Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Anna Wikholm Kjellberg

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Anna Wikholm Kjellberg"— Presentationens avskrift:

1 Anna Wikholm Kjellberg
UMEÅ. MER VÄLKOMMEN. Anna Wikholm Kjellberg Visit Umeå

2 Umeå 2014 och besöksnäringen
F f

3 Förväntningar Generell ökning av gästnätter ca 11 %
Media, visningsresor Umeå 2014, ett skyltfönster mot Europa F f

4 Umeå under 2014 300 programpunkter, över 1000 aktiviteter
Över 40 festivaler Nya logianläggningar, Kulturhus, nya muséer Utökad konferenskapacitet Idun Nya parker i centrala Umeå, Broparken och Årstidernas park Invigningshelgen, Guitars the Museum, SM- veckan, Samiska veckan, U x U festival, Elektra – utomhusopera, Nycirkusfestival, Jazzfestival mm F f

5 Effekter www.visitumea.se – ökning 79 % jämfört med 2013
40-tal journalister 2013, drygt 300 journalister 2014 Gästnätter ökar Fördubbling av bokade aktiviteter på ex. Idun Umeå rankas högt på resesajter F f

6 Visitumea.se 1 jan 2014 tom 31 aug % Totalt antal besökare under perioden (66% unika) Rekord i juli månad med över besökare Augusti besökare - en ökning med 107 % jämfört aug 2013 F f

7 Visitumea.se - geografisk fördelning
Sverige – antalet besökare ökar med 73 % Finland – antalet besökare ökar med 55 % Norge – antalet besökare ökar med 55 % Tyskland – antalet besökare ökar med 245 % UK – antalet besökare ökar med 240 % USA – antalet besökare ökar med 210 % F f

8 Gästnätter Hotell i Umeå Jan ,5 % totalt gästnätter Feb ,5 % totalt gästnätter Mars %totalt gästnätter (82 nya rum i city) April % totalt gästnätter Maj % totalt gästnätter Juni % totalt gästnätter (15 nya rum Bedtime) Juli % totalt gästnätter Ackumulerad ökning med 20 % januari – juli jämfört 2013 Statistik från SCB – preliminära siffror F f

9 Belagda rum – hotell Umeå ackumulerat
Jan – juli 61 % 65 % Mån – tors 74% 74 % Fre – sön 46 % 54 % F f

10 Varifrån kommer gästerna?
Totalt jan- juli gästnätter i Umeå (Ack siffror) 83 % kommer från Sverige 7 % kommer från övriga Norden 5,5 % från övriga Europa 4,5 % från utom Europa Sverige ökar med ca 19 % Övrig Norden ökar med ca 28 % Övriga Europa ökar med ca 19 % Övriga världen ökar med ca 48 % F f F f

11 Framtiden ”Ni i Umeå och Västerbotten har verkligen fina år framför er. All den uppmärksamhet ni får nu kommer att ge avtryck 2015, 2016, 2017 och ännu längre fram i tiden” Robert Willaert, Travel Magazine - Belgium F f

12 Umeå2014 F f


Ladda ner ppt "Anna Wikholm Kjellberg"

Liknande presentationer


Google-annonser