Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster
Anne Månsson
2
Det tar tid att hitta För några år sedan kom en forskargrupp vid Berkeley University fram till att den sammanlagda mängd information som lagras årligen översteg fem exabyte, eller fyra miljarder gigabyte, och att mängden fördubblas var 12:e till 18:e månad. Det innebär att det i dag finns omkring 100 zettabyte unik information i världen Källa:
3
Öar av information HUR hittar jag? Frågar du någon du känner?
Dokument -arkiv C-disk G-disk Internet Intranät Verksamhets- system Frågar du någon du känner? HUR hittar jag? E-post Post-it Kompetens och erfarenhet Pärmar Telefonkatalog
4
Sociala samarbetsverktyg för att hitta det du söker!
Nå informationen från alla håll
5
Dela dina länkar BOKMÄRKEN
Peka ut information oavsett källa (Notes, webb, filserver) Använd beskrivningar för att komma ihåg och hjälpa andra att återanvända dina bokmärken Använd taggar (etiketter) för att snabbt hitta bokmärken BOKMÄRKEN
6
Dela (eller spara egna) filer
FILHANTERING Undvik att fylla e-postlådorna Dela dokumentet med alla eller utvalda personer Hitta dokumentet med hjälp av taggning (etiketter) Kommentera dokument
7
Skapa egna ”webbsidor”
Enklare verksamhetsstöd Handböcker Rutinbeskrivningar Skapa gemensamma utkast till verksamhetsdokument Länka till relevant information Wiki
8
Skapa gemensamma att-göra listor
AKTIVITETER Skapa enklare process-stöd Fördela aktiviteter till andra Skapa mallar för återkommande aktiviteter
9
Andra moderna samarbetsverktyg
Skriv mötesprotokollen som blogg-inlägg istället för att skicka e-post Använd bloggar för att sprida nyheter och information inom olika verksamhetsområden eller organisationer Skapa debatt och diskussioner om aktuella ämnen BLOGGAR FORUM Frågor och svar Avlasta supportfunktioner genom självhjälp
10
Samla in idéer Samla in idéer Rösta på dina favoriter
Kommentera och förbättra >> Välj ut de bästa idéerna!
11
Samla information i ett sammanhang
Gemenskaper Samla alla funktioner i gemenskaper med olika målgrupper Projekt, ämnesområden Publika eller skyddade
12
Hitta personer och bygg ditt eget nätverk
Företagsetiketter ärende arkiv åtkomst avtal avtalsansvarig avtalshanteringsmodulen diarieföring diariet dokument e-post elektronisk enhet exportera funktion handläggare handling kommunfullmäktige länk lis logga modul organisation projektrum pul skicka sparas statistik synpunkt synpunktshanteringen sysadmin system verksamhet Använd taggmolnet för att hitta personer med samma kompetens Hitta kontaktuppgifter till ”Lisa”. Se hennes bokmärken, filer, wikis etc och sök vidare därifrån Lägg till kollegor i ditt personliga nätverk Sök kontaktuppgifter till ”Lisa” Hitta personer i ”Lisas” nätverk
13
Värdet av information Centrala investeringar i Intranät
Dokumenthanteringssystem Ärendehantering Process motor Hur hanteras detta? Lokal verksamhetsinformation Lokala rutinbeskrivningar Enklare process stöd Informationsvärde Informationsbehov
14
Var finns organisationens information?
15
Kom igång! Vi är med er hela vägen:
Inspirationsworkshop: Låt en av våra specialister inspirera er under en halvdag. Ni får erfarenheter från området och andra kunder samt allmänna trender. Det här är en perfekt start på ett förändringsprojekt Visionsworkshop: Definiera vision och mätbara mål Pilot / utvärdering: tekniska miljöer och införandestöd för att styra mot målen. Mätverktyg och uppföljning Verksamhetsstöd: Förändra arbetssätt och företagskultur ( Anne Månsson | LogicaLive Proposition Owner Business Consulting | Logica Sweden T: | M: Grafiska vägen 22, GÖTEBORG | Sweden Peter Frodé | Solution Sales Business Consulting | Logica Sweden M:+46 (0) Augustendalsvägen 21, Stockholm | Sweden |
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.