Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLinnéa Öberg
1
Kommunikation och marknadsföring i Heureka 29.4.2010 Lea Tuuli Kommunikationsdirektör
2
Kommunikationsavdelningen består av: Marknadsföring Kundservice Vattenfall Planetarium
3
Marknadsföringsstrategi Ge alltid en orsak att komma igen! Heurekas marknadsföringselement: Temporära utställningar : Mord i Heureka 30.1.- Vetenskap förändrar världen 16.4.- Vattenfall Planetarium: Svarta hål 19.2. Vägen till stjärnorna 1.9.- Kaluaka’hina (speciellt för småbarnsfamiljer) Huvudutställningen och vetenskapsparken Galilei (öppen 1.5.-3.10.) Fortgående programverksamhet; föreläsningar, temaveckor, specialevenemang o.d
4
Hur har vi tänkt det? För vart och ett element behövs: -inledning = lansering -påminnelse = fortsatt reklam i olika och varierande medier -webbsidorna - presskonferens och meddelanden, fotobank
5
Och vad annat behövs… Heureka är öppet 362 dagar per år => besökare behövs varje dag Marknadsföring och PR skall göras också säsongvis: Vintersmester för finska skolbarn (8-10) Sommarsemester (26-31) Höstloven (41-43) Julloven (52-1) Ryska och estniska semesterveckor
6
Vilka åtgärder? -TV-kampanjer (Mord i Heureka, februari, Vetenskap på ett klot, Mord i Heureka, Kaluaka’hina, juni-juli, Mord i Heureka, Kaluaka’hina, december- januari) -Radiokampanjer (kommersiell radiokanal SuomiPOP, årsavtal), Mord i Heureka, februari-mars, Vetenskap förändrar världen, april-juni, sommar i Heureka, juni-augusti... -Annonsering -Mässor, work-shops, turnéer, enskilda evenemang: i Finland, Estland, andra baltiska länder, Ryssland, Sverige, Polen… -Broschyrer: finska-svenska-engelska, ryska-estniska-engelska, 80 000 st./år -Annonsering utomhus: jättetavlor, lakan i bron, Abbribus-tavlor mm. -gemensamma projekt med andra attraktioner inom huvudstadsregionen -Internetsidorna www.heureka.fi, Facebook, You Tube, viktiga portalerwww.heureka.fi
7
Resurser i kommunikations- avdelningen Marknadsföring Personal: 5 + 1= Marknadsföringschef Marknadsföringsplanerare Försäljningssereterare Specialplanerare, heureka.fi Växel Kommunikationsdirektör Budgetresurser: 374 000 € - operationellt 755 000 € - totalt
8
Kundservice Personal: Biljettförsäljning 1, Kundservice/vaktmästare 3, Deltidsarbetare (pool) Kundbetjäningschef Budgetresurser: 325 000 €, totalt
9
Vattenfall Planetarium Personal: AV-tekniker (3), planetarieoperatörer (2) Plus deltidsoperatörer (pool) Teaterchef Budgetresurser: 505 000 €
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.