Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Telefonfunktioner/hänvisning/röstbrevlåda/m.m.
DEL 2 Telefonfunktioner/hänvisning/röstbrevlåda/m.m.
2
Översikt
3
Nya telefonisystemet Telefonväxel/server, Cisco CallManager
Hänvisning, Netwise CMG Röstbrevlådor, Netwise CMG Voice
4
xxxxx PSTN GSM Central utrustning KAK-NET PSTN PSTN Köping Arboga
Gateway, 3*30 kanaler 2st CCM 4.1 & MCS 7845 IPCC 4.0 & MCS 7835 DSP farm, för telefon-konferenser Gateway, MDA koppling 1x30 kanaler Hänvisning, Röstbrevlåda, Debitering, Statistik, Talstyrd telefonist & hänvisning Köping KAK-NET Gateway, 2x30 kanaler Arboga Kungsör PSTN PSTN Gateway, 2*30 kanaler
5
Telefontyper
6
Telefontyper Cisco 7912 Cisco 7940/7960 Cisco 7920
Analog bärbar telefon Integrerad mobiltelefon Underväxelanknytning Analog fax
7
Telefontyper Standardtelefon
8
Telefontyper – 7940/7960 För de som behöver flera anknytningar på samma telefon och/eller högtalartelefon
9
Telefontyper - 7920 Ersätter dagens DECT telefoner.
Kan bara erbjudas på vissa platser.
10
Telefontyper - Bärbar analog
För dem som idag har en bärbar analog telefon och vill fortsätta att ha det.
11
Telefontyper – Integrerad mobil
För de med mobila arbetsuppgifter och/eller talar mycket i mobiltelefon. Befintlig mobil behålls, men ett nytt abonnemang knyts till anknytningen.
12
Telefontyper – Underväxelankn.
Underväxelanknytningar ”lever sitt eget liv” och använder växeln enbart för att ringa externa samtal.
13
Inkoppling
14
Inkoppling av telefon Beskrivning av inkoppling för resp. telefontyp finns på Intranätet Telefonen skall kopplas in och aktiveras så fort tillfälle ges efter att telefonen hämtats ut.
15
Öppna lådan och packa upp telefonen och koppla in telefonluren.
Om du har PC: Tag den nätverkskabel som idag går in i din PC och stoppa in den i telefonen i det uttag som är märkt ”10/100 SW” (4 i figuren). Stoppa därefter in den medföljande nätverkskabeln i uttaget märkt ”10/100 PC” (5 i figuren) andra änden av denna kabel skall gå in i nätverksuttaget i din PC. Om du inte har PC: För dig som inte har någon PC skall nätverkssladden gå från uttaget i väggen och in i telefonens uttag märkt ”10/100 SW”. Koppla samman Nätaggregat och nätkabel och strömsätt telefonen (1,2,3 i figuren) Likströmsadapterport (DC48V) Nätaggregat Nätkabel Nätverksport (10/100 SW) Åtkomstport (10/100 PC) Telefonlursport Headsetport Basställsknapp
16
Vänta några minuter tills telefonen har anslutit sig på nätverket
Vänta några minuter tills telefonen har anslutit sig på nätverket. När den gjort det skall det komma upp en anknytning som heter 8999xxx i telefonens högra display. Lyft luren och du möts då av en röst som ber dig välja språk, välj svenska. Du blir nu ombedd att ange din anknytning följt av fyrkant, gör detta. Du blir nu ombedd att knappa in din anknytning ytterligare en gång följt av fyrkant, gör detta och lägg sedan på luren. Vänta en liten stund så kommer din telefon att automatiskt att konfigureras upp med din anknytning. Provring Likströmsadapterport (DC48V) Nätaggregat Nätkabel Nätverksport (10/100 SW) Åtkomstport (10/100 PC) Telefonlursport Headsetport Basställsknapp
17
Inkoppling – 7940/7960
18
Knappar
19
Telefontyp 7940/7960 1. Telefonlur med indikatorlampa 2. Telefonskärm
3. Telefonmodell 4. Programmerbara knappar
20
Telefontyp 7940/7960 5. Basställsknapp 6. Katalogknapp 7. Hjälpknapp
8. Inställningsknapp 9. Högtalarknapp
21
Telefontyp 7940/7960 10. Tystnadsknapp 11. Headsetknapp 12. Volymknapp
13. Tjänstknapp
22
Telefontyp 7940/7960 14. Meddelandeknapp 15. Navigeringsknapp
16. Knappsats 17. Programstyrda knappar (PSK)
23
Funktioner
24
Lathund 7940/7960
25
Lathund (7940/7960)
26
Manual (7940/7960) 66 sidors manual Finns på Intranätet
Innehåller även lathunden
27
Ringa/Svara (7940/7960) Ringa ett samtal (”med tagen linje”)
Lyft Telefonluren och slå sedan numret du vill ringa. Tryck på Högtalareknappen/Linjeknappen/PSK ”Nytt samtal” och slå sedan numret du vill ringa. Tryck på Headsetknappen och slå sedan numret du vill ringa. Ringa ett samtal (”utan att ta linje”) Ange numret du vill ringa och lyft luren. Ange numret du vill ringa och tryck på Högtalareknappen/Linjeknappen/PSK ”Ring”. Ange numret du vill ringa och tryck på Headsetknappen.
28
Ringa/Svara (7940/7960) Ta emot ett samtal Lyft Telefonluren.
Tryck på Högtalarknappen. Tryck på Headsetknappen.
29
Justera volym (7940/7960) Justera volymen på ringsignalen
Tryck på Volymknappen åt höger eller vänster beroende på om du vill höja eller sänka ljudet. Justera volymen i telefonlur/högtalare/headset Lyft Telefonluren / Tryck på Högtalare knappen / Hörlurs knappen. Tryck på Volymknappen åt höger eller vänster beroende på om du vill höja eller sänka ljudet. Tryck på PSK ”Spara”.
30
Vidarekoppla (7940/7960) Vidarekoppla sin anknytning Tryck PSK ”Vdb”
Intern vidarekoppling: Ange önskat nummer Extern vidarekoppling: Ange önskat nummer och tryck # eller vänta 15 sekunder, kom ihåg 0:an för linje. Ta bort vidarekopplingen genom att trycka på PSK ”Vdb” Kan även göras från Netwise Office Web
31
Överföring (7940/7960) Överföra ett samtal till en annan anknytning
Under ett samtal trycker du på PSK ”Övrfr”. Slå numret du vill koppla till. Vänta på svar. Informera personen du vill koppla samtalet till och tryck sedan på PSK ”Övrfr” igen och lägg på luren. Om personen du kopplade till inte svarar eller inte vill ta samtalet trycker du PSK ”AvslSam”. Tryck sedan PSK ”Åter” för att komma tillbaka till föregående samtal.
32
Flerpartssamtal (7940/7960) Flerpartsamtal Ring upp den första parten
Tryck PSK ”Konf” Slå det nya numret För att ta bort en part tryck PSK ”KonfLi..”, markera den part du vill ta bort och tryck PSK ”Ta bort”
33
Kataloger (7940/7960) Kontrollera missade/mottagna/ringda samtal
Tryck på Katalogknappen Välj mellan Missade samtal / Mottagna samtal / Ringda samtal Företagskatalog Tryck på Katalogknappen Välj Företagskatalog
34
Snabbvalsnummer (7940/7960) Ställa in snabbvalsnummer
Surfa in på nås även via insidestorget Logga in med din anknytning som Användar-ID och kak123 som lösenord och klicka på ”Logga in” Klicka på ”Lägg till/uppdatera Snabbval”” Ange nummer och namn (glöm inte 0:an för linje vid externa nummer) 99 snabbvalsnummer kan läggas in
35
Snabbvalsnummer (7940/7960)
36
Snabbvalsnummer (7940/7960)
37
Snabbvalsnummer (7940/7960)
38
Hänvisning
39
Olika sätt att hänvisa sig
Personlig kalender och egen anknytning Kalenderkoppling Ingen personlig kalender alt. funktionsanknytning, tillgång till PC Netwise Office Web Ingen personlig kalender alt. funktionsanknytning, ej tillgång till PC eller på distans Röststyrd hänvisning Röstbrevlåda *23* Via telefonens tjänster (79xx)
40
Kalenderkoppling De som har en egen personlig anknytning och tillgång till PC kommer att bli hänvisade per automatik om de lagt in händelsen i sin kalender. Köping/Kungsör/VMKF – Groupwise Arboga – Exchange
41
Kalenderkoppling - Groupwise
Orsakskoder i Groupwise Besök Deltid Ledig Lunch Möte Semester Tjänsteresa Tjänsteärende
42
Kalenderkoppling - Groupwise
Synkroniseras ej!
43
Kalenderkoppling - Groupwise
44
Kalenderkoppling - Exchange
KOMMER SENARE
45
Netwise Office Web Websida, nås via alt. länk via Intranätet Logga in med anknytning och ”blankt” lösenord. Obs! Ändra lösenordet Hänvisning/Återkommande hänvisning
46
Netwise Office Web
47
Röststyrd hänvisning Nås på nummer: 25099, Köping , Arboga , Kungsör , VMKF Fungerar även från extern anknytning Tips! Lägg upp som snabbval
48
Röststyrd hänvisning Ring upp röststyrd hänvisning
”Säg vilken aktivitet du vill registrera” Ange: <Aktivitet> <sluttid för aktivitet> ”<Aktivitet>, från nu till <fördefinierad tid för vald aktivitet>” registreras Vill du börja om från början, säg ”Avbryt” För att ta bort en hänvisning, säg ”Ta bort”
49
Röstbrevlåda Nås på nummer: 25098, Köping , Arboga , Kungsör , VMFK Fungerar även från extern anknytning
50
Röstbrevlåda Ring upp röstbrevlådan och ange PIN-kod Tryck 5
Knappa in önskad aktivitet, 0-14 följt av # Förvald tid #/# (alt. ange startdatum/tid och återdatum/tid) Registrera Tryck 1
51
*23* Fungerar bara internt från egen telefon *23*<orsakskod>#
*23*<orsakskod>*<återkomst># #23# Orsakskoder 0 Lunch 1 Gått för dagen 2 Tjänsteärende 3 Möte 4 Tjänsteresa 5 Deltid 6 Semester 7 Besök 8 Tillfälligt ute 9 Sjuk 10 Vård av barn 11 Föräldraledig 12 Ledig 13 Återkommer... (datum) 14 Återkommer... (tid)
52
Telefonens tjänster Gå in på telefonens tjänster (tjänsteknapp eller via menyknapp>tjänster) och välj ”Netwise Office”. Logga in med samma uppgifter som på Netwise Office Web. Enbart 79xx
53
Netwise Office Web
54
Netwise Office Web Hänvisning/Återkommande hänvisning
Sökning av användare Vidarekoppling Hantering av röstbrevlåda Uppdatering av ”anknytningsuppgifter” Websida, nås via alt. länk via Intranätet Logga in med anknytning och ”blankt” lösenord. Obs! Ändra lösenordet INLOGGNING INLOGGNING INLOGGNING INLOGGNING
55
Netwise Office Web
56
Sökning
57
Inloggning
58
Hänvisning
59
Hänvisning - återkommande
60
Vidarekoppling
61
Ändringsformulär
62
Ändringsformulär
63
Röstbrevlåda
64
Lyssna av röstbrevlåda
7912 Tryck på PSK ”Medd” 7940/7960 Tryck på Meddelandeknappen 7920 Håll in ”1” någon sekund Analog bärbar *0 Integrerad mobil Ring (Köping), (Arboga), (Kungsör), (VMKF)
65
Lyssna av röstbrevlåda
Ange PIN-kod och #, PIN-kod=Anknytning Tryck 1 för att lyssna på nya meddelanden Tryck 2 för att lyssna på avlyssnade meddelanden Tryck 3 för att lyssna på sparade meddelanden Tryck 4 för att ändra inställningar Tryck 5 för att hänvisa din anknytning
66
Lyssna av röstbrevlåda
Under avlyssning Tryck 4 för att spara meddelandet Tryck 5 för att skicka vidare till annan anknytning Tryck 6 för att radera meddelandet Tryck 7 för att gå bakåt i meddelandet Tryck 9 för att gå framåt i meddelandet Tryck 77 för att återgå till föregående meddelande Tryck 99 för att hoppa till nästa meddelande
67
Meddelandeavisering Röd lampa, förutsätter 79xx
E-post, förutsätter e-post adress SMS, förutsätter mobiltelefon Denna inställning måste göras av resp. ”anknytningsägare”
68
Administration av röstbrevlåda
Meddelanden
69
Administration av röstbrevlåda
Fraser
70
Administration av röstbrevlåda
Aviseringar Röd Lampa, välj Medd.Indikator (förutsätter att du har en IP-telefon) Mail, välj Groupwise (förutsätter att du har en e-postadress) SMS till mobil, välj SMS (förutsätter att du har en mobiltelefon)
71
Administration av röstbrevlåda
Inställningar
72
Talsvar
73
Talsvar Ej svar Upptaget Hänvisad
Välkommen, NN svarar inte, för att spela in ett meddelande tryck 2, koppla samtalet till telefonist tryck 9 Upptaget Välkommen, NN talar i telefon, för att spela in ett meddelande tryck 2, koppla samtalet till telefonist tryck 9 Hänvisad Välkommen, NN <Orsakskod>, och väntas åter <återkomsttid>, för att spela in ett meddelande tryck 2, koppla samtalet till telefonist tryck 9
74
Telefonist
75
Telefonist När ni ringer 9 för att komma till telefonist kommer ni mötas av en automatisk telefonist som säger: ”Säg namnet på den ni söker” För att prata med en verklig telefonist säger ni ”Telefonist” Kan även nås externt: 25094, Köping , Arboga , Kungsör , VMKF
76
Reception
77
Receptions/upplysningsärenden
Denna tjänst samverkar inte mellan kommunerna. Receptions/upplysningsärenden hanteras då resp. kommuns växel/reception har öppet. Nås på: , Arboga 600013, Kungsör Gäller fr.o.m. 16 juni 2006
78
Översikt nummer
79
Sammanställning telefonnummer
Telefonsupport: Köping Arboga Kungsör VMKF Växel (externa anrop) 25000 87000 600000 670000 Röstbrevlåda 25098 87660 600010 670007 Automatisk telefonist (internt) 9 Automatisk telefonist (externt) 25094 87661 600011 670008 Röststyrd hänvisning 25099 87662 600012 670009 Reception --- 87663 600013
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.