3.003.253.032.93 Genomsnitt av hur Värmland * uppfyller förväntningar Inte alls (1) Ganska dåligt (2) Varken bra eller dåligt (3) Ganska bra (4) Fullständigt (5) Källa: VisitSweden/YouGov 2011. Bas: Samtliga respondenter (4847)
9
Bas: 3827, Värmland: 238 Källa: VisitSweden/YouGov 2011. Huvudsyfte med Sverigeresorna – Topp 10
10
Beslutsfaktorer – Top 15 Bas: 3827, Värmland: 238 Källa: VisitSweden/YouGov 2011.
11
Gästnattsfördelning Värmland den näst mest besökta turismregionen i Sverige
12
Hotell, Vandrarhem, Stugby, Camping, SoL i Värmlands län
13
Gästnätter från Norge Värmland
14
Gränshandeln Omsatte 3,2 miljarder SEK 20
15
Samarbete 2012 Genomfört: 6 olika kampanjer och 10 aktiviteter Tillsammans med över 25 olika turistaktörer Kommunikativa effekter: Offline: 1 200 000 kunder Online: 38 700 besökare PR: pressvärde drygt 14 miljoner NOK Relationsmarknadsföring: ca 1000 företag
16
Nuläge Hög Kännedom om Värmland Låg Kännedom om vad som finns att göra Stor konkurrens, inhemsk och utländsk Norge en stor och viktig utlandsmarknad för Värmland Norge en marknad med god ekonomi Bra samarbete mellan VisitSweden, VisitVärmland och turismnäringen Otydliga reseanledningar för norsk marknad Till viss del starka entreprenörer mot den norsk marknad
17
Potential Närheten, 2 huvudvägar in i Värmland Impulsresor Utnyttja shoppingen – stadsbesök ec Visit Värmland som motor i turismutvecklingen
18
Utmaningar Insikt om att norska marknaden kräver norsk strategi Småskalig turismnäring Mobilisera marknadsföringsmedel Konkreta samarbeten som ger affärsnytta Otydliga fyrtorn
19
Kontakta mig gärna Thomas Johansson Daglig Leder VisitSweden AS Sagveien 23 C, 0459 Oslo, Norge Mobil: +47 47 39 88 30 e-post thomas.johansson@visitsweden.comthomas.johansson@visitsweden.com
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.