Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avViktor Åström
1
Mobillån i Sverige Myter och verklighet
2
Snap shot Grundades 20 mars 2006 13 anställda varav 7 timanställda Affärsidé: Att ge svenska folket möjlighet att fylla på plånboken med ett korttidslån när ekonomin tillfälligt är svag God resultatutveckling Beviljar microlån på 1000, 2000 eller 3000 kr, som ska vara återbetalt inom 30 dagar Engångsavgift på 300, 450 eller 600 kr, dvs ränta utgår inte När lånesökande genomgått en kreditkontroll finns pengarna på kontot inom 15 min
3
Trender Personer med allt mer stabil ekonomi söker lån Ökad geografisk spridning. Finns redan i USA, Finland och nu även i Sverige Mer accepterat hos svenska folket Går mot att bli en ”folklig” produkt Mobilen - det nya kreditkortet
4
5 myter om mobillån
5
1 Mobillån lånar ut pengar till unga människor 5 myter om mobillån
6
Snittåldern är ca: 32 år. Inga personer under 18 beviljas lån 5 myter om mobillån
7
2 Mobillån bidrar till att folk på krogen lånar pengar 5 myter om mobillån
8
Mobillån stänger kl 22.00 5 myter om mobillån
9
3 Alla kan få ett mobillån 5 myter om mobillån
10
Mobillån följer stränga kreditscoremodeller för att bedöma blivande kunders solvens. Av 130 000 som sökte lån beviljades ca: 60 000 ansökningar 5 myter om mobillån
11
4. Med mobillån hamnar folk i skuldfällan 5 myter om mobillån
12
1Mobillån har enbart 1% i kreditförlust 2600 kr i avgift kan omöjligt stjälpa en människas ekonomi 5 myter om mobillån
13
5 De flesta personer som använder mobillån har betalningsanmärkningar 5 myter om mobillån
14
Under 2007 har kronofogden haft 5000 ärenden avseende betalningsföreläggande 662 var hänförliga till Mobillån Av dessa ledde enbart 258* st till betalningsanmärkning 1 Källa: Intrum Justitia för perioden 1/1 – 3/9 2007 * Ingen av de 258 personerna hade redan tidigare betalningsanmärkningar
15
2 Under 2007 hade enbart 7 av Mobillåns 60 000 lånesökande betalningsanmärkningar sedan tidigare 5 myter om mobillån
16
Fler fördelar med Mobillån Effektiv och bra kundtjänst Mobillån lyssnar på kundens behov och erbjuder en unik produkt med stor efterfrågan Genom mobillån täcks nu alla behov på marknaden, dvs även de minsta Win-win situation: Personer som tidigare lånade pengar av släktingar och vänner har nu en ny kanal att skaffa pengar Genom statistik som upprättas går det att utläsa när kunden är kapabel att beviljas större lån
17
Fler fördelar med Mobillån forts. Minimal risk för bedrägeri Ett avancerat system för rutiner har utvecklats Nästan alla bedrägeriförsök stoppas! Kontobevis och kopior på legitimation krävs Krav på svenskt kontonummer för utbetalning
18
Vanliga reaktionerna från Mobillåns kunder 7 februari 2007: ” Jag skulle bara säga att jag använde eran tjänst för nån vecka sen. Hur smidigt och snabbt som helst. Jag tycker det är en jättebra tjänst. Mvh// Christoffer” 28 februari 2007: ” Mobillån var helt klart min ekonomiska räddare I januari månad […] Tack för att ni erbjuder en tjänst som de stora bankerna inte har. Er affärsidé är verkligen lysande. Mvh//George” 8 november 2006: ” Jag tycker ni ska ha beröm för Sveriges bästa kundservice. Vad det än gäller så är ala som jag talar med lika trevliga och kunniga.Mvh// Joachim”
19
Framtidsperspektiv Expansionsplaner Danmark Fler marknader står på tur Nya tjänster Enhetlig kreditinformation för olika marknader
20
Kontaktuppgifter: Magnus Johansson magnus@mobillan.se 070 881 90 81
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.