Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Biblioteken i Norrbotten
2
Varumärken
3
Varumärkets två aspekter
Trademark den juridiska aspekten - registrerade varumärket Brand Den emotionella aspekten - finns enbart i människors medvetande och återspeglar konsumentens värdering av företaget och dess produkter.
4
Definition varumärke Ett varumärke existerar bara i betraktarens huvud, allt någon känner, tycker, säger eller tänker om dig är innehållet i varumärket, sant eller falskt, bra eller dåligt. Ett värdefullt varumärke har rätt kännedom och lojalitet hos sin målgrupp.
5
Världens 10 starkaste varumärken
Pixar Google Adidas Apple Lego Coca-Cola Nike BMW YouTube Ferrari Källa: brand tags
6
Hur skapas ett varumärke?
IDENTITET Vem vi är S J Ä L V B I L D PROFIL Hur vi vill uppfattas F Ö R M E D L A D B I L D IMAGE Hur vi uppfattas B E T R A K T A R E N S B I L D Erbjudande om att köpa hela konceptet – man kan inte köpa ett varumärke Ett varumärke skapas inifrån
7
Min egen mentala bild av IKEA
Bygga varumärken Tydlig gemensam plattform (manus) Intern realisering: konsekvenser/ beslut (regi) Min egen mentala bild av IKEA Utförande av aktiviteter (föreställning) Varumärket byggs genom att organisationen levererar och kommunicerar i enlighet med varumärkesplattformen – i alla kontaktytor
8
I åratal trodde vi att vi var ett företag som sålde sportskor, nu förstår vi att det är en livsstil vi saluför
9
Jag trodde det var böcker vi lånade ut, men det är ju upplevelser vi tillhandahåller.
10
Bibliotekets tre största utmaningar.
Vision och värdegrund Vi Att berätta historien om biblioteket Bibliotekets tre största utmaningar Låt mig säga det: Biblioteken har alla förutsättningar att lyckas alla trender med sig och egentligen inget emot sig. Kotter & Heskett på Harvard Business School har forskat i vad som skiljer världens framgångsrikaste företag från andra och kommit fram till att kultur och värderingsstyrda företag har inkomster som växer fyra gånger snabbare än branschgenomsnittet, och aktievärden som växer tolv gånger snabbare. Två brittiska forskare Petterson och West har gjort omfattande studier som visar att mänsklig tillväxt betyder mer för lönsamheten än storslagna saker som ”kvalitet” och ”teknologi”. Om du ser till att medarbetarna trivs och drar lasset tillsammans i en gemensam kultur, så sköter resten sig i det närmaste självt.” Vision Indianstam (Vi-känsla) Kommunikation
11
Visionen. En vision ska vägleda oss, den ska inte vara mätbar, den ska inte nås – den ska ge oss kraft att alltid vilja nå längre. En Vision är svaret på varför vi går till jobbet – en kort, energigivande mening som berättar för oss varför vi finns till, och vart vi ska färdas tillsammans. .
12
Vår vision. Biblioteken i Norrbotten ska vara en självklar och naturlig del av alla människors liv och vardag och på så sätt bidra till att göra Norrbotten till en mer upplevelserik plats att leva på.
13
Andras visioner Jag har en dröm om att mina fyra små barn en dag skall leva i en nation, där de inte bedöms efter färgen på sin hud utan efter måttet på sin karaktär Connecting people We shall make people happy Skapa en bättre vardag åt de många människorna
14
Bibliotekens huvuduppgifter är att garantera fri tillgång till information, stödja såväl självstudier som formell utbildning på alla nivåer, verka för läskunnighet samt ge tillgång till litteratur, stimulera kulturell mångfald och kontakter mellan olika kulturer. Offentligt finansierade bibliotek av god standard, tillgängliga för alla, med stöd i särskild lagstiftning och i en nationell bibliotekspolitik, utgör en grundförutsättning för ett livslångt lärande, en levande demokrati, yttrandefrihet och kulturellutveckling.
15
Det handlar inte om att ha en vision utan att drivas av den!
Drivkraften Det handlar inte om att ha en vision utan att drivas av den! .
16
Vi Skapa Indianstammen Skapa glädje
Skapa mänsklig kraft och gemensamma värderingar/ledord Skapa mänsklig tillväxt
17
Därför behöver vi ledord
De skall driva oss fram till visionen De skall göra oss tydliga De skall hjälpa oss att fatta beslut i vardagen
18
Våra ledord Inspirerande. Berikande. Möten. Paus.
Exempel Boden Kaffeautomat
19
Utmaningen är inte att välja ledord vi kan leva med, utan ledord vi inte kan leva utan.
20
Den goda historien Det är inte produkter vi köper. Det är historier.
Berätta den goda historien om biblioteket i alla sammahang. Gnäll inte!
21
Logotyp Handritad, fri form, kraftfulla färger
23
På bibblan är vi väldigt personliga.
Men titlarna lägger vi aldrig bort.
24
Biblioteket har bra tryck i böckerna.
Men även på ljudböcker, CD och film.
25
Den här veckan bubblar bibblan av hjärtlig romantik.
Historien från Västerbotten
26
Denna vecka babblar bibblan på alla språk.
Världsbokveckan 12 artiklar
27
Bibblo.se e-material
28
1. Vi får ett tillfälle att berätta om den fina besöksstatistiken,
hur populära vi är, att utlåningen och besöken till våra bibliotek ökar. Vi höjer vår egen status. Vi bekräftar oss själva och våra kunder. 2. Vi förstärker upplevelsen av vår kompletterande icke kommersiella position på marknaden.
30
Ökad synlighet. Våra webbresurser med bibblo.se - ca 200 000 besök
150 positiva artiklar i dagstidningar, 10 TV-framträdanden, flera radiointervjuer. Världsbokveckan – 12 artiklar, 2 x TV, 1 x radio. Över 150 arrangemang under 8 veckor Utlåning + 3%. Besök +13%. .
31
Mervärden för norrbottningarna
Ökad tillgänglighet – öppet 24 timmar Ljudböcker, E-böcker Stimulera till skrivande Stimulera till läsning Tillgång till granskad information
32
Biblioteken själva säger...
Förstärkt självbild. Högre status. Ny energi. Marknadsföringspris Ökning av besök och utlån. Nationell och internationell uppmärksamhet. Mer för pengarna.
33
Tillsammans har vi tagit fram…
Gemensam varumärkesplattform, vision, värderingar, kommunikationsstrategi, aktivitetsplanering, logotype och grafisk profil och 10 gemensamma, länstäckande kampanjer.
34
Hur går vi vidare? Ett bibliotek 2013 Ett bibliotekskort En katalog
En webblösning En server
35
Läslust - gemensamma aktiviteter
Chefsforum Maracasgruppen-kampanjer spetskompetens Ett bibliotek 2013 Mediesamarbete 1. Bibblo.se 2. Paketdatabaser 3. Serversamarbete 4. Mediepolicy 5. Medieplanering Läslust - gemensamma aktiviteter Ca 1/3 av 170 anställda involverade i arbetsgrupper Från sektor till aspekt
37
Varumärkets styrka och värde kommer inifrån.
1. Beslut. 2. Mod. 3. Handling. 4. Kommunikation. 5. Stolthet.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.