Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLina Eklund
1
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg
2
Metodbeskrivning högstadieskolor i Stockholms stad, totalt 116
strategiskt urval, 40 skolor fördelade i innerstad och förort breddat urval, 15 skolor i några kranskommuner inkluderades mha kontaktperson slutligen 9 intervjupersoner 1 provintervju, inkluderades senare kvalitativ studie
3
Intervjupersonerna de flesta var barnsjuksköterskor
övervägande delen hade erfarenhet av barnsjukvård 5 hade arbetat > 10 år, varav 1 > 20 år 2 hade arbetat ca 2 år
4
von Wrights handlingsteori
vilja plikt förmåga möjligheter
5
Psykisk ohälsa stress familjesituationen mobbning trötthet/sömnproblem
missbruk psykiatrisk/neuropsykiatrisk ohälsa
6
Vilja vilja arbeta med ungdomar
vilja påverka och utforma sitt arbete utifrån sig själv ”vilja att göra mer” vilja att hjälpa/vilja att vara en trygghet
7
Plikt elevhälsoarbetet lagar och regler
8
Förmåga ha tålamod, envishet och intresse vara lyhörd
skapa relationer med eleverna fokusera på det positiva
9
Möjligheter kontakten med eleverna/få förtroenden samarbete
hälsosamtal
10
Citat ”Man ville vara en vuxen som var tillgänglig.”
”En del är ju väldigt kontaktsökande. Både från de här allra tuffaste killarna till små tjejer som sitter och gråter. Många söker sig till mig.” ”Jag tror på det här med att visa, ge beröm, att prata om de positiva sakerna. Att se till det istället för att man har för mycket fokus på det som är dåligt. Att se det som är bra.” ”Jag upplever det här mycket på skolan att man är en ventil, en viktig ventil för många barn helt enkelt. Som en vuxen att verkligen prata med och anförtro sig åt.”
11
Avslutande citat ”Det handlar om att se mig, se mig, se mig! Det skriker jättemånga barn om och när man tar tag i det och man ser dem då brukar det bli bra.”
12
Tack för mig!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.