Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
LDC Programförmedling
2
Programförmedlingens syfte
Programförmedlingens syfte - Rätt licensiering - Kostnadseffektivitet
3
Endast programansvariga får beställa
Endast programansvariga får beställa För att en institution skall få möjlighet att köpa licenser via programförmedlingen, måste en programansvarig utses på institutionen och ett licensavtal undertecknas Avtalet reglerar institutionens ansvar gentemot LDC och programleverantörerna
4
Nya licensavtal Mac OS X Apple Maintenance Program (AMP)
Nya licensavtal Mac OS X Apple Maintenance Program (AMP) Avtalsperiod: Nedladningsavtal med Alfasoft AB SigmaPlot 12 (Win) Adobe Lunds universitet Campusavtal Avtalsperiod: Microsoft Select (Volymavtal) Avtalsperiod:
5
Apple Maintenance Program (AMP)
• Licenserna kommer att kosta 329 kr och dessa distribueras genom programförmedlingens portal Alla uppdateringar av operativsystemet som släpps under avtalsperioden ingår • Väljer vi att inte förnya avtalet, äger vi den senaste versionen av operativsystemet vid AMPs slutdatum • Ingen delegation av serienummer behövs, dock ska imagen av operativsystemet ligga på programservern
6
Mac App Store • Lion kommer att kosta 229 kr men den ska distribueras endast via Mac App Store och licensen gäller endast för en version och den får en unik serienummer Varje användare måste registrera ett Apple ID, knyta ett kreditkort till det, köpa programmet via sitt kreditkort och från sin dator ladda ned en Lion image på 4-5 GB över Internet Även om vi betalar något mer i början kommer vårt avtal att ge mer till Lunds universitet i form av rätt licensiering och flera versioner under avtalsperioden
7
Adobe Campusavtal Artiklarna finns under Adobe Campus LU Användning på bärbar dator eller hemdator ingår i Adobe licensen under förutsättning att programvaran på den bärbara datorn eller hemdatorn inte används samtidigt som programvaran på den primära datorn Alla licenser som ingår i vårt Campusavtal är oberoende av språk, plattform och version till skillnad från en normal Adobe licens En Adobe licens ger rätt att köra programvaran på obestämd tid eftersom det är en evig licens
8
Microsoft Select Selectavtalet täcker alla produkter som inte ingår i Campus Windows terminal server CAL licenser och Visual Studio ingår inte i Campusavtalet Skillnaden mellan Select- och Campus är att en Campuslicens är en hyrlicens där underhålls- och uppgraderingsprogram ingår En Campuslicens kräver att licensen avinstalleras om avtalet upphör medan en Selectlicens ger rätt att köra programvaran på obestämd tid eftersom det är en evig licens och Software Assurance kan förnyas vid avtalsförnyelse
9
LDC Programförmedling
LDC Programförmedling Support Leverantör Licensadministratör Programansvariga Fakta om ServiceDesk: ServiceDesk är SPOC – Single Point of Contact för alla LDCs levererade tjänster ServiceDesk registrerar alla inkomna ärenden, prioriterar ärendet, utser ansvarig, bevakar och åtgärdar inom uppsatta tidsramar ServiceDesk är strukturerade med en First line, en Second line och tjänsteansvariga och leverantörer som third och fourth line. First line= de som sitter och tar emot telefonsamtal, bevakar web, mail osv. Second line= tillhör också SD organisationen men sitter inte i first line. Jobbar istället med ärenden som SD har ansvaret för men som man inte lyckats lösa vid första kundkontakten. First line och second line= Service Desk Koordinator ”stridsledningsofficer” den som följer, eskalerar fördelar uppgifter osv i SD. Koordinatorn är nyckelpersonen. Kommunicerar med third och fourth line samt användarna om incidenter inte hinner åtgärdas inom bedömd tid. Third line= IT organisationen. Indelad i olika kompetens/ansvarsgrupper till vilka ärenden skickas beroende på ärendeklass och om SD inte har som uppgift att lösa dem eller inte kan alternativt hinner med. Foruth line= Leverantörer m.m. utanför den egna organsiationen. Våra kunder är alltid välkomna att kontakta vår ServiceDesk med supportfrågor eller felanmälningar. Programförmedlings ambition är att alltid leverera hög kvalitet till våra kunder. Kvaliteten säkerställs genom att arbetet genomförs enligt fördefinierade processer och rutiner enligt ITIL. LU ServiceDesk
10
Summering Programförmedling: Rätt licensiering Enkelt processflöde
Summering Programförmedling: Rätt licensiering Enkelt processflöde Lätt tillgänglighet Kostnadseffektivt Programförmedlings uppgift är att skaffa och hantera förmånliga centrala licensavtal. Vi strävar alltid efter att ge våra kunder en god service och ha en god dialog med leverantörerna och intressenter samtidigt som vi hjälper institutionerna att kostnadseffektivt ta kontroll över sina licenser och undviker att bli mål för en revision och juridisk påtryckning.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.