Ladda ner presentationen
1
Leva med EN planet Tekniska Museet 100120 Gitte Jutvik, WWF
Leva med EN planet 1
2
Från panda till planet Panda 1961
3
WWF - Word Wide Fund for Nature
Ca. 100 länder Ca 5 millioner supportrar Grundat Nästan 50 års erfarenhet WW är en stor internationell organisation som finns spridd med verksamhet över hela världen Det finns ett stort förtroende för vår verksamhet - något som vi är rädda om. Vi har lång erfarenhet av vad hållbar utveckling är i praktiken
4
bevara världens biologiska mångfald
WWF arbetar för att bevara världens biologiska mångfald verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt minska föroreningar och ohållbar konsumtion WWF har gått från en mer artskyddande organisation till en omfattande miljöorganisation som arbetar med allt från att tillsammans med lokalbefolkningar hitta lösningar på olika problem, till att studera i makroekonomiska frågor och påverka världshandeln.
5
Mått på naturens hälsotillstånd, 1686 ryggradsdjur följs
Living planet index Mått på naturens hälsotillstånd, 1686 ryggradsdjur följs WWF har gått från en mer artskyddande organisation till en omfattande miljöorganisation som arbetar med allt från att tillsammans med lokalbefolkningar hitta lösningar på olika problem, till att studera i makroekonomiska frågor och påverka världshandeln.
6
Ekologiska fotavtryck Mått på hur mycket natur mänskligheten använder
WWF har gått från en mer artskyddande organisation till en omfattande miljöorganisation som arbetar med allt från att tillsammans med lokalbefolkningar hitta lösningar på olika problem, till att studera i makroekonomiska frågor och påverka världshandeln.
7
Trender att vända
8
En sammanfattning finns nu på svenska
Gått 40 år sen Apollo 8 fotade jorden. Jorden år Människan år gen Jordbrukare år 400 gen Fossila bränslen år 8 gen Miljöproblem år 2 gen Tågresa Malmö – jorden föds Jönköping – första encelliga livet Umeå – livet upp på land ½ m från busshållplatsen i Lycksele – människan 2 cm från busshållplatsen – du 40-åring föds
9
Jordens yta : 51 miljarder hektar
Dela lika? 3/4 av jordytan producerar väldigt lite (öknar, djuphavsgravar, bergstoppar osv) 13,4 / 6,48 = 2,1 hektar per person På knappt 1/4 av jordytan sker så gott som all fotosyntes = 13,4 miljarder hektar OH Glob. Låt oss nu sätta in dessa olika stora fotavtryck i ett sammanhang. Låt oss undersöka hur mycket biologiskt produktiva ytor vi har på jorden. Jorden har en sammanlagd area av c:a 51 miljarder hektar. Men 75% av jordytan har mycket låg biologisk produktions-kapacitet (mycket liten primär-produktion). Det kan bero på att den är täckt av is eller sand, eller är improduktiv av andra skäl På 25% av jordytan sker så gott som all primärproduktion = 11,2 miljarder hektar. Detta inkluderar både produktiv landyta och havsyta (främst kustzonerna). Denna indelning är inget som fotavtrycksberäknarna har hittat på utan den bygger på klassificeringar av jordytan som görs av FAO, FNs skogs- och jordbruksorgan. (Behov av mer detaljer? Man kan grovt dela in jorden i följande kategorier. 71% av jordytan - över 36 miljarder hektar, är täckt av hav. Den biologiska produktionen är dock koncentrerad i cirka 3 miljarder hektar, d.v.s. kustzonerna. 29% av jordens yta är landyta. Men bara 16% – lite mer än 8 miljarder hektar – är biologiskt produktiv. Med tillstånd från Mathis Wackernagel
10
Ekologiska fotavtryck
11
EKOLOGISKT FOTAVTRYCK PER PERSON OCH LAND (globala ha)
FAE: 9,5 USA: 9,4 Sverige: 5,1 Ungern: 3,5 Världen: 2,7 Kina: 2,1
12
forts. EKOLOGISKT FOTAVTRYCK PER PERSON OCH LAND (globala ha),
Indien: 0,9
13
Ekologiska fotavtryck
Världen, 2,7 Världen tillgängligt, 2,1 Sverige 5,1
15
WWF Ensamma eller tillsammans med andra
Modellskolor Sätt spår i framtiden NU Fortbildning & material Påverka!
16
Modellskolor Tomtebogårdsskolan Hedlundaskolan Hosjöskolan
Norrsundsskolan Björknässkolan Globala gymnasiet Porthällagymnasiet Rudbeckianska gymnasiet Mälardalens högskola Polhemsgymnasiet Som ni vet är vi 10 modellskolor
17
Material
19
Min planet.se Mitt planetmått: 2,8 planeter
Det motsvarar ett ekologiskt fotavtryck på 5,00 hektar Koldioxidutsläpp:8,42 ton / år
20
Fortbildning
21
Samhället och naturen som arena för lärande
Ytterst vill vi förstärka handlingskompetensen, att delta i och bidra till en mer hållbar utveckling. För detta krävs: Kunskap Motivation Möjligheter d v s praktiska och fysiska möjligheter att förverkliga mina miljöambitioner. Vill jag köra bil på ett klimatsmart sätt måste det finnas bilar som går på förnybar energi. Hur ska vi uppnå en handlingskompetens? Som vi ser det måste man arbeta men en rad dimensioner av ESD. Jag hinner inte gå in på dem alla här utan hänvisar till vår lilla skrift; Lärande på hållbar väg, som nu utgör kurslitteratur på flera lärarutbildningar i Sverige. Lämna klassrummet! Samhället och naturen som arena för lärande
22
Sätt spår i framtiden NU
Inspiration & aktion Besök på Tekniska museet Ekologiska fotavtryck; ”tillämpa tänket” Ex. teknik, koldioxid, lokalt/globalt, hushållning, ekonomi, sårbarhet, makt
23
Påverkar LHU en del i nationella prov LHU in i nya lärarutbildningen
LHU I skollagen LHU i nya gy – skolan LHU i kursplaner för grundskolan LHU in i Lärarlyftet LHU efterfrågas vid kvalitetsredovisning och inspektion
24
Tack, och lycka till med en kraftfull utmaning!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.