Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005
2
”My Greatest Hits” (det behöver inte vara så svårt)
3
Har du förstått y = kx + m ? Excel Andragradsfunktionen? Kom ihåg: -VARFÖR?
4
Power Point Sammanfattningar/repetioner m.m
5
Grafräknaren Undersöka grafer, grafisk ekvationslösning, regression m.m.
6
Simuleringar via nätet -Derivata och kurvor? Vad gäller för en kurva om derivatan är positiv, negativ, eller noll? http://www.ies.co.jp/math/java/calc/doukan/doukan.html -Derivatans definition? Förklara med egna ord! http://www.walter-fendt.de/m11e/sectang.htm -Enhetscirkeln? Hur avläser vi sinus för en vinkel i enhets- cirkeln? Kan flera vinklar ha samma sinusvärde? http://www.ies.co.jp/math/java/trig/sinBox/sinBox.html - Rotationsvolym? http://www.ies.co.jp/math/java/calc/rotate/rotate.html
7
WWW Några favoritsidor http://www.ies.co.jp/math/java/ http://www.walter-fendt.de/m14e/ http://www-groups.dcs.st- and.ac.uk/~history/index.htmlhttp://www-groups.dcs.st- and.ac.uk/~history/index.html http://www.utb.karlshamn.se/pe/
8
Computer Algebra System (CAS) Möjligheter: Undersökande aktiviteter, upptäcka samband Kontrollera resultat Närmevärde – exakt ”Nya” upptäckter Fler kan få gå i mål Stimulerar till diskussion
9
Computer Algebra System (CAS) Erfarenheter, ”Att tänka på” Saknar läromedel, brist vid arbete samt ger att uppgifter kräver planering Kräver tydliggörande av baskunskaper och prov med räknarfri del Behöver finnas som ett kontinuerligt hjälpmedel, för bl.a. handhavandets skull Kan presentera resultat på ”oväntat” sätt
10
VARFÖR IKT? Möjliggör undersökande arbetssätt, att själv upptäcka regler och samband Stimulerar till diskussion Omväxlande Roligt!? KOM IHÅG! Bromsa upp DOKUMENTERA!! Var tydlig
11
Framtiden? Vilken väg väljer vi? ”Traditionell” metodik ↔ IKT-användning VARNING! Följande jämförelse kan uppfattas som provokativ
12
En liten jämförelse (G- elev) tid GenomgångEget arbete VarförKopierandeProblemlösningHur ”Till vad””halva och omvänt tecken, + eller - ?” ?”Härledning och exempel” Ex. Allmän andragradsekvation, pq-formeln ”Traditionellt arbetssätt” Begrepps- förståelse Kompetenser Algoritm- förmåga Problemlösn. kompetens
13
En liten jämförelse (G- elev) tid AktivitetDiskussion UpptäckProblemlösningHurHur/vad När, hur många? MetoderAlgoritmerVad fann vi? Ex. Allmän andragradsekvation ”Undersökande arbetssätt” (IKT) Begrepps- förståelse Kompetenser Algoritm- förmåga Problemlösn. kompetens Arbete Hur Ställa upp, lösa (för hand) (hjälpmedel)
14
En liten jämförelse TraditionelltUndersökande “……= 0! ” ” x = 1∙x? ” ”-p/2” ”±” ”Hur många lösningar?” ”Vilka mått ska vi välja?” “Högsta höjd ?” ”Möjliga värden på x?”
15
Min ”sanning” Lite att förlora! Det vi ev. förlorar på algoritmer vinner vi på andra kompetenser Problemlösning åt fler! Stimulerar förståelse och lust!
16
Gottfrid Wilhelm Leibniz (1646-1716) ”It is unworthy of excellent men to lose hours like slaves in the labour of calculation, which could be safely relegated to anyone else if machines were used” (1671)
17
Behöver vi vara rädda?
18
Happy IKT-ing! patrik.erixon@utb.karlshamn.se http://www.utb.karlshamn.se/pe/
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.