Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avSandra Lindberg
1
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Introduktion till Director Jody Foo
2
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Historia n Rötter i Hypercard n.. sen blev det VideoWorks n.. sen Macromind Director n.. sen Macromedia Director 4, 5, 6, 7, 8, MX, MX2004
3
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Användningsområden n Spel n ”Multimedia- presentationer” n Prototyper n m.m.
4
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Director/Flash n Flash –Möjlighet att gruppera objekt –Komponeneter har en egen timeline –Annat scriptspråk (ActionScript) n Director –Klarar av 3D –Endast en timeline (Score) för hela projektet –Annat scriptspråk (Lingo)
5
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Arbetsytan n Film-metafor –Stage –Cast –Score
6
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Cast n Innehåller alla komponenter man vill använda i sitt projekt –Bilder –Text –Ljud –Skript (behaviours/beteenden) –Flash –Knappar –m.m.
7
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Stage n Scenen där man placerar ut delar av ”rollbesättningen” –Komponenterna på scenen blir till Sprites –som har var sin kanal i Score (tidslinjen)
8
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Score n Visar de olika rutorna i ”filmen” n Namngivna markörer
9
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Stage, Score och Cast
10
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Egenskaper (Properties)
11
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Cast vs Sprites n Sprites är de faktiska objekten på Stage n Sprites är instanser av medlemmar i Cast n Varje Sprite ligger i en kanal i Score
12
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Lingo n Skriptspråk n Används bl.a. för att –definiera beteenden i Director –definiera kontrollstruktur i Score
13
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Miniexempel 1a n Visa bilder n Bläddra mellan bilderna genom att trycka på bildernas knappar n Implementera genom att hoppa mellan frames
14
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE
15
Loopa en frame on exitFrame me go to the frame end
16
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Hoppa mellan frames vid knapptryck on mouseUp me go to "bild 1" end on mouseUp me go to frame 1 end
17
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Miniexempel 1b n Visa bilder n Bläddra mellan bilderna genom att trycka på bildernas knappar n Implementerat genom att göra vissa kanaler synliga resp. osynliga
18
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE
19
Visa bara en av bilderna i nuvarande frame on mouseUp me -- göm alla bilder repeat with i = 4 down to 1 sprite(i).visible = false end repeat -- visa bilden som ligger fem kanaler under mig sprite(me.spriteNum - 5).visible = true end
20
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Miniexempel 2a n Animering – ruta som visa aktuellt val i en lista n Implementerat genom att använda Score
21
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE
22
Keyframes
23
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Gå till nästa frame on mouseUp me go to the frame + 1 end
24
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Miniexempel 2b n Animering – ruta som visa aktuellt val i en lista n Implementerat genom att använda Lingo
25
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE
26
Skriptet för ”nästa” on mouseUp me if sprite(4).locH < 200 then -- om rutan inte är på sista bilden -- sätt slutpositionen till 140 pixlar fram endXpos = sprite(4).locH + 140 -- öka rutans x position med 1 tills den når -- fram till slutpositionen repeat while sprite(4).locH < endXpos sprite(4).locH = sprite(4).locH + 1 updateStage end repeat
27
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Skriptet för ”nästa” (forts.) else -- om rutan är på sista bilden repeat while sprite(4).locH > 14 -- minska rutans x position tills den -- är där den började sprite(4).locH = sprite(4).locH - 1 updateStage end repeat end if end
28
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Skriptet för ”föregående” on mouseUp me if sprite(4).locH > 20 then endXpos = sprite(4).locH - 140 repeat while sprite(4).locH > endXpos sprite(4).locH = sprite(4).locH - 1 updateStage end repeat else repeat while sprite(4).locH < 294 sprite(4).locH = sprite(4).locH + 1 updateStage end repeat end if end
29
HUMAN-CENTERED SYSTEMS ::: DEPT. OF COMPUTER & INFO. SCIENCE Vilken metod passar för vilka tillfällen? n Väldigt dynamisk/fri applikation –Lingo n Relativt statisk/låst applikation –Score
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.