Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLeif Jonasson
1
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. * Du ska få träna upp din kroppsuppfattning: motorik och koordination * Du får prova många olika aktiviteter för att du ska få ett bestående intresse för fysisk aktivitet även efter du gått ut skolan.
2
STYRKA: Orka sin egen kropp
BRA KONDITION RÖRLIG FYSISK HÄLSA KOORDINATION/ TEKNIK STYRKA: Orka sin egen kropp
3
GLÄDJE TRYGGHET PSYKISK HÄLSA TRO PÅ SIN FÖRMÅGA ÖVERVINNA MOTGÅNGAR
4
PSYKOSOMATISKA REAKTIONER
PSYKISK OHÄLSA - Stress, oro, höga krav, rädd att misslyckas m.m FYSISKA KRÄMPOR - Magont, huvudvärk, trötthet, sömnproblem m.m
5
ATT KOMMA ÖVERENS MED ANDRA
SOCIAL HÄLSA ATT VARA ACCEPTERAD ATT BLI STÖTTAD ATT VARA UPPSKATTAD ATT KOMMA ÖVERENS MED ANDRA
6
Vi är byggda för fysisk aktivitet !
7
FÖRR Fysiskt krävande arbeten Få överviktiga Starka Förslitningsskador
Farliga jobb
8
NU 28 % av ungdomarna idag tittar på tv 3 tim. eller mer varje dag.
37% av ungdomarna idag spelar datorspel 3 timmar eller mer varje dag
9
POSITIVA EFFEKTER AV FYSISK AKTIVITET
Du får bättre styrka och ork. Du får ett hållbarare skelett Du får ett bättre immunförsvar och blir inte sjuk lika ofta Du blir inte lika lätt överviktig Du får ett bättre skydd mot ryggbesvär och ledskador Du kan hantera stress bättre Du trivs med din kropp bättre om du håller på med någon fysisk aktivitet
10
VAD ÄR VARDAGSTRÄNING ? Gå eller cykla till skolan Gå ut med hunden
Skotta snö. Bära hem matvaror Leka på skolgården Vara ute i skogen. Städa Ta trapporna istället för hissen
11
RECEPT FÖR TRÄNING HUR HÅRT BEHÖVER JAG TRÄNA
HUR LÄNGE MÅSTE JAG TRÄNA VARJE PASS? HUR OFTA BEHÖVER JAG TRÄNA? Nybörjare: Väldigt lugnt Tränad person: Beror på vad du har för mål med träningen minuter/pass ger konditionseffekt 2- 3 gånger/vecka - Vill du träna mer så är variationen viktig
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.