Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avOlof Mattsson
1
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat
2
Information om undersökningen ScandInfo har under perioden september till november 2012 genomfört undersökningen Lokalt Företagsklimat på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Målgrupp: 70 686 företagare i Sveriges kommuner Metod: webbenkät, postal enkät och telefonintervjuer Svarsfrekvens totalt: 46% Svarsfrekvens i Kungsör: 37% Resultatet presenteras på: foretagsklimat.se och svensktnaringsliv.se/foretagsklimat i februari 2013 Svenskt Näringslivs årliga ranking av kommunernas företagsklimat presenteras i april 2013 2 December 2012, Kungsör
3
3 Bakgrundsinformation om deltagande företag (Procent) December 2012, Kungsör
4
Bakgrundsinformation om deltagande företagare (Procent) December 2012, Kungsör 4
5
Företagarnas kontakter med kommunen senaste året (Procent) December 2012, Kungsör 5
6
Ärende vid företagarnas kontakter med kommunen (Procent) December 2012, Kungsör 6
7
Exempeldiagram 7 Medelvärde 2011Medelvärde 2012Toppkommun Utmärkt Mycket bra Bra Godtagbart Inte helt godtagbart Dåligt Förra årets svar Årets svar Toppkommun December 2012, Kungsör
8
Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i kommunen December 2012, Kungsör 8
9
Kommunens arbete och attityder December 2012, Kungsör 9
10
Konkurrens från kommunens verksamheter mot privata företag (Procent) December 2012, Kungsör 10
11
Kommunens arbete och attityder December 2012, Kungsör 11
12
Tillgång på arbetskraft med relevant kompetens December 2012, Kungsör 12
13
Viktiga erfarenheter/utbildningar vid rekrytering (Procent) December 2012, Kungsör 13
14
Attityder till företagande December 2012, Kungsör 14
15
Infrastruktur December 2012, Kungsör 15
16
Viktiga frågor inför framtiden (Procent) December 2012, Kungsör 16
17
Prioriteringsplanen Prioriteringsplanen visar den snabbaste och lättaste vägen till ett bättre företagsklimat i kommunen. Målet är att fler företagare tycker att företagsklimatet är bra, mycket bra eller utmärkt Prioriteringsplanen rangordnar frågeställningarna utifrån förbättringspotential Överst står de egenskaper som har högst förbättringspotential. Prioritera förbättringsinsatser riktade mot dessa frågor för att få bäst effekt på nöjdheten med företagsklimatet i kommunen Längst ner finns kommunens relativa styrkor. Behåll dem! Prioriteringsplanen är en sammanvägning av fyra olika aspekter: Mål: Utgångspunkten är att förbättra företagsklimatet utifrån nuvarande nivå i kommunen Förbättringspotential: Hur mycket resultatet kan förbättras på den enskilda frågan. Vi jämför resultaten med alla andra kommuner för att se vilken nivå som är möjlig att nå Viktighet: Hur stor påverkan den enskilda frågan har på bedömningen av företagsklimatet Relevans: Hur många svarar på varje enskild fråga 17 December 2012, Kungsör
18
Faktorer som bör prioriteras för att förbättra företagsklimatet December 2012, Kungsör Andel positiva: de som svarat Bra, Mycket Bra och Utmärkt Trend: förändring i andel positiva sedan föregående år 18
19
Attityder till företagande Andel positiva (bra-utmärkt) December 2012, Kungsör 19
20
Service och infrastruktur Andel positiva (bra-utmärkt) December 2012, Kungsör 20
21
Dialog och information Andel positiva (bra-utmärkt) December 2012, Kungsör 21
22
Tillgång på arbetskraft med relevant kompetens December 2012, Kungsör 22
23
Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i kommunen December 2012, Kungsör 23
24
Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i Sverige December 2012, Kungsör 24
25
Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i Sverige December 2012, Kungsör 25
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.