Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avCharlotta Strömberg
1
MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång. hans.mandorff@mms.sehans.mandorff@mms.se mats.lindkvist@mms.semats.lindkvist@mms.se Ärade branscharbetare, välkomna till:
2
Vad är MMS Gyllene Regler nu igen? En samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket kan används i flera olika sammanhang, tex av analysverktyg som då förväntas ge samma resultat. MMS certifierar de programvaror som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler.
3
Varför MMS Gyllene Regler nu igen? Skapar jämförbarhet mellan program, kanaler m.m. Jämförbarheten kan avse visst tillfälle eller över tiden Skapar ordning och reda för köpare och säljare på en marknad som omsätter ca 5 miljarder. Möjliggör utvärderingar av sändningsinnehållet Möjliggör kampanjuppföljning – leveranskontroll
4
MätdataLoggarKontrollfil Analys verktyg SP2 MMS databas Analys softvara WEBFTP Egna filer Overnight rapport Rapportm ms.se HotTop Internet FF2 WEB2 PG2 data program
5
Volymer i MMS databas 2009-10-19 ObjektAntal Kommentar Sända tv-program1,6 milj Från 1994 Programgrupper/serier42.000 Sända reklamspottar11,5 milj Från 1998 Sända trailers1,8 miljVissa kanaler Sända bilboards 0,9 miljVissa kanaler Reklamfilmer160.000 Gamla och nya Reklamprodukter16.000 Gamla och nya Annonsörer3.000 Gamla och nya Mediebyråer 166Gamla och nya
6
Siffror från basundersökningar Genomförs halvårsvis och omfattar varje gång uppgifter från c:a 4.500 personer. I varje tittarsiffra finns en liten bit basundersökning.
7
Tittarpass VemPanelare 10353-02 VadTV4 När18.59-19.14 HurLive VarHemmet-kök Sammanhängande tittande av panelindivid Ca 20.000 pass per dag
8
Tittarefakta Fakta om panelare 10353-02 -Ålder37 -KönMan -UrbaniseringsgradStorstad 35+ -FamiljesituationVuxen 20+ i hushåll med barn 0-6 -Dagens vikt3632 -2.600 st per dag
9
Loggar från 20 kanaler Programloggar med as-run information per program om namn, starttid och längd.Programloggar Spottloggar med as-run information per spot om bla filmkod, startttid och längd.Spottloggar
10
Målmatrisen primära kontrollvariabler Pay-matris (likadan för NoPay) 3 * 2 * 3 * 2 = 36 celler Familjesituation (3) 1 pers2+ utan barn2+ med barn Low educationLight cons123 Medium cons456 Heavy cons789 High educationLight con101112 Medium cons131415 Heavy cons161718,Pay/NoPay (2), Utbildning (2), Konsumtion (3)
11
Panelmatrisen
12
Variabelklasser och baser Vi arbetar med två olika informationskällor: basundersökning och panel. Det finns tre olika klasser av variabler i analyser och rapporter Klass 1ViktadeUniversumtal från Basu. som bas (sekundära kontrollvariabler) Klass 2FriaBastal från Basu. som bas Klass 3Intressevar.Summa vikter från panel som bas
13
Variabler klass 1 viktade Ålder/kön28 olika modulerex Kvi 40-44 Familjesituation -3-19 år -Vuxen 20-44 i hh utan barn -Vuxen 45+i hh utan barn -Vuxen 20+i hh med barn 0-6 -Vuxen 20+ i hh med barn 7-19 Urbaniseringsgrad -Storstad 3-34 -Storstad 35+ -Tätort 3-34 -Tätort 35+ -Landsbygd
14
Variabler klass 2 fria InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparaterKanal5-region
15
Variabler klass 3 typ intresse Språkfrågor Bilar, motor Djur och natur Gå i kyrkan Handarbeta, sy kläder Konst, konstutställningar Matlagning, prova nya maträtter Musik – jazz Ordna fester, träffa vänner Sjunga, uppträda, körsång Teknik, vetenskap Bygga, reparera, snickra Ekonomi, aktier, affärer Gå på bio Heminredning, måla, tapetsera, dekorera Kulturfrågor, kulturdebatt Miljöfrågor Musik – klassisk, seriös, opera Politik, samhällsfrågor Spela musikinstrument Titta på TV Trädgård, växter, odling Båtar, segling, navigering, båtliv Familj, samlevnad, relationer Gå på museum, besöka historiska platser Andra kulturer, folkliv, vanor Dansa (dansband, gammaldans, disco mm) Fotografera, filma, videofilma Gå på restaurant, café, pub Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar Vardagsekonomi, vardagsjuridik Hälsa, friskvård, sjukdomar Litteratur, läsa böcker Musik – dansband, schlager Måla, teckna Semestra i Sverige Sport/idrott – träna, motionera själv Balett, modern dans Datorer, informationsteknologi Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor Gå på teater Jakt och fiske Lotterier, tippa, trav Musik – folkmusik, worldmusik Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang Semestra utomlands Historia Kungahuset Mode, kläder, skönhetsvård Musik – pop, rock, hiphop, soul Religion, livsåskådning
16
Bas och panel och viktat och oviktat Låt oss illustrera med hjälp av HotBase: -Bas och panel för viktad variabel (klass 1) -Bas och panel för oviktad variabel (klass 2) -Paneltal (antal individer i panelen)
17
MMS Golden Rules http://mms.se/kunder/teknik/peoplemeter_regler.asp
18
MMS vanligaste tittarmått Tittartidsorienterade Räckviddsorienterade Enstaka sändningstillfällen eller snitt av ett antal sändningstillfällen av samma sort Serie av sändningstillfällen över tiden; räckvidd och frekvens
19
Vi sträcker på benen och fyller på kaffet…
20
Så här räknar vi tittartidsmått Ett sändningsobjekt har kanal, starttid och längd Vi har en stor minut-ackumulator ACKm (per målgrupp och mätobjekt) Alla tittarpass gås igenom; kanal, starttid, längd Överlappande minuter ackumuleras per målmodul och objekt. ACKm += (antal överlappande minuter)*vikt Rating% = (ACKm * 100) / ((summa vikter möjliga tittare i panelen) * objektlängd) Rating abs = Rating% av bastal el universumtal el summa vikter Tittartid = ACKm / (universumtal eller bastal) Share = ACKm *100 / ACKm_totaltitt
22
Exempel räkna tittartidsmått rating Svenska Hollywoodfruar TV3, 2009-10-12, 21.00–21.59 Panelist 123-01, vikt 3000 32år låg tv3, 20.58, 46 min 44*3000 Panelist 234-17, vikt 4000 33år hög tv3, 21.11, 30 min 30*4000 Panelist 345-02, vikt 5000 34år hög tv3, 21.44, 65 min 15*5000 Panelist 456-06, vikt 6000 30år hög tv4, 21.00, 59 min 0*6000 Målgrupp 1 (klass 1) A30-34. Befolkningsbas? Panelbas(summa vikter)? Befolkbas=Utal=294+292=586.000, Panelbas=585.998,8 (148 st) ACKm = 132.000 + 120.000 + 75.000 = 327.000 Rating i procent = (327.000 * 100) / (585.999 * 59) = 0,945799 % = 0,9% Rating i absolut ental = (0,945799 * 586.000) / 100) = 5.542 = 6 (000) Målgrupp 2 (klass 2) A30-34 högskoleutb. Befolkningsbas? Panelbas? Befolkbas=Bastal=273.000, Panelbas=248.612,7 (64 st) ACKm = 120.000 + 75.000 = 195.000 Rating i procent = (195.000 * 100) / (248.613 * 59) = 1,329409% = 1,3% Rating i absolut ental = (1,329409 * 273.000) / 100) = 3.629 st = 4 (000)
23
Från ett mått till ett annat Från rating till share Rating i absolut tal för tex Kanal 5, viss målgrupp, viss tid, i relation till totala ratingen för samma målgrupp och samma tid. (24.000 / 120.000) * 100 = 20 % share för Kanal 5 Från rating till tittartid Multiplicera med längden En rating på 2,00 % för ett visst, 60 minuter långt, program motsvarar en genomsnittlig tittartid på (2,00 * 60) / 100 = 1,2 minuter Tänk på reultatets precission!
24
Hur stort kan det bli? Vad säger publiken? Största ratingen 100% eller n st personer. Vad är n? 8.929.000 st Största genomsnittliga tittartiden per möjlig tittare för ett dygn m minuter. Vad är m? (Siffran för 2008 är 160 minuter) 1.440 minuter 8.864.000 1440
25
Räckviddsorienterade mått Vi talar nu om antal eller andel unika personer Reach (räckvidd) uttrycks i tusental eller %
26
Så här räknar vi enkel räckvidd En ackumulator för antal träffade personer ACKp (per målgrupp). Ett antal sändningsobjekt siffersätts samtidigt Alla tittarpass gås igenom; kanal, starttid, längd Om räckviddskriteriet är uppfyllt så ACKp += vikt Personen bockas av, inte räkna flera gånger, unika träffar Reach% = ACKp * 100 / (summa vikter möjliga tittare i panelen) Reach abs = reach% på universumtal el bastal el summa vikter
28
Exempel räkna enkel räckvidd Svenska Hollywoodfruar TV3, 2009-10-12, 21.00–21.59 Panelist 123-01, vikt 3000 32år låg tv3, 20.58, 46 min 44*3000 Panelist 234-17, vikt 4000 33år hög tv3, 21.11, 30 min 30*4000 Panelist 345-02, vikt 5000 34år hög tv3, 21.44, 65 min 15*5000 Panelist 456-06, vikt 6000 30år hög tv4, 21.00, 59 min 0*6000 Räckviddskriterium: minst 3 sammanhängande minuter Målgrupp 1 (klass 1) A30-34. Befolkbas=Utal=294+292=586.000, Panelbas=585.998,8 (148 st) ACKp = 3.000 + 4.000 + 5.000 = 12.000 Reach i procent = (12.000 * 100) / 585.999 = 2,047785 % = 2,0 % Reach i absolut ental = (2,047785 * 586.000) / 100) = 12.000 = 12 (000) Målgrupp 2 (klass 2) A30-34 högskoleutb. Befolkbas=Bastal=273.000, Panelbas=248.612,7 (64 st) ACKm = 4.000 + 5.000 = 9.000 Reach i procent = (9.000 * 100) / 248.613 = 3,620084 % = 3,6 % Reach i absolut ental = (3,620084 * 273.000) / 100) = 9.883 st = 10 (000)
29
På riktigt Program A3-99 Rat [Tot] A3-99 Rat [Tot] % A30-34 Rat [Tot] A30-34 Rat [Tot] % a30- 34högskol Rat [Tot] a30- 34högskol Rat [Tot] % SVENSKA HOLLYWOODFRUAR96410,88314,23613,3 Univ8929 586 273 Panel2207 148 64
30
Standard för räckvidd enstaka sändning av något slag MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är: Sett något allsminst 1 min Sett programminst 3 sammanhängande min Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min Det finns även en %-metod, tex sett minst 10 %, inte nödvändigtvis sammanhängande
31
Rekommendation för nischkanaler MMS rekommendation är: Sett något alls under en månad, reach 1+ om minst 1 min Snitta gärna ett antal program av samma slag i stället för ett redovisa siffra för ett enstaka program.
32
Räckvidd över tiden; veckoräckvidd kanal Följa en uppsättning panelindivider över tiden Serien utgörs av veckans sju hela dagar Torsdagen blir paneldag Beräkning av antal träff per panelindivid och veckodag Reach 15 minut Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+ NBD-korrigering kompenserar och förvirrar
33
Räckvidd över tiden, många sändningar; reklamkampanj Följa en uppsättning panelindivider över tiden Mittendagen eller närmast senaste Beräkning av antal träff per panelindivid Reach 1 minut Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+ 2+ 3+ Genomsnittlig frekvens 3,1415 NBD-korrigering kompenserar och förvirrar
34
Så här räknar vi räckvidd och frekvens Panelpersonerna bildar en stor tabell i datorns minne. För varje träff, tex sett reklamspott, så adderas en räknare upp för aktuell panelare. När hela kampanjen eller serien körts igenom vet vi för varje panelare exakt hur många avsnitt/spottar som setts. Vi kan nu beräkna absolut frekvens, exempelvis mängden med tre träffar, utryckt i procent (trp) eller absolut tal. Vi kan också beräkna träffarna kumulativt, dvs minst ett antal träffar, tex minst 1 träff, 1+. Genomsnittliga frekvensen, dvs genomsnittligt antal träffar per person, tex 3,1415, beräknar vi genom att dividera totala antalet träffar med antalet bidragande personer. Vi kan också beräkna allt detta ”under resans gång”, tex spott för spott, och då studera de framväxande värdena.
36
NBD-korrigering på gott och ont I avsikt att kompensera för avsaknaden gäster och för internt bortfall så föreskriver MMS Gyllene Regler användning av en formel för ”Negative Binominale Distribution” NBD Formeln använder skillnaden mellan ”true rating”, den vanliga, och ”raw rating” från paneldagens panel. Resultatet blir en förskjutning av frekvenskurvan åt höger, dvs antalet med låga frevkenser minskar och antalet med höga frekvenser ökar. Det är det goda. Det onda är att när kampanjer redovisas spott för spott så kan räckvidden sjunka, lagt kort ligger inte.
38
Tidsförskjutet tittande, certifiering, mm www.mms.se/timeshift
39
Tack alla TV-proffs, tack för att ni kommit Nästa akademi: Panelen Onsdag 4 november
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.