Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Stora Kombidagen Stockholm 31 mars 2011 Björn Widell Kockums Industrier
3
Lite bakgrund … började Kockums bygga järnvägsvagnar, d v s när järnvägen kom till Sverige …vagnar har vi levererat. Idag är vi enda tillverkare i Norden – fullt fokus på godsvagnar Vår framgång bygger på att vi utvecklar nya godsvagnar, ofta för just kombitransporter
4
En reflektion från en av våra kunder Vi snackar ofta bara väg, väg, Väg…
5
En reflektion från en av våra kunder Stora Kombidagen är ett viktigt forum för att skärpa bilden av hur vi ska få effektivare och grönare transporter Vi snackar ofta bara väg, väg, Väg…
6
En reflektion från en av våra kunder Stora Kombidagen är ett viktigt forum för att skärpa bilden av hur vi ska få effektivare och grönare transporter.. som möter allmänhetens och politikernas krav på oss Vi snackar ofta bara väg, väg, Väg…
7
Så här borde frågan ställas: Kan transporterna på överbelastade vägar verkligen flyttas över till järnväg?
8
Så här borde frågan ställas: Kan transporterna på överbelastade vägar verkligen flyttas över till järnväg? Jag ska ge en del av svaret.. men först en undran:
9
Det är väl OK som det är?
10
Jag tycker inte det Vägtransporterna står för 78 % av landtransporterna i EU (rail, road & waterways) Vägarna räcker inte till och miljön tar stryk
11
Järnvägens bästa bud, är det tillräckligt bra? Trelleborg är ett bra exempel Skandinaviens största trailerhamn Cirka 700 000 trailers/år Cirka 1 000 trailers åker norrut en vanlig dag
12
Nästan alla trailers tar landsvägen norrut Högst 100 trailers åker vidare norrut på järnväg = 10 % Minst 900 fortsätter på egna hjul = 90 % Några ska en kort sträcka, många ska långt norrut Alltså: järnvägen har inget tillräckligt bra erbjudande Järnväg Väg
13
För många är järnväg inget alternativ alls Cirka 95 % av all trailers i Europa kan inte lyftas på och av en järnvägsvagn Cirka 80 % av trailers i Sverige går inte att lyfta Dagens kombitrafik är inget alternativ för dem Lyftbara trailers, %
14
Inte heller lyftbara trailers väljer järnväg Tidsförluster vid terminalerna Terminalerna ligger fel i förhållande till slutmålet Volymerna motiverar inte etablering av nya terminaler Åkaren lever på att bilen rullar Transportköparens miljöpolicy är bara en papperstiger
15
Därför har vi tagit fram ett alternativ Attraktiv för både lyftbara och icke lyftbara trailers Inga investeringar i nya terminaler eller annan kringutrustning
16
Från och med nu kan alla trailers ta tåget MegaSwing heter den – vårt svar på ett gammalt dilemma En transportteknisk revolution
17
Vi tar åter Trelleborg som vårt exempel Lastning i Travemünde, färja till Trelleborg Sen lastning för färd norrut på MegaSwing-tåget
18
Terminaler finns det så det räcker Behövs bara spår i nivå med marken bredvid Plats för dragbil och trailer bredvid spåret Mark som bär ett lastat fordon
19
Chauffören kan själv lasta och lossa Lika enkelt som i dagens ro- ro-terminal Dragbilen lastar och lossar Eller så gör en tugmaster det
20
Flexibiliteten är en viktig fördel Lastning och lossning av helt tåg tar mindre än 30 min - snabbt på väg till slutkunden Öppet hela dygnet och inga investeringar i terminalen
21
Ingen konkurrent till dagens kombitrafik MegaSwing är ett komplement till kombitrafik – inte ett hot Terminalerna behöver inte ligga inne i storstäder med överbelastade järnvägsnät
22
Mycket billigare än att ta landsväg hela vägen Billigare än att köra på egna hjul – och miljövänligare Billigare än via dagens kombiterminaler Verifierat av bl a Green Cargo
23
100 000 €/i årlig vinst för en enda trailer Daglig tur och retur Trelleborg – Stockholm betyder 100 000 € billigare per år och trailer jämfört med att köra landsväg
24
Flytten till järnväg kan börja nästa år MegaSwing är i testtrafik nu Dubbelvagn framme i sommar Reguljär trafik kan starta 2012
25
Här är några bilder från testtrafiken Hittills har allt gått enligt plan
26
Ett par minuters kritiska reflektion Lite konstruktiv kritik mår vi nog alla bra av – ibland Det är sånt som kan föra utvecklingen framåt
27
Varför tar så få järnvägen idag? Vi följer transportbranschen Vi är i dialog med alla de stora tågoperatörerna Vi talar med åkare och speditörer
28
Järnvägen är ofta dess egen största fiende Får jag därför vara lite kritisk Operatörernas vilja att modernisera och därmed öka konkurrenskraften är svag Det är mycket snack och lite verkstad när det gäller att skapa ett alternativ åt den som idag väljer landsvägen
29
Väg och järnväg mötte krisen på helt olika sätt Åkerierna blev aktiva, justerade priserna och försvarande sina volymer Järnvägsoperatörerna parkerade vagnarna och drog ned på underhållsprogrammen Inte så konstigt att 78% av godset går på landsväg
30
Väg och järnväg borde inte vara konkurrenter Mer samarbete ökar säkerhet och framkomlighet på vägar Minskar miljöpåverkan Sänker transportkostnader Mindre risk för ”dumma” politiska ingripanden
31
Så här kan vi få en förändring Sluta se väg och järnväg som konkurrenter - bildandet av Trafikverket är ett steg i rätt riktning Ta fram ett bättre erbjudande från järnvägssidan, i stället för att provocera politikerna till ytterligare restriktioner mot vägtransporter
32
Det är alltid kunden som bestämmer I en marknadsekonomi är det kunden som bestämmer Kunden är rationell Väljer det bästa sättet att nå sitt mål Därför måste järnvägens erbjudande vara bättre än dagens bästa
33
Vill vi ha mer gods över på järnväg? Erbjud då även icke lyftbara trailers att ta tåget – det är den stora majoriteten MegaSwing gör det möjligt Kockums Industrier är klar att göra sin del av jobbet
34
Tack för att ni ville lyssna
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.