Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Valnöten VAD/HUR.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Valnöten VAD/HUR."— Presentationens avskrift:

1 Valnöten VAD/HUR

2 Valnöten VAD/HUR Vad Hur Elin

3 Valnöten VAD/HUR Vad Hur Elin

4 Valnöten VAD/HUR Lyssna på din magkänsla Hur mår jag?
Christofer - Prata om att det som finns i magen (alltså känslan) skall upp på en gruppuppföljning, det som finns i magen säger mkt om huret Förklara skillnaden att tänka med huvet och med magen Hur bra en grupp fungerar beror på hur bra individerna mår och de fungerar ihop. Om vi inte trivs eller något inte är som det ska så känns det oftas inte bra i magen. Och om man lyssnar på magen och säger till hur man känner det så brukar det oftast gå att lösa, så att den dåliga känsla som sitter i magen försvinner. Förmedla era känslor med feedback och med jag budskap Fråga dig själv hur mår jag för det brukar vara en bra vägvisare på hur man kan förbättra en grupp. Välmående individer är effektivare. Välmående grupper är effektivare

5 Valnöten VAD/HUR Våga lyfta problem i gruppen för att kunna jobba effektivt Vilka är fördelarna med att lyfta problem i en grupp? Varför är det viktigt att jobba med valnöten? Christofer - För att gruppen skall utvecklas och bli effektivare så behöver gruppen och grupp medlemmarna reflektera över hur processen går till. våga lyfta problem i huret i en grupp --> det är så man lär sig och gruppen utvecklas F: Vad kan det finnas för fördelar med att lyfta problem i huret i en grupp? S: F: Varför är det viktigt att gå ner i huret? S: för att vadet skall bli så bra som möjligt

6 Valnöten VAD/HUR - Övning
Ge exempel på hur en grupp kan göra för att jobba bra ihop Dela in er 3 och 3, diskutera och skriv ner vad ni kommer fram till. 10 min Christofer - Diskuttera hur man kan jobba med huret för att få vadet att bli så bra så möjligt Be dem ta fram konkreta tips. Gör nu er egna lista på hur de skall kunna göra för att vara/bli en så bra grupp som möjligt?

7 Valnöten VAD/HUR - Övning
Ta fram en manual för vad ni vill göra i framtiden för att kunna jobba vidare med att få så bra grupper som möjligt Dela upp er 5 stycken i varje grupp och diskutera i 15 min sedan samlas vi och ger en gemensam manual Christofer -

8 Ledarskap

9 Ledarskap Varför skall vi prata om ledarskap?
Elin - F: Varför är det bra att veta lite om ledarskap även om man inte skall bli ledare? S: För att som medarbetare med förståelsen för ledarskap bli man en mycket lättare att arbeta i grupper. (Här tar man bort funderingarna kring varför skall jag lära mig ledarkap fast jag kanske inte skall bli någon ledare.) Ni behöver inte vara experter på ledarskap men att vara medveten om vissa saker så vi vill göra er medvetna om idag så kan ni komma att bli de mest attraktiva medarbetarna på arbetsmarknaden.

10 Ledarskap Vad är skillnaden mellan chef och ledare?
Dela in er 3 och 3, diskutera och skriv ner vad ni kommer fram till. 10 min Elin - Be dem att sitta ner i smågrupper och diskutera och sedan kan vi samla alla skillnader på en tavla eller nåt. En ide är att dela in i mindre grupper och ge flera chans att tala samtidigt!

11 ” Ledarskap En ledare gör andra bra! Vad är ledarskap för mig?
Elin - en ledare gör andra bra, ledarskap har alla, alla har en personlig ledarstil, man får hitta sitt egna recept på hur ens ledarstil skall vara En ledare gör andra bra!

12 Ledarskap Helikopterperspektiv ger en överblick
Elin - ett bra verktyg för ledarskap --> helikopterperspektiv, överblick över processen och en handlingsplan

13 Nyskapningsorientert
Personlighetstyper Lukket Kvalitetsorientert Resultatorientert Relasjonsorientert Nyskapningsorientert Avventende Pågående Elin - Åpen

14 BLÅ - Kvalitetsorientert
En blå ledare är ofta: organiserad, strukturerad, korrekt, observerande, påläst, gillar en intellektuell utmaning En blå ledare kan vara: inåtvänd, kommunicerar inte med teamet, tveka att ta upp problem, svårt att fatta snabba beslut, gräver ner sig i fakta, undvikande en blå ledar en blå ledare kan vara: innåtvänd, svårt att kommunicera med teamet om sina känslor, tveka att ta upp problem inom teamet, svårt att fatta snabba beslut, gräva ner sig för djupt i fakta, undikandee är ofta: organiserad och strukturerad, korrekt, observerande, går på djupet med fakta och problem, påläst, gillar en intellektuell utmaning

15 RÖD - Resultatorientert
En röd ledare är ofta: rak, tar snabba beslut, driver ett projekt framåt, effektiv, delegerar arbetsuppgifter En röd ledare kan vara: påstridig, ifrågasättande, kontrollerande, otålig, oavsiktligt sårande, för snabb en röd ledare är ofta rak och rätt fram. kan ta snabba beslut, driver ett projekt frammåt, effektiv, delegerar ut arbetsuppgifter. en röd ledare kan vara: påstridig, ifrågasättande, kontrollerande, otålig, oavsiktligt sårande och kan köra ifrån sitt team

16 GUL - Nyskapningsorientert
En gul ledare är ofta: inspirerande, öppen, utåtriktad, delaktig i alla delar i ett projekt, involverar många personer i projektet, har ofta stort nätverk En gul ledare kan vara: ytlig, för informell, uppmärksamhetssökande, otålig, för delaktig i alla delar i ett projekt en gul ledare är ofta: inspirerande, öppen med sina tankar, utåtriktad, delaktig i alla delar i ett projekt, involverar många i projektet och har ofta ett stort nätverk en gul ledare kan vara: ytlig, för informell, uppmärksamhetssökande, otålig och låter ibland inte teammedlemmarna jobba självständigt

17 GRÖN - Relasjonsorientert
En grön ledare är ofta: lågmäld, låter teamet prata, stabil, lojal, omtänksam, en god lyssnare En grön ledare kan vara: konflikträdd, inte tillräckligt drivande, vårt att fatta snabba beslut, passiv, envis en grön ledare är ofta: lågmäld och låter teamet prata, stabil, lojal mot medarbetarna, omtänksam och en god lyssnare, tillför erfarenheter, en grön ledare kan vara: konflikträdd, inte tillräckligt drivande, svårt att fatta snabba beslut, passiv, envis,

18 Ledarskap i FIROs olika faser

19 FIRO Hur tror ni att ledarskapet behöver Vara i de olika faserna?’
Christofer -

20 FIRO Medlemskap (å vare inne eller ute)
Här behöver guppen struktur, ramar och regler. Sätt upp tydliga riklinjer, rutiner och mål Gör klart vad som förväntas av varje gruppmedlem Ge möjlighet till att alla i gruppen får lära känna varandra Ge utrymme för relationsfrågor Struktur ramar och regler Sätt upp riktilinjer rutiner och mål tillsammans gör en förväntnings avsätmmning Teambuilda för att lära känna varnadra

21 FIRO Inflytelse (å vare oppe eller nere)
Ledarskapet skall vara handledande Få alla att öppna sig så mycket så möjligt så att denna fas går så fort så möjligt Ha ögonen öppna för konflikter Se till gruppens behov och ta itu med konflikter så fort de uppstår Tydliggör ansvarsområden Öka motivationen Se till att alla är med mot målet öppna för ett öppetklimat Ha ögonen öppna för konflikter Tydliggöransvars om råden Se att alla går motsamma mål

22 FIRO Nærhet Gruppen är självständig och klarar sig på egen hand
Ledarskapet skall vara aktoritärt Hjälp gruppen fokusera på uppgiften Hjälp gruppen att ta hänsyn till omvärlden Om du skall gå in i gruppen tänk på att vara tydlig


Ladda ner ppt "Valnöten VAD/HUR."

Liknande presentationer


Google-annonser