Ladda ner presentationen
1
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Inspiration Sundhage! ”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
2
Känn på det här! ”Det är så lätt att spelarna bara hänger med i övningar utan att själva tänka efter vad och varför vi gör saker” ”Värdera försöket – inte bara resultatet” ”Det är det bästa laget som ska tas ut, inte de bästa spelarna”
3
När målet är bestämt för laget. Fråga spelaren hur de uppfattar målet.
Det finns inget standardsamtal eftersom det inte finns några standardmänniskor. Oberoende av ålder och position så utvecklas vi av positiv förstärkning om den är konkret och ärlig. När målet är bestämt för laget. Fråga spelaren hur de uppfattar målet. Det viktiga är att spelaren utvecklar en egen inre motivation som på sikt är oberoende av din inspiration. Låt ingen tränare bestämma hur långt en spelare kan gå – det är spelarens beslut!
4
Bra att utveckla den analytiska förmågan hos spelarna.
Feedback Bra att utveckla den analytiska förmågan hos spelarna. Det ger energi till mer engagemang. Spelarna får idéer som de kan bidra med i utvecklingen av laget och spelet. Ledarskapet på planen stärks. Feedback på dagens träning. Kör du det? Var, När, Hur - gör du det? Hur vi beter oss sitter inte i väggarna. Det sitter i människor.
5
Risk för generaliseringar i taktikgenomgångar.
Alla ska vara medvetna om att de ska ha förväntningar på lagkamrater. Var både generell och specifik när du förbereder laget. Fotboll är spelarnas sport. Tränaren ger ramar och regler utifrån riktlinjer.
6
Hur vill spelaren X bli coachad? Pushande stil med tydliga krav?
Ledarfilosofi Hur vill spelaren X bli coachad? Pushande stil med tydliga krav? Eller ska det vara personlig feedback inför gruppen? Sitta ned i enskildhet? Öka din medvetenhet om i vilken ledarstil du har din bekvämlighetszon. Anpassning till person och situation – bli mer effektiv! Hur arbetar du som ledare för att skapa en atmosfär där alla i laget förstår målet ”att göra varandra bättre”?
7
Skapa tillfällen då du som tränare tar observatörsrollen.
Tränarens mål Spelaren X borde få en läxa! Ok. Spelaren har ANSVAR. Tränaren ska göra spelaren X MEDVETEN om det och det kräver tränarens TÅLAMOD. Skapa tillfällen då du som tränare tar observatörsrollen. Vad vill du ska hända? Tränarens mål ska vara att svaret ska göra spelarna mer medvetna om vad de gör och varför de gör det. Rita upp dina ramar för dig själv och diskutera dem med dina kolleger. Var överens om dem. Du som leder är förebilden!
8
Fråga om situationer på planen/ i spelet?
Metod Fråga om situationer på planen/ i spelet? Svaren och det fortsatta samtalet ger ökad medvetenhet hos spelaren om det egna ansvaret och det egna agerandet. Även du som ledare får kvittens på hur ditt arbete framskrider med att öka medvetenheten. Det ligger en utmaning att utveckla. Leta efter framgångsrika beteenden. Etablera goda vanor som Tomas Berg brukar säga. Lyft fram det du vill se mer av. Det viktiga är medvetenhet. Det kan tyckas vara en paradox men det är när vi blir medvetna om och accepterar oss själva precis som vi är som vi får den bästa språngbrädan till förändring.
9
Gör spelarna medvetna och ansvarstagande.
Summering Gör spelarna medvetna och ansvarstagande. Analysera utan att döma (ickevärderande) Skapa jordmån för en bra laganda Alla ska vara delaktiga. Inga free-raiders. Tillit är nyckelord. Till sig själv, till ledarna och till spelarna i laget Träna i att analysera ”ickevärderande”, Jag ser ofta att du gör så där? Hur tänkte du då? Vad ville du skulle ske osv. Gör spelaren medveten om något.
10
Pia får sista ordet Mycket kommer att bero på ert engagemang, er vilja att utvecklas – och inte minst – er förmåga att lyfta varandra. Ni är varandras miljö! Spela bollen på kompisens bästa fot. Känn lagkompisens styrkor och utnyttja dem. Ha höga förväntningar på ert sätt att samspela!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.