Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAstrid Ek
1
Om projekten Koha och Digital delaktighet Viktor Sarge, Utvecklare – Digitala biblioteksmiljöer 31 mars 2011
2
Program Del 1 – Koha Del 2 – Digital delaktighet
3
Program del 1 - Koha Maktanalys & licenser Vad är Koha och hur blev det till? Vad gjorde vi sist? Vad gör vi nu?
4
Program del 1 - Koha Maktanalys & licenser Vad är Koha och hur blev det till? Vad gjorde vi sist? Vad gör vi nu?
5
Program del 1 - Koha Maktanalys Vad är Koha och hur blev det till? Vad gjorde vi sist? Vad gör vi nu?
6
Program del 1 - Koha Maktanalys Vad är Koha och hur blev det till? Vad gjorde vi sist? Vad gör vi nu?
7
Program del 1 - Koha Maktanalys Vad är Koha och hur blev det till? Vad gjorde vi sist? Vad gör vi nu?
8
Program del 2 – Digital delaktighet Bakgrund & paraplyprojektet Ludisering av informationsflöden Digitala skyltar (inkl. demo) Mobil upptäckarglädje Egna kreativa arenor
9
Problem? Lösning Spridning!
10
Problem?
18
Ojdå, men hur många? 1 100 000 icke-användare 300 000 avhoppare 300 000 bojkottare
19
Lösning
20
Så vad skall vi göra? Syfte ”Främja ökad delaktighet och upptäckarlust i det digitala samhället genom att utveckla metoder och produkter som överbryggar avståndet mellan den fysiska och digitala arenan.” Utförare: bibliotek
21
Så vad skall vi göra?Mål ”Att identifiera metoder för att öka delaktigheten i det digitala samhället genom att med biblioteken som plattform skapa konkreta goda exempel som kan skalas och användas av fler i ett senare skede.
22
Så vad skall vi göra? Delprojekt berör alla fyra arenorna 1)Det fysiska biblioteket 2)Det omgivande fysiska samhället 3)Bibliotekets webbplats 4)Internet
23
Det fysiska biblioteket – digitala skyltar Synliggör hela samlingen – inte bara det som finns där och då Analogt likväl som digitalt Kan göras platsbundet Nyfikenhet & serendipitet!
27
Det fysiska biblioteket - digitala skyltar - Även ett spår med Arena
28
Det fysiska biblioteket – Ludisering av informationsflöden -L-Lekfullare interaktion med modern IT-teknik. T.ex. digitala sagor.
31
Internet & Webbplatsen – Egna kreativa arenor Facebook-integration. T.ex. Tipsa om lånade böcker.
34
Det fysiska samhället – Mobil upptäckarglädje Använder mobiltelefonen som ”alla” är trygga med. Mycket upptäckarglädje och lite teknik. Nytt lager av kontext
35
Det fysiska samhället – Mobil upptäckarglädje Två spår: Litteratur relaterad till platsen Platser relaterade till bef. litteratur
36
Spridning!
37
Hur sprider vi? Projektbiblioteken samverkar Kommunicerar erfarenheterna öppet under processen http://blogg.regionhalland.se/digidel http://blogg.regionhalland.se/digidel Släpper resultaten under Creative Commons och General Public License
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.