Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Gör ett schyst avtryck när du är ute och reser!
2
Dagens program
3
Vad är Schyst resande? Ett nätverk som lyfter de sociala, ekonomiska och miljömässiga konsekvenserna av resandet. Vi som står bakom kampanjen arbetar alla med mänskliga rättigheter kopplat till turism och resande.
4
www.fairtradecenter.se Ideell förening Bevakar svenska företags handel med utvecklingsländer
5
Globala rättvisefrågor Långsiktig, hållbar utveckling www.svenskakyrkan.se
6
www.svenskakyrkansunga.se/globalt Demokratisk rörelse av barn och unga Globala påverkansfrågor lokalt i Sverige
7
www.unionen.se Sveriges största fackförbund på privata arbetsmarknaden Bra avtal, bra arbetsmiljö, jämställdhet
8
Schysta villkor inom hotell-, restaurang- catering- och turismsektorn App – schysta villkor, kollektivavtal www.hrf.net
9
www.iogt.se Utvecklings- och informationsprojekt Alkohol och andra droger som utvecklingshinder
10
Schyst resande vill… …att problematiken kring resande ska bli en fråga på samhällsagendan …att konsumenter ska bli mer medvetna och ställa högre krav …att branschen ska ta ett större ansvar
11
Rapporter
12
Festivalturné sommaren 2012 Almedalen 2013
13
TUR-mässan Göteborg 2013
14
Bildspel
15
Omvärldscheck 1,2 miljarder i extrem fattigdom 783 miljoner utan tillgång till rent vatten 25/75 Multinationella företag
16
Vart är vi på väg? Millenniemålen – UNDP
17
Heta stolen
18
Hållbar utveckling ” En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov ” Bruntlandrapporten 1987 En hållbar utveckling omfattar sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter.
19
Hållbar turism?
20
Alternativ turism Community Based Tourism (CBT) Ekoturism
21
Termometern
22
Förändring på flera nivåer Internationell Nationell Bransch Individ/konsument
23
Svenska turismbranschen Branschundersökning våren 2013: 14 av 17 saknar uppförandekod Oberoende kontroller saknas Stora luckor Dålig kommunikation till resenären
24
Travelife
25
Företags ansvar Hela leverantörsledet
26
Rekommendationer till researrangörer Arbete grundat på: – FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter – FN:s konvention om barnets rättigheter – ILO:s kärnkonventioner – OECD:s riktlinjer för multinationella företag
27
Anta etisk policy och handlingsplan Lokal ekonomisk utveckling Arbetsvillkor Prostitution och barnsexturism Alkohol och andra droger Miljö Markkonflikt
28
…som är Offentliga Förankrade i hela leverantörsledet Följs upp årligen, resultat redovisas öppet Referera till internationella överenskommelser
29
Tipsmingel
30
Tipslistan - konsumentmakt Våga fråga – våga ställa krav Handla lokalt och ge dricks Anpassa resandet Var sparsam med el och vatten Visa respekt för kultur och värderingar Agera mot sexturism
31
Inkomstläckage Dåliga arbetsvillkor Barns situation Prostitution och sexturism Ökad drog- och alkoholkonsumtion Negativ miljö- och klimatpåverkan Turismens baksidor
32
I resejournalistiken Det är så fint att det nästan gör ont. I den tropiska natten, mellan ett hav av stjärnor och ett hav av plaskande fisk, tar vi en sista drink. Kvinnor på den gnistrande stranden säljer färsk ananas, papaya och mango. Det är sjukt billigt. Platsen är till brädden fylld av smaragdgrön förtrollande magi. Av en djupare fridfull känsla av balans, avslappning och andrum. Det är här den finns, den speciella Fjärran östern-harmonin. En plats mer mättad av romantik får man leta efter. Luften är mycket sensuell. Här är farligt exotiskt. Här kan inget ont hända. Stolta massajer vakar över oss, de ser i mörkret och rör sig ljudlöst. Det är som att förpassas till Edens lustgård. En alldeles egen planet som inte längre är jorden. Du kan äta som en shejk och festa bland molnen. Dansgolven sjuder av ren festlust, utan tillstymmelse till aggressivitet. Ät som en kung, shoppa som en sultan och dansa som om det inte fanns någon morgondag. Och ungarna har superkul på Bamseklubben. Vi föräldrar njuter av att bara vara vi två en stund. Sen lekte vi alla i en gigantisk pool med vattenrutschkana. – Very good, säger servitören och skrattar medan hans kollegor applåderar.
33
Inkomstläckage ”Utländska företag som äger hotell i Thailand använder våra naturresurser och vår arbetskraft och plockar sedan hem vinsterna till sina länder. Turisterna använder dricksvatten, mat och elektricitet, men när de åkt hem sitter vi kvar med sopberget” Vijit Dasantad, ordförande i Phuket Federation of Hotel and Service Labour
34
Turistens pengar gynnar ej lokala ekonomin 60-90 % försvinner ut Låg- och medelinkomstländer extra utsatta All-inclusive Hur minska läckaget? Inkomstläckage
35
Goda exempel: ”Farmer Program” - The Sandal Group ”Ät jamaicanskt” - SuperClubs ”Dine Around” - Solresor
36
Lag finns men efterlevs inte Minimilön? Levnadslön? Rädsla för att organisera sig fackligt Barn- och tvångsarbete Diskriminering Övertid Säsongsanställningar Dåliga arbetsvillkor
37
Värst villkor hos underleverantörer
38
Barns situation
39
13-19 miljoner barn 10-15% av total arbetskraft Föräldrars villkor – barns villkor
40
Barn på gatan
41
Vad kan du tänka på? Läs på Stöd NGO:er som arbetar för barns rättigheter lokalt Ge inte pengar till tiggande barn Drick ansvarsfullt när det finns barn i närheten Ta inte foton på barn utan deras föräldrars tillåtelse
42
Resebranschens ansvar Hela leverantörsledet Barnrättsprinciperna - verktyg
43
Volonturism
44
Växande marknad Positiva faktorer Kulturutbyte Negativa faktorer Ersätta lokal arbetskraft/störa reguljära arbetet Negativa psykologiska effekter på barn på barnhem Barns säkerhet och skydd riskeras
45
Barnhem i Kambodja
46
Volontärorganisationers ansvar Långsiktiga strategier och riskhantering Ordentlig koll av volontärer Uppförandekoder/avtal
47
Om du vill volontärarbeta Långsiktiga projekt Volontärarbeta inte på barnhem Undersök mål och syfte Väl uppbyggt volontärprogram
48
Barnsexturism
49
ECPATs uppförandekod B arnsexturism
50
Prostitution Ur Happy hour i paradiset
51
Ökad drog- och alkoholkonsumtion
52
Flyget står för 5-14 % av den globala uppvärmningen Negativ miljö- och klimatpåverkan TransportBoende KonsumtionAktiviteter
53
Film Vatten: http://www.youtube.com/watch?v=Yr_d92_Amz4 Flyg: http://www.youtube.com/watch?v=1XBwjQsOEeg http://www.youtube.com/watch?v=Yr_d92_Amz4 http://www.youtube.com/watch?v=1XBwjQsOEeg
54
Bli ambassadör för Schyst resande Utbildning i två steg: 1.Introduktionsutbildning 2.Ambassadörsutbildning och vidareutbildning Syfte: Sprida information om Schyst resande lokalt i Sverige Som ambassadör kan du: Bedriva kampanjarbete Dra igång lokala aktiviteter med andra ambassadörer på din ort Medverka vid och hålla föreläsningar och utbildningar Skriva insändare, debattartiklar, webbartiklar, twittra etc Delta vid TUR-mässan
55
www.schystresande.se
56
Tack för denna gång!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.