Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
4
Vad är problemet?
6
...familjen...
7
…jaha…och mer?
8
…det räcker väl...
9
…men problemet…
10
…affärerna går dåligt…
11
…lågkonjunktur…
12
…ja det vet vi…
13
…men Problemet?
14
…vadå…
15
…RÄCKER inte det…
16
…och blir över…
17
…men jag menar PROBLEMET…
18
…I GRUNDEN…
20
…vadå grunden…
21
…fattar inte…
22
…OK…titta här…
25
…fattar inte…
26
…en vanlig blå triangel… …en vanlig blå triangel…
27
…som vrängs till en helt omöjlig…gul…
28
…båda med ”demokrati”…
29
…på ena benet…
30
…PRECIS…
31
…DET är PROBLEMET…
32
…I GRUNDEN…
33
…hördu…var snäll ta nåt enklare…
34
…som går att TA på…
35
…den gula triangeln är ju omöjlig… …den gula triangeln är ju omöjlig…
36
…bara illusion…
37
…och fantasi…
38
…precis…just DET den visar… …precis…just DET den visar…
39
…men OK…
40
…titta på det här istället…
41
problemlösning
50
Två budskap
51
i den här bilden är avgörande för de flesta människor.
52
Två budskap i den här bilden är avgörande för de flesta människor. Tigern är trött. Men utstrålar uthållighet och beslutsamhet. Det första budskapet.
53
Två budskap i den här bilden är avgörande för de flesta människor. Tigern är trött. Men utstrålar uthållighet och beslutsamhet. Det första budskapet. Det andra är tigerns naturliga prioritering; att i NUET syssla med det viktigaste före det näst viktigaste.
54
Två budskap i den här bilden är avgörande för de flesta människor. Tigern är trött. Men utstrålar uthållighet och beslutsamhet. Det första budskapet. Det andra är tigerns naturliga prioritering; att i NUET syssla med det viktigaste före det näst viktigaste. I grunden allt vi behöver veta, kunna och göra. Vad det än gäller.
55
Två budskap i den här bilden är avgörande för de flesta människor. Tigern är trött. Men utstrålar uthållighet och beslutsamhet. Det första budskapet. Det andra är tigerns naturliga prioritering; att i NUET syssla med det viktigaste före det näst viktigaste. I grunden allt vi behöver veta, kunna och göra. Vad det än gäller. Det första budskapet är så viktigt att det får bilda både bakgrund och ram till den här framställningen.
59
Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt:
60
Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet!
61
Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet…
62
Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd
63
Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd
64
Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd
65
Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… Den grekiske filosofen Sokrates (470-399 f.Kr) lär ha sagt: Livet är problemet! Och utan djupare filosofier möter och löser vi i det dagliga livet problem enligt förloppet… 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd 1. Problem 2. Analys 3. Syntes 4. Åtgärd
68
Alla problem har i grunden…
69
…samma lösningsteknik
70
PROBLEMLÖSNINGS PROCESSEN
71
PROBLEM(ET) PROBLEMLÖSNINGS PROCESSEN
72
PROBLEM(ET) PROBLEMLÖSNINGS PROCESSEN
73
PROBLEMLÖSNINGS PROCESSEN PROBLEM(ET)
74
ÅTGÄRD(ER) PROBLEM(ET) PROBLEMLÖSNINGS PROCESSEN
76
1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor
77
1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor
78
Fel fråga > Fel svar Ingen fråga > Inget svar Rätt fråga > Rätt svar 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor
79
Fel fråga > Fel svar Ingen fråga > Inget svar Rätt fråga > Rätt svar 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor
80
Fel fråga > Fel svar Ingen fråga > Inget svar Rätt fråga > Rätt svar 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor
81
Fel fråga > Fel svar Ingen fråga > Inget svar Rätt fråga > Rätt svar 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor 1. Problem(et) Det verkliga problemet fokuseras genom relevanta frågor
83
2. Analys(en) De flesta misslyckanden beror på bristfällig problemanalys. Man kan förstås ha ”tur” ibland men slumpen är – i det långa loppet – en farlig partner.
84
2. Analys(en) De flesta misslyckanden beror på bristfällig problemanalys.
85
2. Analys(en) De flesta misslyckanden beror på bristfällig problemanalys. Man kan förstås ha ”tur” ibland men slumpen är – i det långa loppet – en farlig partner.
86
Bra problemanalys är A och O 2. Analys(en) De flesta misslyckanden beror på bristfällig problemanalys. Man kan förstås ha ”tur” ibland men slumpen är – i det långa loppet – en farlig partner.
89
Fråga: Vad kännetecknar ”bra” analys?
90
Fråga: Vad kännetecknar ”bra” analys? Svar: Enligt Svensk ordbok, Nordstedts Förlag: ”Noggrann undersökning av en företeelses beståndsdelar”
91
Och enligt beprövad erfarenhet: Användning av SUNT FÖRNUFT Svar: Enligt Svensk ordbok, Nordstedts Förlag: ”Noggrann undersökning av en företeelses beståndsdelar” Fråga: Vad kännetecknar ”bra” analys?
94
1.Relevant fråga avseende relevant problem
95
2. Aktuell delanalys
96
3. Påvisa fel och brister hos aktuell delanalys 1.Relevant fråga avseende relevant problem 2. Aktuell delanalys
97
4. Rätta fel och brister hos aktuell delanalys 3. Påvisa fel och brister hos aktuell delanalys 1.Relevant fråga avseende relevant problem 2. Aktuell delanalys
98
4. Rätta fel och brister hos aktuell delanalys 3. Påvisa fel och brister hos aktuell delanalys 5. Fastställ rättad delanalys 1.Relevant fråga avseende relevant problem 2. Aktuell delanalys
99
4. Rätta fel och brister hos aktuell delanalys 3. Påvisa fel och brister hos aktuell delanalys 5. Fastställ rättad delanalys 6. Nästa delanalys Upprepa 2-5 1.Relevant fråga avseende relevant problem 2. Aktuell delanalys
102
3. Syntes är enligt Nordstedts Ordbok ”Förening av olika beståndsdelar till en helhet”
103
3. Syntes är enligt Nordstedts Ordbok ”Förening av olika beståndsdelar till en helhet”
104
3. Syntes är enligt Nordstedts Ordbok ”Förening av olika beståndsdelar till en helhet” I praktiken är syntes att lägga pussel, överväga och besluta.
105
3. Syntes är enligt Nordstedts Ordbok ”Förening av olika beståndsdelar till en helhet” I praktiken är syntes att lägga pussel, överväga och besluta.
106
3. Syntes är enligt Nordstedts Ordbok ”Förening av olika beståndsdelar till en helhet” Analysen ger bitarna. I praktiken är syntes att lägga pussel, överväga och besluta.
109
4. Åtgärd(er)
110
är att verkställa beslut som föregående analys och syntes lett fram till.
111
4. Åtgärd(er) är att verkställa beslut som föregående analys och syntes lett fram till. Här gäller att både utföra - och hålla sig till - analys och syntes
112
4. Åtgärd(er) är att verkställa beslut som föregående analys och syntes lett fram till. Här gäller att både utföra - och hålla sig till - analys och syntes och inte strunta i förarbetet eller fatta (viktiga)beslut ”på känn”…
113
4. Åtgärd(er) är att verkställa beslut som föregående analys och syntes lett fram till. Här gäller att både utföra - och hålla sig till - analys och syntes och inte strunta i förarbetet eller fatta (viktiga)beslut ”på känn”… Slump och lättja är FARLIGA partners…i det långa loppet!
115
Sammanfattning
117
Effektiv problemlösning består av bra teknik, sunt förnuft, beslutsamhet, uthållighet och att syssla med det viktigaste före det näst viktigaste…
118
…så vad är…
122
…problemet?
124
…jadu…
125
…verkar väl vettigt…
126
…men lättare sagt…
127
…än gjort…
128
…säger du det…
129
…har du nåt bättre förslag…
130
…eller bättre sätt…
131
…att lösa problem…
133
…måste tänka lite…
134
…får jag låna…
135
…och köra det här spelet…igen…
136
…självklart…
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.