Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Skriva för webben
2
Skillnad mellan webb och tryckt media
Besökaren har oftast en uppgift att lösa. Skillnad mellan att läsa en tidskrift och en text på webben. F = fort Besökaren har makten! Din hemsidan är tillgänglig för alla! Besökaren på hemsidan har ofta en uppgift att lösa när man startar webbläsaren/internet. Man kanske letar efter en specifik uppgift: det kan vara en kontaktuppgift, en artikel, ett pris på medlemskap, ett programblad etc. Det är skillnad mellan att skriva texter för webben och en tidskrift. Man skumläser på webben. Blicken hoppar från ställe till ställe i jakt på något intressant. Läsaren är ofta otålig och är på jakt efter något speciellt. När man läser en tidskrift sitter man kanske tillbakalutad i favoritfotöljen med en kopp kaffe. Man har avsatt tid och man kopplar av… Forskning visar att man läser som ett F på webben. (vänster – höger, vänster – höger, uppifrån och ned) F=FORT! Hittar inte besökaren det han/hon letar efter snabbt så lämnar han/hon hemsidan och surfar vidare. Besökaren är otålig. Men om besökaren hittar något av intresse så kanske han/hon börja läsa noggrant. Din hemsida är tillgänglig för alla! Jämför med en broschyr som du delar ut till utvalda personer. På webben når du alla! Vissa saker kanske du inte vill att exempelvis PRO eller andra seniororganisationer ska hitta. Exempelvis internt material som SPF Bladet, information om kampanjer, medlemsstatistik och strategier med mera.
3
Målgrupp? Vem skriver du för? Syfte med texten?
Rapportering Nyhet Skaffa medlemmar Fakta Skriv begripligt och var konkret. Korta meningar bättre än långa Undvik förkortningar Vem skriver du för, vem vill du nå? Oftast kanske en eller ett par målgrupper är extra viktiga. Locka nya potentiella medlemmar till SPF, media och press. Åter igen lägg inte en massa intern information på hemsidan. Vilket är syftet med texten? Vad är viktigt för besökaren på din hemsida? Sist men inte minst, skriv begripligt och var konkret. Undvik interna förkortningar och tänk utifrån besökarens perspektiv. OBS! Tänk på vad som är viktigt för målgruppen och inte vad som är viktigt för dig!
4
Skriv det viktigaste först
Mer information… ...mer information… Detaljer och bakgrund Skriv det viktigaste först! Tänk ”upp och ner vänd” pyramid när du skriver för webben! Det viktigaste, slutsatsen först och sedan kommer informationen, sist bakgrund och detaljer. Har man lockats av rubriken är det stor chans att man läser ingressen.
5
Rubrik, ingress och brödtext
RUBRIKEN är absolut viktigast! Inledning till texten. Locka till läsning. Rubriken är ofta en länk till texten. Ingressen är viktig! Inledande sammanfattning Max 4-5 rader Rubriken är det absolut viktigaste! I ingressen bör man ta med de viktigaste upplysningarna från resten av texten. Då är chansen större att besökaren läser vidare i brödtexten nedan.
6
Rubrik, ingress och brödtext
Brödtext - skriv inte mer än nödvändigt! Gå igenom texten och rangordna innehållet (tänk pyramiden) Dela in texten i flera stycken Mellanrubriker Punktlista Sist men inte minst! Be gärna någon läsa igenom texten! Det är inte svårt att skriva långa och invecklade texter! Det är däremot svårt att skriva bra, konkreta och korta texter. Man är generellt sett mer accepterande på webben om det är stavfel – det är enkelt att ändra… Men se till att kontrollera stavningen innan publicering. Använd ett rättstavningsprogram.
7
Några tips på vägen… Bilder är bra!
Alla bilder bör ha en ALT-text Länktext –var konkret – vad händer om man klickar på länken/texten? Understruken text på webben = länk! Kursiv text är svårläst. Fet stil är bättre. VERSALER = SKRIK INTE! Undvik röda och gröna texter ALT= alternativ text för de som inte kan se bilder. Tala om vad som händer om man klickar på länken, skriv inte bara länk. Öppnas ett dokument så tala om det eller om man kommer till en annan hemsida. Understruken text signalerar länk. Undvik att förvirra besökaren. Kursiv text är svårläst, använd fet text istället. Versaler signalerar att man skriker. Detsamma gäller i mejl. Dessutom är det svårläst. Den vanligaste formen av färgblindhet är någon form av röd-grönblindhet, 8% av männen lider av detta (1% av kvinnorna). Undvik röda och gröna texter.
8
Några tips på vägen… Publicera programblad
Se till att det är enkelt att hitta kontaktuppgifter Gärna en bild på startsidan Bli medlem – skriv ut vad det kostar att bli medlem Bli medlem formuläret – agera snabbt om någon vill bli medlem Här kommer några enkla tips för att göra föreningens hemsida intressant för besökaren: Publicera programblad och aktiviteter. Gör det enkelt att hitta kontaktuppgifter – samarbeta med registeransvarig så att kontaktuppgifterna är aktuella och uppdaterade. Ha gärna en bild på startsidan. Det lättar upp första intrycket av sidan. Vad kostar det att bli medlem i just er förening? Skriv ut detta på hemsidan så vet den presumtiva medlemmen vad det kostar. Berätta gärna vad som ingår i ett medlemskap i SPF: tidningen Veteranen, mötesförsäkring, trevligt umgänge och aktiviteter i föreningen, en mängd rabatter plus att man stödjer SPF:s äldrepolitiska arbete. Bli medlem formuläret. Vem är mottagare av formulären? Agera fort om någon vill bli medlem. Skicka ut inbetalningskort, välkomstbrev och programblad.
9
Min mejladress ifall du har några frågor?
Länktips Läsbarhetsindex (LIX) Internetkunskap, 16 utbildningsfilmer om internet .se innehåller allt du behöver veta om internet, skriva för webben, etc. Min mejladress ifall du har några frågor? LIX – Läsbarhetsindex kan användas för att få uppfattning om hur lätt eller svår en text är att läsa. Internetkunskap, olika utbildningsfilmer om internetkunskap, allt från att söka på internet till att blogga. .SE, (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för positiv utveckling av Internet i Sverige. Ansvarar för svenska toppdomänen .se. Överskottet finansierar utveckling av Internet i Sverige (2010 – 40 miljoner). Lycka till med din hemsida!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.