Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Torbjörn Wiberg Umeå universitet
Komprimering Torbjörn Wiberg Umeå universitet Torbjörn Wiberg, UmU
2
Disposition Inledning Två typer av komprimering Komprimeringsmetoder
Inför val av metod Ljudkomprimering Bildkomprimering Film- och animeringskomprimering Torbjörn Wiberg, UmU
3
Inledning Komprimering - en förutsättning för multimedier Några mått:
vare sig de är interaktiva, distribuerade eller inte Några mått: 1 CD rymmer 648 MB. Ljud (stereo, "CD"-kvalitet) - 72 minuter per CD. Film (studiokvalitet) - 30 sek per CD En småbildsfilm - ca 50MB, dvs 13 per CD. 1 DVD rymmer x GB En långfilm på TV (90 minuter) behöver 120 GB, dvs x0 DVD. Allt detta okomprimerat Torbjörn Wiberg, UmU
4
Komprimering – med eller utan informationsförlust
Kan man acceptera informationsförlust? Sampling, analog återgenerering genom förstärkning och t.ex. kopiering ger informationsförlust. Det är inte orimligt att medge förlust vid lagring också. Komprimering med förlust kan acceperas i de flesta fall när man komprimerar ljud och bild. Upp till en viss kompressionsgrad, uppfattar vi inte ens att sådan teknik använts. Var går den gränsen? Det beror på applikationen i sig och dess andra kvalitetsegenskaper. Komprimering är en form av kodning. Fluckiger använder ordet kodning - Förlust vid kodning beroende på samplingsfrekvens, djup och komprimering. Torbjörn Wiberg, UmU
5
Två typer av komprimering
Bit-komprimering (entropy encoding) Oberoende av vad som komprimeras. Förlustfri. Två typer Kodning av upprepningar och komprimering baserad på vanliga(st) förekommande mönster (statistisk komprimering/kodning/huffmankodning). Innehållskomprimering (source encoding). Kunskap om typ och struktur på informationen utnyttjas. Med eller utan försluster. Förhoppningen är att kunskap om innehållet ska ge högre komprimeringseffekter. Tre typer Transformkodning (t.ex Fourier transformering) Differenskodning (av t.ex bildsekvenser) Vektorkodning (kod för ett block av information). Ofta bitkomprimeras ett innehållskomprimerat material. Torbjörn Wiberg, UmU
6
Komprimeringsmetoder
Komprimeringsmetoder baseras på ett fåtal grundidéer som specialutformas för den tillämpning man har i åtanke nästas på heuristiska grunder Grundidéerna är Upprepningskomprimering Statistisk komprimering Transformkodning Differenskodning Vektorkodning Det här är delvis mina egna, beskrivande namn på idéerna, de specifika metoderna kan ha ganska fantasifulla namn Torbjörn Wiberg, UmU
7
Upprepningskomprimering
Interaktiva distribuerade multimedier Upprepningskomprimering Principen är att man söker efter upprepning av enstaka bitar tecken (oktetter) eller andra mönster Man kodar dessa som antal-kod Det måste vara ett visst antal upprepningar (>~4) för att det ska löna sig. Kanske så här YXXXXZ ----> Y"4"XZ Där " är reserverad, dvs " kodas som "". Värddatorerna innehåller resurserna och kommunikationsdatorerna sköter kommunikationen, förmedlar meddelanden/paket Torbjörn Wiberg, UmU Torbjörn Wiberg, UmU
8
Statistisk komprimering
Interaktiva distribuerade multimedier Statistisk komprimering Jfr Morse-kod e = *, i = * *, t = -, m = - - , q = - - * - Vanliga mönster ges korta koder. Man måste ha statistik på vad som är vanliga mönster i en viss typ av data. Fast kodbok (Morse) som är välbekant eller Både kodbok och data lagras (Dynamisk Huffman-kodning). Kodboken kan räknas om för delar av materialet - en bild eller en sekvens av bilder Exempel: universitetets blå-vita logo behöver bara två koder - blått och vitt. Kodboken talar om vilken färg som svarar mot 0 respektive 1 Värddatorerna innehåller resurserna och kommunikationsdatorerna sköter kommunikationen, förmedlar meddelanden/paket Torbjörn Wiberg, UmU Torbjörn Wiberg, UmU
9
Transformkodning Tids- och/eller rumstransformation till ett rum som är mer lämpat för (t.ex statistisk) kodning. Fourier-transform - till frekvensrummet. Begränsar variationshastigheten i materialet Tar bort höga frekvenser. Ger en mer utslätad bild. Koden anger amplituden (styrkan) för de lägsta frekvenserna. Välj även djupet (upplösningen, antalet bitar) i koden och skalan (t.ex linjär eller logaritmisk) av amplituden. Två förlustkällor frekvensbegränsning amplituddjup Diskret cosinustransform används ofta för bilder. DCT Torbjörn Wiberg, UmU
10
Differenskodning Koda ett värde
enstaka värde eller t,ex en rad i en bild (fax) eller en ruta i en bild. Ange nästa värde som en differens från detta värde. Differensen kräver ofta färre bitar än det fullt kodade värdet. Både ljud och bildsekvenser passar för denna form klipp medför behov av full omkodning Komprimeringen sker dels genom ansatsen i sig genom att välja djup i differenskoden. Man kan också göra trendanalyser och koda avvikelser från trenden i stället för avvikelser från värdet i sig. Torbjörn Wiberg, UmU
11
Vektorkodning Bitsekvensen delas in i vektorer (eller mer generella arrayer). I stället för vektorn själv sänds ett index som anger vilken av en tabell av vektorer som matchar vektorn (bäst). En bild delas in i block av pixlar. Bygger också på att man har en Huffman-kod-tabell för blocken. Fraktalkodning ett exempel. Nästade block av roterade, speglade, förskjutna mönster. Tar extra lång tid att genomföra komprimeringen. Kod-tabellen blir uppenbar för mottagaren först när den används för förfining av bilden. Hur sätter man upp kod-tabellen? Hur matchar man data mot tabellen? Nyaste formen av komprimerig. Stora förhoppningar på kompressionseffekt. 1:1000, ifrågasätts av Fluckiger. Torbjörn Wiberg, UmU
12
Inför val av metod Det är mer arbete att komprimera än att dekomprimera. Parametrar för interaktiva distribuerade multimedier dekomprimeringen ska ske i realtid har kommunikationskanalen hög eller låg kapacitet ska komprimeringen ske i realtid eller ej Vektorkodning går snabbt att packa upp t.ex Texturer som mappas direkt till bilden. Eftersändningar Tjänar på att lägga jobb på att uppnå stor komprimeringseffekt. Interaktiva sändningar komprimering medför fördrljning har inte tid att komprimera så mycket. Torbjörn Wiberg, UmU
13
Ljudkomprimering Somliga metoder passar bättre för ljud och andra för bild. Det finns en del standardiserat kring komprimering och kodning ITU – Internationella teleunionen Ljudkvalitet Telefon Hz Tal Hz. FM radio Hz Hörbart Hz Torbjörn Wiberg, UmU
14
Grundkodning av ljud Puls-kodning Samplingsfrekvens Telefoni
Varje sampel kodas för sig Linjär eller logaritmisk kodning. Linjär ev med basvärde (som kodas med t.ex 100). Logaritmisk vanligast för telefoni. Samplingsfrekvens För att representera en analog signal av frekvens f krävs sampling i 2f - Nyquists teorem. Telefoni 3.5KHz ljudspektrum. Standard G var 125us (8kHz). Amplituddjup G bitar. Dvs 8KHz * 8 bitar = 64Kbps Torbjörn Wiberg, UmU
15
Komprimering av grundkoden
Differenskodning av 64kbps info 4 bitars differenskoddjup 64kbps 32kbps G.722 Mål: bättre ljudkvalitet. Differenskodning applicerad på en kanal delad i två band. 16KHz sampling 14 bitars amplituddjup på 64Kbps. G.723 Som G.72x men på 24Kbps. Dvs lägre ljudkvalitet som resultat. (Används knappast) Torbjörn Wiberg, UmU
16
Komprimering av grundkoden, forts
Fokus på låg kom.kapacitet 16Kbps, 3.4KHz ljud. Vektorkomprimering, baserad på linjär trendprognos (CELP). GSM 13.2 Kbps, 8KHz sampling sämre kvalitet än 711. CELP Telefonkkanal komprimeras till 4.8Kbps differenskodning av vektorer med fast kodbok. Kvalitet som G.721 där 64kbps komprimerats till 32kbps. Komprimeringsfaktor för telefonikanal 1:13. Torbjörn Wiberg, UmU
17
Komprimering av grundkoden, fforts
För högre kvalitet används MPEG-ljudkomprimeringsstandarder. MPEG - Moving Pictures Expert Group. En familj av standarder. Tre standardiseringsnivåer Lager 1,2 o 3. MPEG-layer 3 mest avancerade komprimeringen. Tekniken baseras på FFT av 32 ljud-subkanaler, med brusanalyser. Avsedda att användas på mono-kanaler mellan 32 till 448Kbps. Sampling 32, 44.1 eller 48 KHz. MPEG-layer3 komprimering till nästan CD-kvalitet på 64Kbps-kanal för mono. Kom ihåg – en 64 kbps-kanal behövs enligt Nyquists teorem (samplingfrekvensen 2f, f är frekvensomfånget som ska kodas) behövs för kodnng av telefoni med 8 bitars amplituddjup. Torbjörn Wiberg, UmU
18
Komprimering av bilder
JPEG - Joint Potographic Expert Group. ISO-standard i samarbete med ITU. GIF – Graphical Interchange Format Ursprungligt fokus på import/export till program Torbjörn Wiberg, UmU
19
JPEG För fotografiska bilder Använder
GIF för grafik Använder DCT (discrete cosine transform), djupkodning upprepningskomprimering, Huffman-kodning. Kan ställas in för olika typer och grader av komprimeringsförlust ( I kontrast till Fax-standarder t.ex. avser tvåtons-komprimering (två färger/toner - vit och svart)) Torbjörn Wiberg, UmU
20
JPEG - forts JPEG stöder fyra sorters komprimering: Arbetsstegen:
Sekvensiell - ett svep. Ger informationsförlust. Progressiv - flera svep, kornigheten i kodningen minskas successivt vid dekomprimeringen. Ger informationsförluster. Förlustfri kodning. Hierarkisk kodning. Upplösningsnivåer. Arbetsstegen: Prep av datablocken Innehållskomprimering (DCT, och djupkodning) Bitkomprimering Torbjörn Wiberg, UmU
21
Komponenter i representation av bilder
Det finns olika sätt att ange komponenter i en bildpunkt Luminans - ögats sammanlagda reaktion på ljus (bildpunkt). Lightness - svart-vit Brightness - ljus eller mörk En färg är en upplevelse som kan skapas av spektralt olika sammansatta ljusvågor. Varje färg "kan åstadkommas" med en lämpling blandning av tre olika färger (både + och --blandning). En videokamera fångar kontinuerligt intensiteten i den röda, blå och gröna färgkomponenten i ljuset. RGB-signalen kan transformeras till tre andra signaler - en luminanssignal Y (lightness och brightness) och två färgsignaler. Torbjörn Wiberg, UmU
22
Komprimering av bildkomponenter
Vi är mindre känsliga för färg än luminans. Det betyder att färgsignalen kan samplas med lägre upplösning än luminansen för att ge en bild en given upplevd kvalitet. Färgsignalerna fås genom att subtrahera luminanssignalen från två av RGBsignalerna. Hur detta görs är en viktig skillnad mellan NTSC och PAL. Skillnaderna mellan samplingsfrekvenserna för Y och färgsignalerna varierar i olika sammanhang Studiokvalitets-TV - 4:2:2 (4+2+2 = 0,67*(4+4+4)). Videokonferens 4:1:1 (4+1+1=0,5*(4+4+4)) - standard H.261. Standarder finns. Vanligt med halva antalet färgdifferenspunkter per rad halva antalet rader per ”bildruta” Dvs med en reduktion av kom-behovet med 50% Torbjörn Wiberg, UmU
23
JPEG - preparering av datablocken
Varje bild utgörs av en matris av amplitudvärden för bildkomponenterna Matrisdimensionerna varierar beroende på samplingsfrekvenserna för de respektive komponenterna. 4:1:1 ger en matris med en fjärdedel av elementen för färgkomponenterna. Matriserna blockindelas i 8*8-block. Torbjörn Wiberg, UmU
24
JPEG – DCT DCT är en två-dimensionell transform som
tar 8*8 block med samplade värden och ger 8*8 block med värden som anger förekomster av frekvenskomponenter i de två dimensionerna. 0,0-värdet ger medelamplituden (0-frekvensen). Dessa matriser kan komprimeras med sedvanlig teknik. Valet av metod påverkar den upplevda bildkvaliteten Vi är mest känsliga för medelsnabba förändringar i bilden. Det är alltså inte nödvädigt att återge skarpa kanter exakt. Torbjörn Wiberg, UmU
25
JPEG – djupkodning och komprimering
Kodningen av djupinformationen i frekvensrummet är viktig. Höga och låga frekvenser kan komprimeras kraftigare än medelfrekvenser. När kodningen av djupinformationen skett: Mellan blocken komprimeras sekvenser av 0-frekvensvärden med DPCM (Differential Pulse Code Modulation). Inom ett block sker upprepningskomprimering av diagonalnumrerade värden i blocket. Till sist sker så statistisk komprimering (Huffman). JPEG komprimerar en faktor (kan upplevas ha god kvalitet av det mänskliga ögat). Förlustfri ofta en faktor 2. Torbjörn Wiberg, UmU
26
Film- och animeringskomprimering
Differenskodning mellan bilder i en sekvens. Går ej in på detta. MPEG-2 studiokvalitet-TV, multipla CD-kvalitets-ljudkanaler. 4 - 6Mbps. MPEG-4 Videokonferens vid medium-upplösning och låg hastighet Torbjörn Wiberg, UmU
27
Interaktiva distribuerade multimedier
Kommunikationsbehov Bilder och ljud komprimeras, det introducerar en fördröjning Uppskattat kommunikationsbehov Videokonferenskvalitet Mbps VCR-kvalitet Mbps Broadcast-kvalitet Mbps Studio-kvalitet Mbps (okomprimerat 166Mbps) HDTV-kvalitet Mbps (okomprimerat 2000Mbps) Fotografisk kvalitet Torbjörn Wiberg, UmU Torbjörn Wiberg, UmU
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.