Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
2
Veteranens policy Vår policy:
Följa förbundets grundsyn, stödja SPF:s verksamhet i vid mening. Vi ska väcka debatt och skapa opinion Ge utrymme för förbundets företrädare. Bevaka äldrepolitiska frågor som pensioner, vård och boende. Ge plats för debatt och insändare Vara läsvärd och underhållande Hålla hög journalistisk kvalitet
3
Målgruppen Både SPF och Veteranen har två målgrupper:
Medlemmarna: snittåldern 77 år Blivande medlemmar: 60 plus – de nya pensionärerna Upplagan 2012: ex
4
Hur ser läsarna ut? SKOP:s undersökning av tidningen Veteranens läsare 2010 visar att: 1 av 3 bor i storstad, resten i mindre städer, som rikssnittet i Sverige. De är relativt köpstarka, över hälften har en gemensam månadsinkomst på 20-35 000 kr. 80 procent av läsarna är över 70 år 59 procent säger att de har stor nytta av tidningen. Veteranen är favorittidningen för 40 procent. 61 procent av läsarna är kvinnor
5
Vad tycker de om innehållet?
Läsarundersökning SKOP 2010 visar: 65 procent läser minst hälften av ett nummer. 93 procent tycker att det är mycket eller ganska intressant. 4 av 5 ger positivt betyg vad gäller utseendet. Genomsnittsnittsbetyg av läsarna är 3,8 av 5 möjliga. 59 procent har stor nytta av att läsa Veteranen. 96 procent nöjda med informationen från förbundet. Störst intresse för vård och omsorg. Därefter hälsa och medicin.
6
Mer om läsarnas intressen:
Orvesto mäter räckvidden, hur en tidning når ut. OBS! Mäter läsare upp till 79 års ålder Sjukdomar och sjukvård ( 66, 6 procent) Arbeta i trädgården ( 65, 3 procent) Energispar ( 73 procent) Skattefrågor ( 55 procent) Privatekonomiska frågor ( 72,3 procent) Motion ( 70 procent) Träffa nya människor ( 68,9 procent) Matlagning (69, 3 procent) Resa utomlands ( 61 procent) Vetenskap ( 69 procent) Musik (69) Litteratur ( 62 ) Friluftsliv ( 52)
7
Skillnaden på information och journalistik.
En journalist bevakar och granskar frågor från olika håll. Strävar efter att hålla sig opartiskt, obunden och lyfta fram olika åsikter. Information: Förmedlar det som organisationen/ avsändare vill förmedla. Viktigt att tydligt visa vilka sidor som är journalistik – och vilka som är information. SPF NYTT är de gula sidorna där förbundet informerar.
8
Vårt uppdrag som medlemstidning
På nyhetsplats gör vi en journalistisk bevakning av äldrepolitiska frågor – pensioner och skatter, vård och omsorg, lagar och beslut. I reportagen speglar vi SPFs verksamhet i stort och smått. Vi ska ge plats för olika åsikter bland medlemmarna. Inte vara husbondens röst. Vi ska både tillfredsställa medlemmarna och attrahera nyblivna pensionärer så att de väljer att gå med i SPF.
9
Egen röst = hög trovärdighet
Stärker varumärket – bilden av SPF. Stärker medlemmarna. Källa för opinionsbildning, fakta, opinion.
10
Hemsidan http://www.veteranen.se/ För medlemmar och alla 55+
Nyheter, opinion, debatt Reportage & livsstilsartiklar Hälsa, mat, kultur Frågespalter, bloggar Kontaktannonser Korsord, suduku, pussel Landet runt - föreningsnotiser
11
Veteranens nyhetsbrev
9 ggr om året Två målgrupper: Opinionsbildare, media Medlemmar Skickas till alla medlemmar som lagt in sina e-postadresser i medlemsregistret. Idag ca personer. Ökar hela tiden.
12
Silvergenerationen.se En ny mötesplats där medlemmarna diskuterar
och bloggar: Nås via veteranen.se
13
Veteranen stärker SPF:s röst
Många beslutsfattare och journalister följer twitter, ett sätt att vara med i debatten och påverka frågeställningarna.
14
Vi syns på flera platser… Över 1 000 gillar oss på facebook!
15
Att diskutera Vad tycker du om Veteranen?
Är det något du saknar i tidningen? Vad kan vi bli bättre på? Lämna gärna tips och idéer! Gunilla Lindahl, redaktionschef
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.