Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avRobert Falk
1
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Ingrid Briesner DET FÖRSTA ÖSTERRIKISKA MOBILITETSKONTORET MOBILITETSKONTOR EXEMPLET
2
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Mot denna bakgrund startade FGM AMOR planeringen av ett informationscenter. Det följer lyckade utländska exempel, som mobilitetskontoret i Hameln (Tyskland) och OVAS (the Dutch information centre for public transport). 1993 visade en marknadsanalys att den största begränsningen för användandet av kollektivtrafiken är svårigheterna att få information. Vem tog initiativet och när?
3
Mobilitetskontor www.transportlearning.net... att underlätta användandet av kollektivtrafik för passagerare och framtida passagerare Syftet var:... att främja andra kollektiva transportsätt, som bilpooler, samåkning och kollektiv taxi... att få fler potentiella användare att prova kollektivtrafik och slutligen ändra transportbeteende Hur som helst, det visade sig inte vara så lätt att starta på det här sättet
4
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Vedermödor Den planerade kollektiva taxin togs bort från planerna Med alla potentiella aktörer och finansiärer så visade det sig vara svårt att att få beslut om att stödja eller finansiera en del av mobilitetskontoret. Det gick i cirklar tills två strategier bröt mönstret: 2. …att söka projekt och stöd från EU. 1.…att starta med endast ett begränsat pilotprojekt 1996. Det nya hjälpmedlet kallades Verbund-Hotline.
5
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Steg för steg Detta ledde till nästa steg: Första steget – „Verbund Hotline“ (pilotprojekt, start: Februari 1996): Integrerad information per telefon för all kollektivtrafik i regionen Styria Hantering av bilpooler Financierat av the Styrian Transport Association (StVG), FGM AMOR och ett bilpoolsföretag. Drevs av FGM AMOR. Efter ett år: Verbund Hotline hade 40 samtal per dag i medel, 80% av dessa var nöjda med den nya servicen.
6
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Efter bekräftelse av EU om stöd till grundandet av första fasen av Mobil Zentral, beslutade Provinsen Styria och staden Graz att bidra till finansieringen av projektet. från „Verbund Hotline“ till „Mobil Zentral“ Verbund Hotline utvidgades till Mobil Zentral i September 1997.
7
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Mobil Zentral i Graz var det första mobilitetskontoret i Österrike. Det andra öppnades i Pongau 2001. Fler kontor planeras. Nuvarande situation Mobil Zentral är en centralpunkt i staden för att göra tillgängligheten till kollektivtrafiken lättare. Mobil Zentral utför inte trafikplanering eller lägger anbud på drift av kollektivtrafik. Mobil Zentral ger service till alla användare av kollektivtrafik och privata transporter. Den integrerade transportinformationen är det huvudsakliga målet för grundandet av Mobil Zentral.
8
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Mobil Zentral äe ett gemensamt projekt mellan AMOR, StVG, City of Graz and Province of Styria Mobil Zentral styrs och kontrolleras av en styrgrupp. Finansiärerna är medlemmar i styrgruppen. Mobil Zentral finansieras av: StVG Staden Graz Provinsen Styria ÖBB Postbus GmbH Biljettförsäljning Mobil Zentral is run by FGM AMOR
9
Mobilitetskontor www.transportlearning.net 1. Information 4. Personlig rådgivning 5. Cykling 6. Andra tjänster Funktioner 2. Kontoret i centrum av staden 3. Fritid
10
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Det gör mig galen !!! Om du vill åka från A to B behöver du ofta göra fyra telefonsamtal för att planera resan.... och om du du ändå inte får ihop resan så måste du börja om från början! Ett samtal räcker! 1. Information Varhelst du vill åka, så har Mobil Zentral information och tidtabeller för hela transportsystemet och alla transportoperatörer i Styria. Mobil Zentral känner till alla rabatter, speciaresor och erbjudanden hos ÖBB (nationella järnvägsbolaget) och hos alla bussoperatörer.
11
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Man kan få information...... per telefon... med e-post, fax eller post... eller personligen vid kontoret
12
Mobilitetskontor www.transportlearning.net 2. Kontoret i Centrum Här hittar du biljetter, reservationer och allt annat... som du kan behöva för din resa
13
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Kontoret Telefontider Mån–Fre: 8:00 - 18:00 7:00 - 19:00 Lör: 9:00 - 13:00 9:00 - 13:00 Mobil Zentral har öppet...
14
Mobilitetskontor www.transportlearning.net 3. Fritid Mobil Zentral erbjuder gratis rådgivning för planering av dina fritidsresor: Utställningar, Vandring... Promenader, Cykling,
15
Mobilitetskontor www.transportlearning.net 4. Cyklar Hyr en cykel – med eller utan cykelkärra
16
Mobilitetskontor www.transportlearning.net 5. Personlig Rådgivning Vilka försäkringar finns för cyklister? Mobil Zentral har svaret...... och om inte, så kommer de att ta reda på det åt dig! Finns några intressegrupper för cyklister och kollektivtrafikresenärer? Var kan man vända sig för att ansöka om hastighetssänkning i området där du bor? Du tar hand om en rörelsehindrad person och behöver kunskap om särskilda transportfaciliteter?
17
Mobilitetskontor www.transportlearning.net 6. Andra Tjänster Mobil Zentral utför också...... tar hand om klagomål... telefonmarknadsföringskampajer för att vinna tillbaka kunder till kollektivtrafiken... agerar som service- och informationspunkt för bilpooler... projekt (t.ex. „I stan utan min bil“)... och tillhandahåller alla former av mobilitetsrelaterade produkter
18
Mobilitetskontor www.transportlearning.net The Mobil Zentral - Shop Biljetter och reservationer Transportspel för barn Transportlitteratur Cykelkartor Tidabeller Förbrukningsvaror
19
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Personal Ledningen – 38,5 timmar / vecka 8 deltidanställda 25 - 30 timmar/vecka Utbildning Kollektivtrafik (tillgång, operatörer, tidtabeller, sammankopplade transportsystem, legalt ramverk, organisation och finansiering) Effektiv tidtabellsläsning med/utan hjälp av dator Konflikthantering Klagomålshantering Effektivt telefonerande Tidshantering
20
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Det är omöjligt att avgöra hur många kunder till kollektivtrafiken som Mobil Zentral genererar, men...... det ökande användandet visar på vikten av att erbjuda en informationstjänst för hela kollektivtrafiksystemet. Det som startade med 40 samtal per vecka, har stigit uppemot 190 samtal per dag Kontoret – från 0 till 140 kunder per dag Resultat – en framgångshistoria
21
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Nyheter... Flytt till Steinfeldhaus Mobil Zentral flyttar till ännu mer centralt läge. I augusti 2004 flyttar mobilitetskontoret till ett modernt kundcenter vid Jakominiplatz. Ett kundorienterat kompetenscenter för kollektivtrafikanvändare skapades tillsammans med Grazer Verkehrsbetriebe. ÖBB Postbus GmbH I sambans med flytten så vanns ÖBB Postbus GmbH som partner och finansiär. En anställd hos Postbus arbetar i arbetslaget på mobilitetscentret och tillför mycket med sitt kunnande, vilket är mycket fördelaktigt mobilitetscentret. Bahnerlebnis Steiermark Dessutom vanns „Bahnerlebnis Steiermark“ som samarbetspartner. I och med detta så växte mobilitetscentrets tjänsteutbud, eftersom turistattraktioner kan marknadsföras och säljas.
22
Mobilitetskontor www.transportlearning.net Framtiden Nätverk av mobilitetscenter i Öserrike. Ett nytt mobilitetscenter öppnades vid tågstationen i Bischofhofen 2001. Ytterligare mobilitetscenter planeras. Målet är ett rikstäckande nätverk av kontor. Då blir det möjligt att erbjuda kunder och potentiella kollektivtrafikresenärer hållbara transportlösningar och miljövänlig turism över hela Österrike. Mobilitetsinformation för hela landet kan erhållas genom att ringa ett enda samtal. Framtida samarbeten MZ är öppet för ytterligare samarbeten till fördel för kollektivtrafikresenären.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.