Ladda ner presentationen
1
E-hemtjänst Hemtjänst på nytt sätt
Mats Rundkvist Västerås stad
2
E-hemtjänst – vad är det?
3
Västerås stad 140 000 invånare 7 000 över 80 (11 000 år 2029)
Äldreomsorgsbudget 1 Mrd kr Beställar/utförar modell LOV - Kundval i hemtjänst, 50% externa leverantörer
4
Några begrepp E-hälsa Välfärdsteknologi IKT-stöd E-hemtjänst
5
Tre roller för staden i Västerås
Använda välfärdsteknologi Möjliggöra för medborgarna att ta eget ansvar Samverka med innovatörer kring utvecklingen
6
Behovsstyrt IKT-stöd Individcentrerat Partnerskap Verksamhetsnära
Implementering Teknikneutralt
7
Att låta äldre möta teknik
Första mötet Fodervärdar Test i skarpt läge
8
Fyra funktioner Fast eller portabel bildtelefoni Text- och bild-
meddelanden Fast eller portabel bildtelefoni Kameratillsyn Mobil fjärrstyrd bildtelefoni
10
Vem kan få e-hemtjänst? Eget önskemål Hemtjänst eller boendestöd
Ordinärt boende Där e-hemtjänst blir ett lika bra eller bättre stöd än hembesök
11
Stödfunktion för välfärdsteknologi
Utbildning & handledning Introduktion & Support Utbildning & support Kunskapsresurs Bistånds- handläggare Hemtjänst Stödfunktion för Välfärdsteknologi Stödfunktion för Välfärdsteknologi
12
Etik – Juridik – Säkerhet
13
Vem ska vi fråga? Vill jag ha stöd och omvårdnad av en robot?
Är jag beroende av stöd och omvårdnad? Vad säger de som är beroende av stöd och omvårdnad?
14
MARIA Rune berättar om sina fördelar Har stärkt hans självständighet och intigritet Edit - Trygghet Etik
15
Juridik KL LSS SoL PDL LEK PuL / SoL-PuL Likabehandlings-principen
Biståndsbeslut Verkställighet Dokumentation Samtycke PuL / SoL-PuL Behandling Personuppgift Informations-säkerhet LSS PDL LEK
16
Server IKT Trådlös router INTERNET LEVERANTÖREN Inställningar
BRUKARE IKT Inställningar Trådlös router INTERNET Server PERSONAL IKT-progam i personalens dator IKT-program i den anhöriges dator ANHÖRIG
17
Säkerhetsrapporter En intern En publik Granskar våra lösningar
Sekretessbelagd En publik Beskrivande bakgrundstext Kravkatalog Frågeunderlag beställare – leverantör Kommer snart att publiceras
18
Undvik dikena FÖR LÅGA KRAV ↓ Integritetsintrång Olagligt
Ge dåligt rykte FÖR HÖGA KRAV ↓ Inte kunna använda Aldrig lära oss Ingen praxis skapas
19
Välfärdsbredband Kravet att individen själv ska hålla med internet har varit en tröskel Bredband ≠ Internet Använd kabeln in i hemmet för bredbandsbaserade välfärdstjänster Enklare, säkrare, driftsäkrare
20
Ekonomi Kostnader Kostnadsminskningar Teknik Personal Utbildning
Minskade transporter Minskade behov Effektivare insatser
21
300 eHemtjänstanvändare
22
300 eHemtjänstanvändare Kostnad 5,3 Mkr
23
300 eHemtjänstanvändare +5,2 Mkr Kostnadsminskning Kostnad Lågt räknat
Kostnad 5,3 Mkr Kostnadsminskning Lågt räknat 10,5 Mkr
24
300 eHemtjänstanvändare +19,7 Mkr Kostnadsminskning Kostnad Sannolikt
Kostnad 5,3 Mkr Kostnadsminskning Sannolikt 25 Mkr
25
Hur har vi räknat?
28
Budget tkr 2013 2014 År X (300 användare) Ordinarie kostnader 2 000
3 800 5 300 Införandekostnader 3 300 Totala kostnader Kostnadsminskning 1 060 – 2 500 6 500 – – Nettoeffekt Kostnad Besparing 2 700 – 5 200 –
29
Utvärdering ALAIKT ACTION-utvärdering Projektutvärdering
Att leva och arbeta med IKT Mälardalens högskola ACTION-utvärdering Projektutvärdering
30
70 % av brukare med IKT-stöd är nöjda med stödet
Effektmål Resultat 80 % av brukarna med beviljat IKT-stöd upplever vinster i form av ökad trygghet, delaktighet, självständighet, tillgänglighet, och/eller valfrihet. 91 % 70 % av brukare med IKT-stöd är nöjda med stödet 75 % av inblandad personal upplever att IKT-stödet kompletterar omsorgen på ett bra sätt. 83 % 75 % av de brukare som har kontakt med anhöriga via IKT upplever att IKT förbättrat kontakten 80 %
31
Vinster för den enskilde
Integritet Trygghet Frihet Rättvisa Delaktighet
32
Personalförsörjningen
33
Ekonomin 6 Mkr 20 Mkr 20 0 20 Kostnader Personal IKT stöd
Kostnader Personal IKT stöd Hemtjänstpersonal introduktion Teknik användare Teknik hemtjänst Besparing Minskade resor Effektivare insatser Minskade behov
34
Varför e-hemtjänst? Tre tungt vägande skäl till e-hemtjänst
35
Facebook: Viktig Vasteras
För mer information På bloggen finns mer information, inbjudan och anmälan till vår inspirationsdag om e-hemtjänst den 24/4. FB gilla och följ Västerås stads arbete med välfärdsteknologi för vård och omsorg Facebook: Viktig Vasteras
36
Tack för mig Mats Rundkvist Projektledare Välfärdsteknologi
Västerås stad
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.