Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV."— Presentationens avskrift:

1 Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV

2 Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Podd-TV Timeshift Våren 2010

3 Webb-TV-mätningar idag Flertal mätbolag används, ofta av samma aktör; inga gemensamma mätningar Inga publika siffror / transparens Finns ingen oberoende part som garanterar kvalitet och korrekthet i mätningarna

4 Pilot för mätning av Webb-TV Implementerat mätkod för två mätbolag, Omniture & Nedstat Taggat upp ett antal klipp/program Mätdata till båda mätbolagen Programlogg till MMS MMS matchar och gör kopplingar till TV-TV

5 Målsättningen med Piloten Under en kortare period testa/utvärdera bägge mätkandidater under samma förutsättningar hos våra fyra huvudkunder. Starta projektet i en mikroskala; förberedelser inför officiella mätstarten. Ge våra kunder insikt i hur mätningarna går till och vad som krävs av dem. Skapa förhandlingskraft gentemot bägge leverantörer. Välja ett mätbolag.

6 Varför bara ett mätbolag? KIA godkänner idag 8 mätföretag som levererar siffror till KIA Index, men vilka kontroller görs att de mäter likadant? MMS kan aldrig ta på sig att stå garant för siffror från ett flertal mätbolag som MMS inte har insyn i. TV-valutan bygger på att MMS jobbar med EN leverantör och har god insyn i deras metoder och arbetssätt. Med ett mätbolag blir mätningens siffror konsekventa och jämförbara. Det kommer alltid finnas skillnader i mättekniker och vi kommer visa tester under presentationen som visar på dessa och som stärker vårt förslag med att välja ETT mätbolag.

7 Utvärdering av Piloten Test: Stora volymer Test: MMS interna tester Kanalernas allmänna intryck av mätbolagen MMS allmänna intryck av mätbolagen Avtal / pris / offertläge Summering & MMS rekommenderar

8 Kort summering Snarlika resultat på stora volymer. Tidsmätningarna skiljer sig mycket och Nedstats teknik är betydligt mer noggrann och dessutom mer kostnadseffektiv. Jämt i kanalernas allmänna intryck. Nedstat lite ivrigare på gott och ont, medans Omniture lite mer ”storföretag”, på gott och ont. MMS har fått gott intryck av Nedstat, snabb återkoppling och bra support medans Omniture kan vara tysta i dagar.

9 Kort summering Stor skillnad i kontrakten. Omniture har ett standardmässigt kontraktsförslag, ej anpassat för situationen, medans Nedstat har ett mer genomarbetat där vi fått igenom många förändringar. Trafikkostnaden beräknas efter volym (antal server calls). Nedstat använder 3,6 server calls i snitt medans Omniture, för samma noggranhet i tidsmätning, måste använda ett stort antal server calls.

10 Efter Piloten - rollfördelning MMS roll Samla in, matcha och kontrollera data. Leverera tittarsiffror till kund. Garant för kvalitén på valutan gentemot kund. First line support mot kund. Mätbolagets roll Leverera dagliga tittarsiffror till MMS. Garant för kvalitén på det tekniska mätdatat gentemot MMS. Second line support mot kund. Konsulting Kanalernas roll Leverera programloggar till MMS och automatisera produktionen. Implementerar mätbolagens mätkod enligt instruktioner.

11 Efter Piloten - nästa steg MMS tittar på hur MMS interna kostnad ska fördelas, pris per kanal och avtalsförslag mellan MMS och kanal. Kontraktstecknande mellan MMS och mätbolag samt mellan MMS och kund. Fastställning av hur måtten ska standardiseras (arbets- /referensgrupp) Förberedelser inför officiell mätstart (taggning, programloggar, rapportstruktur, schematisering för nya rutiner o.s.v.) Officiell mätstart

12 Efter Piloten - nästa steg Lite beroende på när officiell mätstart blir… 1.Inledningsvis en fast rapport innehållande program som förekommer både i TV-TV och Webb-TV och med sammanfattande nyckeltal för rapportens period. 2.Verktyg där kunden själv kan sätta ihop och generera rapport. Möjliga: grupperingar (text per dag under perioden), kanal, period, genrer, rangordning etc 3.Utbyggnad av funktioner i verktyget. 4.Extra kolumn i analysverktyg med siffror för Webb-TV bredvid TV-TV.

13

14

15 S L U T ! För mer information mats.lindkvist@mms.se 070-7960531


Ladda ner ppt "Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV."

Liknande presentationer


Google-annonser