Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGustav Eliasson
1
Pernilla Åström Strateg Digital PR Twitter @ipillanComsicom.com pernilla@comsicom.compernilla@comsicom.com Facebook.com/comsicom 070 7970728 Community Management NFI 20-05-2013
2
innehåll 1.Definition & innebörd av community 2.Community Management 3.Nya krav & arbetssätt 4.ROI & ROE 5.Tips och fallgropar
3
Definition och innebörd
4
. Vad är ett community?
5
”Fansen är som ett land där jag är borgmästare”
6
”Sådant som de också kan köpa”
7
Varför engagerar sig människor i communities?
8
Att driva ett community
9
Man äger inte ett varumärke längre – man lever det
10
Socialsommelier Social sommelier
11
Varför engagerar man sig med företag/brand communities online? Lära sig nya saker 78,6% Tillgång gratis innehåll 69,6% Förtidsinformation om produkter 76,1%
12
Community management med stöd av digital PR
13
Lyssna, delta, engagera, involvera
14
Varför satsa på community?
15
engagerade kunder spenderar mer
16
kundlojalitet & nya affärsmöjligheter
17
minskade annonskostnader
18
ökad kunskap
19
intern effektivitet
20
nöjda medarbetare / rekrytering
21
”explore the universe that maersk offers employees”
22
opinion
23
kärlek
24
community management ett förändrat arbetssätt
25
Förändrat arbetssätt
26
Passion i centrum
27
Lär känna dina intressenter och deras utmaningar http://finebodyart.blogspot.se/
28
Inflytesrika personer http://finebodyart.blogspot.se/
30
Nyckelmedlemmar
31
Sociala objekt
32
Övning Inflytesrika personer Nyckelfrågor
33
Bidra med innehåll & service
34
Mötesplatser
35
Integrering i affärsprocessen http://finebodyart.blogspot.se/
36
Verktygslåda AktivitetVerktyg Lyssna, bevaka, lär kännaMediebevakning Logga interaktion, samla kunskap, organisera kontakter CRM-system, Digitala forum, Supportcenter, Analytics Dialog, diskussion, proaktiv supportSociala nätverk Opionionsbildning, eget innehåll/media, utbildningsmaterial Online newsroom, blogg, Content sharing plattformar
37
ROI & ROE
38
Bryt ned verksamhetsmålen - konkreta, uppnåeliga och mätbara. Avgränsade projekt/stickprover, Synkronisera med övriga mätmetoder & traditionella mätsätt. Använd interna resurser. traditionella mätsätt. Använd interna resurser. Specifika landningssidor, referenskoder, länkar. Specifika landningssidor, referenskoder, länkar. System för att mäta. Organisera kontakter. System för att mäta. Organisera kontakter. Tolka indikationer. Var flexibel. mål och mätning http://finebodyart.blogspot.se/
39
Nyckeltal Antal mentions i relation till kärnfrågor Antal mentions i relation till kärnfrågor Livstidsvärdet för en kund, värdet på en lead eller en besökare på hemsidan Livstidsvärdet för en kund, värdet på en lead eller en besökare på hemsidan Antal besök som leder till kontakt, antal kontakter som leder till affär Antal besök som leder till kontakt, antal kontakter som leder till affär http://finebodyart.blogspot.se/
40
Tips för att lyckas Passion & relationer i centrum Passion & relationer i centrum Ta hänsyn till affärsmål Ta hänsyn till affärsmål Tydliggör syftet med sociala medier/kanal/plattform Tydliggör syftet med sociala medier/kanal/plattform Bygg organiskt - förtjäna dina followers Bygg organiskt - förtjäna dina followers Intern förankring och integrering Intern förankring och integrering Personligt engagemang och expertis Personligt engagemang och expertis Testa projekt i mindre skala Testa projekt i mindre skala Förstå målgruppen Förstå målgruppen Skräddarsy innehåll Skräddarsy innehåll Budgetera resurser Budgetera resurser Varierade kanaler och former på innehåll Varierade kanaler och former på innehåll
41
Fallgropar Närvaron särkopplad från övrig verksamhet Närvaron särkopplad från övrig verksamhet Dålig integration och synkronisering Dålig integration och synkronisering Mäter fel saker Mäter fel saker Resurser & uppföljning Resurser & uppföljning
42
Tack! Pernilla Åström Strateg Digital PR Twitter @ipillan pernilla@comsicom.com pernilla@comsicom.com 070 797 07 28 comsicom.com Facebook.com/comsicom Twitter @comsicom http://finebodyart.blogspot.se/
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.