Ladda ner presentationen
1
Genus i följeforskning & lärande utvärdering
Malin Lindberg Luleå tekniska universitet
2
Genus & jämställdhet i teori & praktik
Föreställningar om kvinnor & män Doing gender Kön ”görs” i interaktion mellan människor Jämställdhet Samma makt för män och kvinnor Mönster Segregering & hierarki Konsekvenser Inflytande & nytta
3
Följeforskning Löpande utvärdering Lärande utvärdering
Summativ utvärdering – Formativ utvärdering - Effektutvärdering Följeforskning Löpande utvärdering Lärande utvärdering Forskare och/eller konsulter Interaktiv forskning Gemensam kunskapsutveckling Kunskap och förändring
4
Leia Accelerator i Umeå Ett företagshotell En accelerator
Projekt Drivs av företagare Finansieras av ERUF & Umeå kommun Ska utveckla och pröva en metod… …för att accelerera jämställda företag
5
Syftet med följeforskningen
Bollplank i processen Lägga energi på rätt saker Dokumentera metoden Utvärdera metoden Utmaning urskilja kopplingen mellan insatser och resultat
6
Metoder i följeforskningen
Deltagande observation Reflektionssamtal Dialogseminarier Enkät
7
Definition av acceleration
Ökad omsättning Ökad arbetstid Ökat antal anställda Ökat antal praktikanter Ökat antal externa tjänster Ökat antal samarbeten
8
Historisk utveckling av företagsrådgivning & företagsstödjande miljöer
Jordbruk Industri Småföretagare Företagande kvinnor Främst i mansdominerade branscher… …osynliggör tjänstenäringar, kreativa näringar & kvinnor
9
Resurscentrum för kvinnor
Speglar könsbalanserade branscher… …synliggör tjänstesektorn, kreativa näringar & kvinnor Coompanion Krinova Leia Accelerator Resurscentrum för kvinnor Alternativa metoder för företagsutveckling
10
Inflytande & nytta fördelas genom
Tolkningsföreträde Inkludering Exkludering Resurstilldelning
11
Genusteorier Utformning av projekt
…inspirerat av Carol Lee Bacchi & Maud Eduards Utformning av projekt Diagnos → Antaganden → Lösning → Gynnas/missgynnas Jämställda projekt Når bortom segregering & hierarki Mannen som norm Prioritering, Samverkan, Aktörer, Branscher
12
Grundfilosofi Strategier Beståndsdelar
Från risker, konkurrens och elitism Till möjligheter, samarbete och inkludering Strategier Flexibilitet Utökade nätverk Samarbete Enkönad → flerkönad miljö Beståndsdelar Mötesplats Coachning Seminarier Konceptualisering
13
Metodens effekter 80 % har accelererat
14
Nyttan av aktiviteter
15
Förändring av genusmönster
Ekonomiska effekter Acceleration i företagen Psykologiska effekter Stärkt identitet som företagare Symboliska effekter Förändrade normer i företagande
16
Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.