Ladda ner presentationen
1
Patric Elmén
2
samtalssvårigheter
3
Företagslogik Medielogik Sekretess Hemligt är skumt Störst är bäst David mot Goliat Rationell Emotionell Sakfrågor Personfrågor Positivt fokus Kritiskt fokus Abstrakt, generell Specifikt, exempel
4
Information Särintresse Allmän Drama
5
Information Särintresse Allmän Drama
8
Nyhetsvärdera
9
Vad är en nyhet? Ovanligt
10
Nyhet - ovanligt
11
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat
12
Nyhet - oväntat
13
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt
14
Nyhet – okänd utgång / konflikt
15
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet
16
Nyhet - närhet
17
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet
Personifiering
18
Nyhet - personifiering
19
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet
Personifiering Allmänintresse (pliktinformation)
20
Nyhet – Allmänintresse (pliktinformation)
21
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet
Personifiering Allmänintresse (pliktinformation) Bildmässig
22
Nyhet - bildmässig
23
Nyhet - bildmässig
24
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet
Personifiering Allmänintresse (pliktinformation) Bildmässig
25
Så fixar du relationen Lär känna enskilda reportrar och redaktörer
Arbeta långsiktigt och kontinuerligt Använd verktygen: Pressmeddelande, pressfrukost, seminarier, pressvisningar… Omvärldsbevaka Skapa Q&A:s Sätt mål – gör upp planer för att nå dit
26
Pressplanen Bakgrund – vad planerar vi Ansvarsroller – vilka gör vad
Mål – vad ska vi uppnå Nuläge – hur ser det ut nu Målgrupper – vilka ska vi nå med vad Strategi – hur ska vi kommunicera, vilka val gör vi Kommunikativ plattform – vad ska vi säga och hur Aktivitets- och tidplan – vem gör vad och när Investering – pengar och personal Utvärdering – nådde vi fram?
27
Så mäter du Effekt – exponering
Nåddes rätt målgrupper? Mäts med innehållsanalys på mediekartan? Följder - förståelse - Mäts med fokusgrupper, djupintervjuer (telefon, mail, personligt) Verkan – attityd- & beteendeförändring - Före och efter-studier, etnografisk analys, multianalys av data
28
Utmaningar för kommunikatören
Nya medier – ny kunskap Gränserna mellan internt och externt suddas ut Högre tempo! Har vi tid? Strateg och/eller producent? ”Renässansmänniska” nya medier: känner ni att ni fixar det?, kan ni starta blogg, twitterkonto, måste ni starta twitterkonto Strateg/producent – eller både och. Du kan inte vara webbredaktör och inte kunna svara på publikens frågor. Det inbjuder till maktkamp i organisationerna. Ni måste vara både och. Känner ni igen er?
29
Utmaningar för organisationen
Mediebruset ökar Kommunikationsvägarna blir fler Varumärket allt viktigare: ”Allt kommunicerar” Svårare nå målgruppen? Sociala medier – dröm eller mardröm? Medarbetarna ställer nya krav: Facebook på arbetstid, startsidan Kunderna ställer nya krav. Mer plålästa. Väntar inte på budskap, surfar, tar reda på grejer som tidigare bara du visste Sociala medier – dröm eller mardröm?
31
Svarskarta?
33
När ska man kommentera?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.