Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLinnéa Göransson
1
1
2
Nortel Confidential Information BUSINESS MADE SIMPLE 2 Nortel Unified Communications Asko Hotakainen Senior Sales Engineer NCTS, NCDS
3
3 Unified Communications •Nortel’s strategi för integrerad kommunikation •Vad är Unified Communications •Fördelar med Unified Communication •Några exempel •Nortel’s Partnerskap inom UC •ICA - Nortel / Microsoft •Nortel / IBM
4
4 Integration Services Business Optimized Networking Business Optimized Communications Unified Communications Business Applications SOA Secure, Mobilize, Accelerate, Converge and Extend Nortel’s Enterprise Transformation Strategy Strategin •I grunden Unified Communications •Integrerar övriga affärs- applikationer genom SOA •Tillhandahåller nätverket och applikationer för att uppnå kundens mål •Levererar tjänster nödvändiga för design, implementatition samt administration. •Hjälper till med att lösa kundens affärsutmaningar samt skapar strategiska partnerskap.
5
5 Kommunikations Understödda Applikationer Användar Initierad Händelse Initierad Verksamhets Produktivitetet Enkelhet & Effektivitet Unified Communications (SIP) Enhetliga gränssnitt Multimedia Applikationer Person/Grupp Produktivitet Var som helst När som helst Valfri enhet Fas 3 Affärs-Applikations Konvergens Nortel’s Communication Evolution for Enterprise Transformation Verksamhets optimerad kommunikation Fas 2 Kommunikations Konvergens IP Telefoni VoIP Nätverks Konsolidering Totalkostnad & virtualisering Konvergerat Data Nätverk Verksamhets Optimerat Nätverk Värde Fas 1 Nätverks Konvergens
6
6 •Vad är Unified Communications? •Trender i övrigt...
7
7 Unified Communications & Collaboration - en definition Unified communications utnyttjar samma infrastruktur för e- post, snabbmeddelanden, närvaroinformation, webbkonferenser och internettelefoni Collaboration är ett sätt att effektivt nå personer och dela information som stöds av automatiska arbetsflöden En infrastruktur som stödjer kunskapsarbetaren att driva innovationer, utveckla kundrelationer och bygga nya partnerskap
8
8 Vad är på gång? Meddelandetrender E-post har blivit det mest använda verktyget för affärskommunikation E-post spelar en vital roll för företagens regelefterlevnad (de flesta rättsprocesser med företag inblandade handlar om oförmåga att hämta tillbaka e-post) Snabbmeddelanden kommer att gå om e-post som internt kommunikationssätt under de närmaste åren ? Närvaroinformation kommer att spela en allt viktigare roll när man bestämmer hur man ska kontakta en kollega, kund eller partner
9
9 Vad är på gång? Konferenstrender Alltför ofta plågas vi av ineffektiva möteskulturer. Möten med för många deltagare för att de ska vara effektiva och som dessutom tar för lång tid. För att delta i möten reser vi långa sträckor, ibland tvärs över länder och t.o.m. kontinenter. Planera en webbkonferens med hjälp av den vanliga kalendern och skicka ut inbjudningar till mötet direkt Delta i mötet genom att klicka på länken i kalendern när det börjar Delta i konferensen med hjälp av ljud och/eller video Dela mötesdokument och presentationer Vid behov spela in/arkivera mötet Istället kan vi...
10
10 Nortel Unified Communications & Collaboration Förbättrad kreativitet Minskade ägande- kostnader Ökad produktivitet
11
11 Ökad produktivitet •Ägna mindre tid åt att resa till möten; kortare, effektivare möten och bättre kommunikation •Välj lämpligast tid och kanal för kommunikationen utifrån mottagarens närvaroinformation •Högre hastighet i kunskapsarbetarnas arbete med idéer, uppgifter och projekt, osv. •Ett enda enkelt användargränssnitt Ökad produktivitet Förbättrad kreativitet Minskade ägande- kostnader BUSINESS MADE SIMPLE
12
Nortel Confidential Information BUSINESS MADE SIMPLE 12 Förbättrad kreativitet •Skapa virtuella grupper och grupprum kring dagliga aktiviteter som säljprojekt, nya utvecklingsprogram, kundprojekt mm. •Få de bästa hjärnorna att arbeta tillsammans, oavsett var de befinner sig eller om de är anställda av dig, av din kund eller partner. •Utveckla idéer i grupper och sociala nätverk, testa och vidareutveckla idéerna i ’communities’ och sociala nätverk Ökad produktivitet Förbättrad kreativitet Minskade ägande- kostnader
13
13 Minskad total ägandekostnad (TCO) •Minskade resekostnader, utställningar utbytta mot webbcasts •Minskade kostnader för mobilanvändande när röstmeddelanden och interna samtal flyttas till företagets e-post, WLAN, VoIP och röstnätverk •Investeringar i fasta telefoner kan minskas?!, de flesta av företagens anställda har tillgång till mjukvarutelefoner och mobiler BUSINESS MADE SIMPLE Ökad produktivitet Förbättrad kreativitet Minskade ägande- kostnader
14
14 •Några exempel på UC tillämpat i vardagen •Sjuk och hälsovård •Finans industrin •Ensamarbete
15
15 Unified Communications inom sjuk- och hälsovård Akutfall, Baylor Healthcare Fördelar: Ökad produktivitet med 25%. Patientens väntetid minskas 3 Röntgenbilder tas, lagras och ett meddelande skickas till doktorns bärbara dator för att snabbt kunna ställa en diagnos. 2 Systemet skickar beställningen som ett textmeddelande till en ledig röntgen- teknikers handenhet. Patienten behöver en röntgenundersökning. Via Unified Communications, lägger läkaren en beställning (innehållande patientens namn, tillstånd och plats (via RFID)) 1
16
16 Unified Communications inom Finansindustrin Kund service scenario 2 Kontorschefen kommer personligen ner och hälsar herr VIP välkommen. En Collaboration session startas under tiden med den centralt placerade rådgivaren Fördelar: Ökade intäkter genom kunskap om kunden samt genom att säkerställa att nödvändiga resurser finns tillgängliga. 3 Herr VIP bjuds in på kontoret. En video konferens hålls med rådgivaren och affärskontrakten skrivs under. Herr VIP kommer in på bankkontoret. RFID kretsen på hans kredit kort triggar SMS/IM till kontorschefen och hans portföljansvariga rådgivare 1
17
17 Unified Communications för social arbetare Säkerhet för socialarbetare Fördelar: Förbättrad trygghet och säkerhet för ensamma socialarbetare 2 Larmoperatören mottar ett textmeddelande med information om mötet, samt lokation (via GPS), en klocka startas och närvaroinformationen (Presence) uppdateras. Den ensamme socialarbetaren anländer till mötesplatsen och uppdaterar lokaliseringssystem via sin mobilenhet. 1 3 Om kvittens inte mottages inom stipulerad tid initieras olika former av aktiviteter, samtal rings och ett textmeddelande skickas med lokaliseringsinformation (URL, GPS baserad) till larmoperatören
18
18 •Partnerskap inom UC
19
19 Innovative Communications Alliance Joint Development Center Unified Communication Partnerskap
20
20 Partnerskap för att nå slutanvändaren Gartner Dataquest E-mail & Calendaring – June 2006 IBM 44% Microsoft 46% Other Global marknadsandel av: epost & kalender hos användare 2007
21
21 Innovative Communications Alliance Nortel och Microsoft Accelerera införandet av Unified Communications R&D Go-to- Market Services • 1000+ kunder • 900,000 användar licenser • 100+ demo center • Microsoft Gold Partner • 120 MCSE’s • 40 Exchange UM experter • 100 OCS experter • Gemensamma Collaboration Centers • Publicerad gemensam utvecklingsplan för UC • Gemensam R&D strategi
22
22 The Innovative Communications Alliance Journey Transformerad Integrerad •Unified Communications genom hela affärprocessen •Användar fokuserade lösningar •Konvergerade applikationer och nätverk •Gemensamma användargräns- snitt •komplex IT miljö •Flera olika användargräns- snitt Segmenterad Mjukvaru-baserad UC plattform Bredd på portfölj Enkel installation och hantering Enhetlig funktionsrik klientKonvergerad mobilitet En katalog och identitet Skydda Investeringar Gemensam R&D En support kontakt
23
23 Microsoft Nortel Värdeadderande affärsapplikationer Office Communicator användargränsnitt OCS 2007 och Active Directory Business grade telephony Microsoft Office och Exchange Produktivitets Applikationer En klient Konferans & Contact Center IP PBX Business Optimized Network En presence server och en katalog Alltid tillgängligt, intelligent nätverk Användarfokuserad, funktionsrik unified communications implementerat på ett affärsoptimerat nätverk ICA kombinerar styrkan hos Nortel och Microsoft
24
24 IBM Alliansen •Avtal skrevs i September 2007 •Dra nytta av respektives teknologier •Applikations kärna med WebSphere Application Server •Telekom Integration med Lotus Sametime •Primär SI Partner •Vertikalt Fokuserad Marknads Modell Accelerera introduktionen av Nortel Communications Enabled Applications People Processes Information
25
25 UC Desktop med IBM Lotus •Click to call •Sametime användare kan ringa via ikon och knappsats på Sametime klienten •Click to call och telefoni presence tillgängligt i Lotus Notes •Telefoni integrerat med MCS, CS1000, Cisco och Tandberg •Click to Text •Skicka textmeddelanden från en web service, med andra Sametime användare •Aggregerad presence •On-hook/off-hook status på Nortel telefoner visas i Sametime •Extraction av Sametime presence till en aggregerad presence Web Service
26
26 Sametime Telefoni Integration •Telefoni presence •Click-to-call från… •Kontakt listor •Samtals log •Email •Mötesbokningar •Click-to-conference •Ad hoc audio & video konferans •Fler-vägs video •Samtals kontroll •Intelligent samtalsstyrning •Inkommande samtal •Mjuk & hård telefon
27
27 Nortel Communications Enabled Business Applications •The Nortel Agile Communication Environment allows communications feature to be incorporated into business applications Communication Services •Contextual Presence & Routing •Location information •Initiate Call / Conference •Instant Messages •Call Center / IVR •Network/Service Policy IT Business Applications •Online Sales and Ordering •Web forms & applications •Customer interaction portals •Self-service kiosk •Sales force automation •Work force scheduling •Order tracking •Unified Com.
28
28 Nortel Portfolio Elements: A Comprehensive Environment For CEA Infrastructure SOA Applications and Middleware Abstraction Layer Customization Services Nortel Call Server/ Softswitch Nortel Data Products 3 rd Party Data Products 3 rd Party Call Server/Softswitch Media Servers 3 rd Party Servers Nortel IMS Server WebSphere Application Server Nortel Agile Communication Environment Other Partners Application Development EnablementDeploymentConsultancy
29
29 Nortel Agile Communication Environment: A Comprehensive Environment For CEA Nortel Call Server/ Softswitch Nortel Data Products 3 rd Party Data Products 3 rd Party Call Server/Softswitch Media Servers 3 rd Party Servers Nortel IMS Server WebSphere Application Server Nortel Agile Communication Environment Other Partners Consultancy Application Deployment EnablementDeployment Infrastructure Abstraction Layer SOA Applications and Middleware Customization Services Nortel Agile Communication Environment Adapters Orchestration RT Services Policy Comms. Components Presence query and status Location query and status Context …….
30
30 Nortel ACE for UC Desktop C2C, Presence SIP Tandberg physical client User Desktop Enhanced web based corporate directory with c2c & presence Active Directory Presence, C2C, Tandberg Directory Web Services TR87 SIP SIP Nortel Agile Communication Environment Sametime Server Sametime Lotus Notes Web Server 7960 TANDBERG VCS
31
31 Nortel Unified Communications Öka kreativiteten genom att utveckla idéer inom sociala nätverk Vårda och stärk partnerskap och relationer Effektivare möten och förbättrad kommunikation Färre och lägre kostnader för resor och därmed bidra till en bättre miljö
32
32 Nortel Unified Communication TACK
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.